بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
در پی تغییر قیمت گذاری نفت دریافتی رخ داد؛

کاهش ۸.۰۰۰ میلیارد ریالی بهای تمام شده "شبندر"

سود خالص دوره سه ماهه نخست به ۸.۹۰۰ میلیارد ریال افزایش به ۵۳۶ ریال به ازای هر سهم رسید.
کد خبر : ۲۲۶۹۳۰

افزایش سودآوری

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پالایش نفت بندرعباس پس از اعلام وزارت نفت مبنی بر تغییر قیمت گذاری نفت خام ارسالی به پالایشگاه‌های کشور، گزارش اصلاحی سه ماهه نخست سال جاری را در سامانه کدال ثبت کرد.

افزایش سودآوری

بر اساس این گزارش، سود خالص دوره سه ماهه نخست به ۸.۹۰۰ میلیارد ریال افزایش به ۵۳۶ ریال به ازای هر سهم رسید. این سود در گزارش قبلی معادل ۳۱۱ ریال به ازای هر سهم بوده است. همان گونه که اشاره گردید، بهای تمام شده شرکت به علت کاهش نرخ نفت خام دریافتی که بیش از ۹۵ درصد از کل بهای تمام شده این شرکت را شامل می‌شود، با کاهش در حدود ۸.۰۰۰ میلیارد ریالی همراه بوده است.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که بخش مهمی از سودآوری سه ماهه نخست شرکت از محل بازگشت ذخایر ارزش شناسایی شده در پایان سال گذشته به دلیل افت شدید قیمت نفت خام در پایان سال گذشته بوده است. بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال درآمد بابت بازگشت ذخایر کاهش ارزش موجودی‌ها در سه ماهه نخست شناسایی شده و سود خالص شرکت به بیش از ۱۵.۳۸۰ میلیارد ریال در سه ماهه نخست امسال رسیده است.

نرخ نفت خام و میعانات دریافتی شرکت در سه ماهه نخست به ترتیب ۲۳.۵ و ۱۶.۴ دلار بوده و نرخ فرآورده‌های فروش رفته نیز بر اساس قیمت‌های نازل نفت در سه ماهه نخست ثبت و شناسایی شده است.

متوسط نرخ ارز منظور شده در محاسبات شرکت نیز بیش از ۱۴۰ هزار ریال به ازای هر دلار بوده که با این حال، باتوجه به رشد قیمت نفت نسبت به سه ماه گذشته و افزایش نرخ ارز در سامانه نیما به بیش از ۲۰۰ هزار ریال، انتظار بهبود روند حاشیه سود شرکت را با توجه به این موارد و به خصوص افزایش نسبت حاشیه سود شرکت از محل کاهش قیمت نفت خام دریافتی بابت مصوبه جدید وزارت نفت انتظار داشت.

با این حال و با در نظر گرفتن تمامی عوامل مثبت فوق، به نظر می‌رسد که همچنان قیمت سهام شرکت‌های گروه پالایشگاهی تناسب منطقی‌ای با قیمت‌های فعلی آن‌ها را علی رغم افت قیمت‌های یک ماه اخیر ندارند و انتظار رشد قیمت‌ها را برای شرکت‌های این گروه ضعیف ارزیابی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
از اینکه احتمال رشد ضعیف پیش بینی میکنی خوشحالیم
چون تمام تحلیلاتون برعکس ازآب درمیاد
ناشناس
Germany
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
ممنون که ضعیف ارزیابی کردید
ناشناس
Germany
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
ممنون که ضعیف ارزیابی کردید
ناشناس
Germany
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
حداقل تا گزارش 6 ماه صبر می کردید بعد رشدشان را ضعیف ارزیابی می کردید