بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
مدیرعامل شرکت لیزینگ ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد ۱۳درصدی تسهیلات "وایران"/ دیگر بدهی به سهامدار عمده نداریم

سود شرکت تا پایان مرداد ماه سال جاری مبلغ ۳۹۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (۱۱۰ میلیارد ریال) رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
کد خبر : ۲۲۷۵۰۴
سال ۹۹، بهترین سال
در چند هفته اخیر بازار سرمایه اصلاح سنگینی داشته و اکثر سهم‌های بازار بی آنکه دلیل خاصی برای ریزش قیمتی وجود داشته باشد، افت کرده اند.
 
"وایران" هم در یک ماه گذشته افت قیمت تقریبا ۳۰ درصدی داشته است. به منظور بررسی این سهم، خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگویی با محمدرضا نورمحمدی مدیرعامل شرکت لیزینگ ایرانیان «وایران» داشته که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

همانگونه که در مجمع عمومی سالیانه عنوان کردید افزایش سرمایه در دستور کار هیئت مدیره قرار دارد و این موضوع در گزارش تفسیری ۳ ماهه هم اعلام شد. افزایش سرمایه مذکور در چه مرحله‌ای قرار دارد و از چه محلی قرار است این افزایش سرمایه صورت پذیرد؟
نور محمدی: افزایش سرمایه شرکت در شهریورماه به تایید سهامدار عمده (شرکت ایران خودرو) رسید و موافقت شد سرمایه شرکت معادل ۱۰۰ درصد سرمایه فعلی (یک‌هزار میلیارد ریال) از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت و سهم سود عملکرد سال ۱۳۹۸ افزایش یابد؛ لذا از کارشناس رسمی درخواست شده است تا ارزش روز دارائی‌های شرکت را تعیین کند و پس از اخذ گزارش بازرس قانونی نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام شود.

سال ۹۹، بهترین سال
روند وصول مطالبات جاری و معوق از ابتدای سال چگونه بوده است و پیش بینی شما از وصول مطالبات معوق در سال ۱۳۹۹ چقدر است؟
نورمحمدی: خوشبختانه با تمهیداتی که از سال ۱۳۹۷ اندیشیده شد (از جمله اعتبارسنجی دقیق، اخذ تضامین معتبر و پیگیری‌های مستمر در زمان سررسید اقساط) از محل تسهیلات ارائه شده از سال مذکور تاکنون مطالبات معوق بااهمیتی وجود ندارد. در سال جاری تا پایان مردادماه نیز مبلغ ۹۰ میلیارد ریال از مطالبات سنوات ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ به حیطه وصول درآمده که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برسد.


با توجه به اینکه بار‌ها از حضور در بازار‌های جدید در گزارشات تفسیری صحبت کرده اید، بفرمائید وضعیت ارائه تسهیلات از ابتدای سال به چه صورت بوده و در ادامه پیش بینی شما برای کل سال ۹۹ چه میزان است؟
نورمحمدی: مبلغ تسهیلات ارائه شده و تنوع قرارداد‌ها تا پایان مرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. شرکت از ابتدای سال تاکنون مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارائه کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۵۳۰ میلیارد ریال) ۱۳ درصد رشد داشته و پیش بینی می‌شود این روند تا پایان سال نیز ادامه یافته و به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال برسد. ضمن آنکه تا پایان مرداد ماه سود قابل توجهی نیز از سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها عاید شده است.


وضعیت بدهی شرکت به شرکت مادر چگونه است؟ آیا شرکت در حال حاضر بدهی با اهمیتی دارد؟
نورمحمدی: شرکت لیزینگ ایرانیان طی ۲ سال گذشته کلیه بدهی‌های خود را، به ویژه به سهامداران عمده، پرداخت کرده و به جز بانک‌هایی که در روند عادی عملیات شرکت، از آنان تسهیلات دریافت شده فاقد بدهی به اشخاص هست و این موضوع تاکنون در این شرکت بی سابقه بوده است. لازم به ذکر است که وام بانک پارسیان به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال که هزینه مالی قابل توجهی داشت، تسویه و با وام دیگری با هزینه مالی بسیار پایین‌تر جایگزین شده است.


وضعیت سودآوری شرکت در ۶ ماهه اول سال ۹۹ چگونه بوده است و آیا نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است؟
نورمحمدی: سود شرکت تا پایان مرداد ماه سال جاری مبلغ ۳۹۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (۱۱۰ میلیارد ریال) رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.


سود هر سهم برای سال ۱۳۹۹ را به میزان ۶۳۳ ریال در گزارشات اعلام کرده اید که رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال ۹۸ را نشان می‌دهد. پیش بینی شما از وضعیت شرکت و اهداف تعیین شده در ۶ ماهه دوم برای تحقق EPS اعلام شده چیست؟
نورمحمدی: پیش‌بینی می‌شود که از ابتدای تأسیس شرکت، سال ۱۳۹۹ بهترین سال شرکت لیزینگ ایرانیان از نظر تحقق اهداف و استراتژی‌های تعیین شده و همچنین کسب سود خواهد بود. ضمن آنکه چنانچه شرایط اقتصادی نامناسبی حاکم نشود، دستیابی به سودآوری بیشتر دور از ذهن نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر