بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

اوراق اختیار فروش راهی برای بازگشت به بازار نرمال

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اجرای فروش اوراق اختیار در حال حاضر بهترین راهکار است، گفت: باید از همه ابزار‌ها در شرایط فعلی بازار استفاده کنیم.
کد خبر : ۲۲۶۸۹۵

اوراق اختیار فروش راهی برای بازگشت به بازار نرمال

کامیار فراهانی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره پیشنهاد عرضه اوراق اختیار فروش اظهار کرد: پیشنهاد اوراق اختیار فروش را ارائه کردم، اما هنوز جواب قانع کننده‌ای در رد اجرای این موضوع نشنیدم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: سهامدار عمده بر روی هر قیمتی که سهام ارزش دارد، اختیار فروش صادر کند.

وی با اشاره به برخی از انتقاد‌ها به این پیشنهاد گفت: عده‌ای بیان می‌کنند با اجرای این پیشنهاد بیت‌المال از بین می‌رود اما؛ این در حالی است که در حال حاضر بیت‌المال در حال از بین رفتن بوده که با اجرای این پیشنهاد این هدر رفت کمتر خواهد بود.

فراهانی با بیان اینکه انتقاد دیگر به نبود زیرساخت در کشور است بیان کرد: می‌توان معاملات ثانویه آن با تاخیر یک ماهه صورت گیرد و در این مدت زمان زیرساخت ایجاد شود.

وی ادامه داد: به دلیل تغییرات کارمزد‌ها در صندوق توسعه صورت گرفت، کارگزار‌ها باید مبلغی به صندوق واریز کنند به همین دلیل صندوق سال آینده چند هزار میلیارد تومان عایدی دارد که می‌توانیم از محل این صندوق اوراق اختیار فروش صادر کنیم.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه زیرساخت لازم برای اجرا وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم زیادی از اختیار خرید در حال معامله بوده و نبود زیرساخت بهانه‌ای بیش نیست.

فراهانی درباره اینکه آیا این پیشنهاد در کوتاه مدت پاسخگو است؟ تصریح کرد: می‌توانیم ادعا کنیم کاری که در بضاعت بود را انجام دادیم و اگر فردی مدعی ضرر و زیان شد می‌توانیم بگوییم چرا اختیاری خریداری نکردید.

وی اظهار کرد: با توضیح و شفاف سازی توسط رسانه‌ها باید این موضوع برای سهامداران روشن شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اجرای فروش اوراق اختیار در حال حاضر بهترین راهکار است، گفت: باید از همه ابزار‌ها در این شرایط بازار استفاده کنیم، اما اینکه استقبال صورت می‌گیرد یا خیر را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

فراهانی تاکید کرد: برخی از سهم‌ها ارزش ندارند به همین دلیل اصرار دارم که سهامدار عمده در قیمتی که ارزش دارد اختیار فروش بگذارد.

وی با بیان اینکه در کوتاه مدت با چند مشکل مواجه هستیم بیان کرد: در حال حاضر ترس بر برخی غلبه کرده و این اختیار فروش حالت بیمه‌ای برای آن‌ها دارد و می‌تواند به حالت نرمال برگردیم.

کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه آیا سهامدار عمده با انتشار اختیار فروش موافق هستند، گفت: در حال حاضر سهامداران عمده روزانه چند هزار میلیارد تومان سهم خریداری می‌کنند در حالی که می‌توانند این هزینه را انجام ندهند و به جای آن اختیار فروش صادر کنند و سال آینده با قیمتی که تمایل دارند خریداری کنند.

فراهانی با بیان اینکه به دلیل کم بودن شناخت تاکنون حقوقی‌ها آن را اجرا نکردند، تصریح کرد: همیشه به دنبال راهکار‌های کوتامدت هستیم و به دنبال حل مشکل به صورت بنیادین نیستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کریم حمیدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
می گویند اختیار فروش می گویند اپشن کارگزاری را بهمن نشان بده که این سرویس را به مشتریان بدهد از ان بهتر فروش سهام استقراضی بود که انهم انقدر سر دمش رابریدهان که که حتی نامش هم عوض شد همانطور که گفتم کارگزار باید مارکت میکر باشد وبازار دوطرفه در زمانیکه شاخص 89500واحد بود گفتیم در زمانیکه 195000هزار واحد بود گفتیم حتی در 2میلیون واحد هم بود گفتیم دامنه نوسان ووفعال کردن فروش سهام استقراصی نه تعهدی که الان باب شده اما هیچ کس به فکر سرمایه مردم نیست هیچ کس راه گریزی که سرمایه گذار بتواند از ضرر خود جلوگیری کند نه گذاشته است چرا که رانت دامنه نوسان وبازار یک طرفه همیشه برای انها ست این نیز می گذرد تا شش سال دیگر مردم بورس وضرر هایش به فراموشی می سپارند ودوباره باز علم تبلیغ در دوره ریاست جموری دیکر افراشته می شود وباز مردم ضرر می کنند این چرخه ادامه خواهد داشت چرا که باید اینگونه باشد تا عدهای به سودهای میلیاردی برسند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
بی کفایتی سازمان بورس داره موج میزنه
موسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
پیشنهاد خوبی است... اجرا شود... سهمهای امروزشان را بصورت اختیار فروش بفروشند...........
موسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
سهامدار عمده باید اعلام کند من این سهم فرضا 1000 تومنی شما را در 6 ماه بعد 1100 تومن می خرم...و قیمت قرارداد ده تومن باشد...شما وقتی به ازای هر سهم ده تومن پرداخت کردید مطمئنید که 6 ماه بعد سهمتان را ده درصد بیشتر می خرند...حال اگر سهمتون تا اون تاریخ 50 درصد بالا رفت شما از فروش سهمتان به قیمت 1100 تومن خودداری می کنید...و ده تومنی را که به سهامدار عمده داده اید از دست می دهید... و اگر قیمت سهم به 900 تومن سقوط کرد شما سهمتان را به قیمت 1100 تومن به سهامدار عمده می فروشید در سررسید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
الان تو مرحله ایی هستین که نمک خودش گندیده و این کارها اثر نداره
حسین کیانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
شما همون کوتاه مدت رو درست۰کن بنیادیش پیش کش .کوتا مدت نه ۱هفته از میتونید درست کنید .