بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مسیر خوب‌ها و بدها، جدا می‌شود

گزارش‌های بسیاری از شرکت‌های بازار از جمله در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و معدنی‌ها، غذایی‌ها و دارویی‌ها، پتروشیمی‌ها و... گزارش‌های جذابی بوده و به نظر می‌رسد این شرکت‌ها مسیر خود را از سایر سهم‌های بازار جدا می‌کنند.
کد خبر : ۲۲۶۶۶۴

مسیر خوب ها و بدها، جدا می شود

به گزارش بورس نیوز، ریزش بازار سرمایه ادامه دارد و امروز هم شاخص کل با افت تقریبا ۴۵ هزار واحدی تا این لحظه از معاملات مواجه است. نکته عجیب اینجاست که هیچ کاهش قیمتی در بازارهای موازی رخ نداده است. با این حال برخی سهامداران خرد، نگران شده و تصمیم به فروش سهام و ورود به بازار دیگری را دارند.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: بسته به درجه ریسک‌پذیری افراد، مردم می‌توانند سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف داشته باشند و لزوما سبد سرمایه‌گذاری اشخاص، نباید در بازار سرمایه باشد. اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی، به نظر می رسد بازدهی بازار سرمایه تا پایان سال جزو بازارهای برتر باشد. به هر حال چشم انداز نرخ ارز، صعودی است و تغییرات نرخ ارز روی بازار سرمایه هم اثرگذار خواهد بود. با اصلاحاتی هم که در حال انجام است، کف های قیمتی جدید شکل گرفته و بازار در حال آماده شدن برای حرکت های بعدی است. ولی در مجموع احتمالا بازار سرمایه تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با همین وضعیت نوسانی حرکت خواهد کرد.

وی افزود: بازار سرمایه ما بیش از هر چیز، تحت تاثیر متغیرهای سیاسی است و یکی از این متغیرها، انتخابات آمریکا و خوشبینی به تاثیر این انتخابات بر تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشورها است. در حال حاضر بحث تعدیل انتظارات مطرح است و سرمایه گذاران با دو سناریو احتمال انتخاب مجدد ترامپ و تشدید تحریم ها و افزایش هزینه های تجارت یا روی کار آمدن بایدن و خوشبینی به کاهش تحریم ها و بهبود تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران مواجه اند. در صورت انتخاب مجدد ترامپ، انتظارات تورمی افزایش یافته و بازار سرمایه از این بابت منتفع خواهد شد؛ اما روی کار آمدن بایدن، انتظارات تورمی را کاهش می دهد. البته از آن جا که متغیرهای اقتصادی به خصوص در حوزه تجارت خارجی، نیازمند تحولات واقعی هستند؛ اثرگذاری این انتخابات بر اقتصاد ما و عملکرد شرکت ها و صنایع زمان بر بوده و حداقل ۶ الی ۱۲ ماه طول می کشد تا تاثیر واقعی این انتخابات بر اقتصاد ما نمایان گردد.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "چرا سرمایه گذارانی که تا یک ماه قبل، به بهانه ارزش جایگزینی اقدام به خرید سهم ها در قیمت بالا می کردند، امروز اقدام به فروش هیجانی در قیمتی بسیار پایین تر می کنند" گفت: به هر حال هر شخصی با تحلیلی، اقدام به معامله می کند و شخصا موافق سرمایه گذاری روی سهام فقط بر اساس ارزش جایگزینی نیستم و معتقدم سرمایه گذاران باید متغیرهای سودآوری شرکت ها را هم مد نظر قرار دهند. ولی بصورت کلی، اگر سرمایه گذاران بر مبنای ارزش جایگزینی اقدام به انتخاب سهم کرده اند، باید بدانند که در یک ماه گذشته هیچ اتفاقی که سبب تغییر متغیرهای بنیادی و کاهش ارزش جایگزینی شرکت ها شود، رخ نداده است.

وی با اشاره به گزارش عملکرد شرکت ها و تاکید بر اینکه سودآوری شرکت ها، متغیر با اهمیتی در سرمایه گذاری هاست، اظهار کرد: گزارش های بسیاری از شرکت های بازار از جمله در گروه سرمایه گذاری ها، فلزات اساسی و معدنی ها، غذایی ها و دارویی ها، پتروشیمی ها و... گزارش های جذابی بوده و به نظر می رسد این شرکت ها مسیر خود را از سایر سهم های بازار جدا کرده و تا پایان سال، بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران به همراه خواهند داشت. در مقابل شرکت هایی هم بودند که به دلیل مشکلات صادرات و فروش داخلی و... عملکرد مطلوبی نداشته اند. اما فروش هیجانی، منطقی نیست و بهتر است سرمایه گذاران از معاملات هیجانی بپرهیزند. نکته اینجاست که بعضی از مردم، پول حاصل از فروش ملک و خودرو و... را به بورس آورده اند و این رفتار اصولا نادرست بوده و با دعوت سیاست گذاران از مردم برای سرمایه گذاری در بورس، تشدید شده و حالا هم فروش هیجانی، این عده از سرمایه گذاران را متحمل ضرر و زیان بیشتری می کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار برمی‌گردد، ولی...

پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازار؛

حرکت شاخص هفته آینده به کدام سمت است؟

در گفت‌و‌گو با مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی بررسی شد؛

حرفه‌‌ای‌ها چطور در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
سلام .این تحلیل سناری دو زار ارزش نداره.فرهنگ لیدر لیدر در آوردن باید حذف شود .خیلی از نمادهای متوسط وکوچک راحت میشه حمایت رو آنها انجام داد که به خاطر همین لیدرها دارند درجا میزنند.میشه با مثبت شدن آنها با توجه به ارزش ذاتی آنها کلیت بازار مثبت بشه نه با مثبت کردن بیخودی نمادهای بزرگ که خیلی رشد بی خودی داشتند بقیه مثبت بشند. این پایداری نداره.لیدر لیدر کردن را حذف کنید.اگه بازار مثلا 100 نماد مثبت داشته باشه بهتره یا چند تا مثبت و200 تا منفی.خواه نا خواه اون نمادهای بزرگ نیز از کلیت بازار پیروی خواهند کرد.الان کلین بازار افتاده دسته جند تا نماد.همینطوزی که یکماه نمادهای خرد داشتند منفی میخوردند وهمه فقط پوز شاخص مثبت را به کلیت جهان میدادند درحالی که واقعیت چچیز دیگه بود.شاخص بورس باید اصلاح گردد.
هاشم
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
سلام
بانظرشماموافقم ولی اصلاحاتی بایدصورت پذیرد تامردم باچشم باز
وانهم باامنیت خاطر واردسهم شود.
دریکی از سالهاحدودآ81 یا82نمادی برقی گزارش 9ماهه دادکه 120%epsراپوشش داده بنده آنسهم راخریدم وبه مجمع رفتم بگذریم ازآنکه به مجمع راهم نمیدادندولی تعجب آورآنکه آرسن لوپن بازیی درآوردندبیا وببین بعداعلان کردند
شرکت زیاده است وسودی برای تقسیم ندارد.
این خیمه شب بازیها هنوز هم هست ولی پنهانی بایدشفاف سازی واقعی صورت بگیردتاسرمایه گزاربداندچه میکندوگرنه
برای سودگرفتن ازبازاربایدموج سواری کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کارشناس محترم باشه از صحبت های شما ناراحت نمیشیم چون اصلاً چیزی از بورس نمی دانید بهتره برید استراحت کنید خیلی خسته شدید
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
سلام
مثل اینکه این فعال وکارشناس ؟بازارعملکردحقوقیهارانمیبیندچطرتیشه به ریشه سرمایه های مردم میزنند؟.
انتخابات آمریکانتیجه اش هرچه باشدفرقی نمیکندچون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روندهمیشگی
خودراطی میکندبااتفاقاتی هم که رخ داده {منطقه ای }رژیم صهیونیستی هم درانتخابات آمریکا نقش مستقیم
وتاثیرگذاربنفع ترامپ خواهدداشت .
لذابهتراست واقعیت راآنطورکه هست تحلیل کرده وازوعده های صدمن یه غاز پرهیزکنید.
شورای بورس وعده حمایت میدهدوحقوقیهاراملزم به حمایت میکندولی حقوقیهابرعکس عمل میکنند .
دراین میان بازارسکه وارز چون بجای کاغذ(سندمالکیت سهام که انهم عملا حذف شده )کالای سرمایه ای میدهد
اعتبارخودرابیشترکرده امنیت سرمایه مردم بیش از99%تضمین شده هست .
آقایان محترم عملکردهای لحظه ای وتصمیمات بدون پشتوانه گرداننده های بازاربورس اوراق بهادار؟کار را به اینجا
کشانده که هیجانی ؟نه عقلایی تصمیم بگیرندکه چه بکنند.

امنیت سرمایه امنیت سرمایه امنیت سرمایه امنیت سرمایه امنیت سرمایه