بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۷
طی بررسی یک ساله شرکت های خودرویی در بورس

بازدهی ناچیز برای خودروسازان بزرگ

وقوع بحران اقتصادی جهانی ضرر عمده ای بر بخش خودرو در سطح بین الملل وارد آورد که شرکت های بزرگ بین المللی را به مرز ورشکستی رساند . در این بین خودروسازان داخلی نیز متحمل زیان هایی گشتند به نحوی که میانگین درصد بازدهی سهام 5 شرکت خودرو ساز در بورس اوراق بهادار طی تیرماه سال گذشته تا پایان تیرماه 88 به مقدار ناچیز 15.57 درصد رسیده است.
کد خبر : ۲۲۷۴۶

شرکتهای خودرویی و حواشی آنها معمولا جایگاه ویژه ای در اخبار اقتصادی دارند که این اخبار تاثیر به سزایی بر روند قیمت سهام این شرکت ها می گذارد.

به گزارش بورس نیوز؛ وقوع بحران اقتصادی جهانی ضرر عمده ای بر بخش خودرو در سطح جهان وارد آورد که شرکت های بزرگ بین المللی را به مرز ورشکستی رساند .

در این بین خودروسازان داخلی نیز متحمل زیان هایی گشتند به نحوی که میانگین درصد بازدهی سهام 5 شرکت خودرو ساز در بورس اوراق بهادار طی تیرماه سال گذشته تا پایان تیرماه 88  به مقدار ناچیز 15.57 درصد رسیده است.

از میان شرکت های زامیاد، ایران خودرو دیزل، سایپا ، ایران خودرو و گروه بهمن پایین ترین درصد بازدهی سالانه به گروه بهمن اختصاص می یابد که با منفی 7.93 درصد درمکان آخر این 5 شرکت قرار دارد .

از طرفی شرکت زامیاد با درصد بازدهی 38.5 درمکان نخست این گروه قرار می گیرد و پس از آن شرکت های ایران خودرو دیزل با 21.36 درصد بازدهی و شرکت خودروسازی سایپا با بازدهی 15.3 درصد قرار دارند.

شرکت ایران خودرو نیز با کسب درصد بازدهی 10.5 چهارمین رتبه را از آن خود ساخت تا سهام این شرکت سال سوددهی را برای سهامداران این شرکت به دنبال نداشته باشد.

با بررسی رتبه های نقد شوندگی سهام شرکت های خودرویی در بورس با رتبه نقدشوندگی 2 برای سایپا مواجه می شویم که موجب شده است تا سهام این شرکت نقدشونده ترین سهام شرکت هایی خودرویی در بورس اوراق بهادار باشد.

پس از آن سهام ایران خودرو دیزل در گردش ترین سهام شرکت های گروه خودرویی بود و در مکان سوم نقد شوندگی،شرکت ایران خودرو با رتبه شوندگی 10 قرار گرفت.

شرکت زامیاد نیز با رتبه نقد شوندگی 82 در دوازده ماه گذشته کمترین گردش سهام را در بین شرکت های خودروساز کسب نمود . نکته قابل توجه در پایان گزارش سود پرداختی این شرکت ها به سهامداران می باشد.

شرکت سایپا با 1159 ریال سود نقدی ( با احتساب افزایش سرمایه ) هر سهم بیشترین نفع را به سهامداران خود رسانده است و گروه بهمن با 160 ریال کمترین مقدار سود را بدست آورده است و شرکت ایران خودرو نیز تنها شرکت خودرو ساز می باشد که هنوز مجمع سالیانه ایی برگزار ننموده و از میزان سود پرداختی این شرکت به سهامداران خود اطلاعی نداده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر