بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
چرا بازده بالای بازار بورس، حتی تولید را هم غیر قابل توجیه می‌کند؛

سود بانکی و خرید و فروش سهام، بیش از ۲ برابر سود تولید "قلرست"

آنچه در صورت‌های مالی این شرکت بیش از هر نکته دیگری جلب توجه می‌کند شناسایی بیش از ۴۲۶ میلیارد ریال درآمد‌های غیر عملیاتی آن هم از ۵۱۵ میلیارد ریال سود خالص شناسایی شده در انتهای سال است.
کد خبر : ۲۲۷۸۸۹

چرا بازده بالای بازار بورس، حتی تولید را هم غیر قابل توجیه می‌کند.


به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در حالی که در ماه اخیر شاهد افت در حدود ۴۰ درصدی قیمت سهام شرکت قند لرستان از بیش از ۴۰.۰۰۰ ریال به ۲۵.۹۸۰ ریال بودیم، صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که آنچه باعث افزایش سودآوری و تعدیل مثبت با اهمیت سودآوری این شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته بوده، خرید و فروش‌های سهام و یونیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری بوده و نه رشد قابل توجه تولید و فروش.

چرا بازده بالای بازار بورس، حتی تولید را هم غیر قابل توجیه می‌کند.

از این رو به نظر می‌رسد در صورت ادامه دار بودن وضعیت کنونی بازار و رکود محتمل قیمت بسیاری از سهام در سال جاری، در سال مالی آتی شاهد عدم شناسایی سود‌های غیر عملیاتی و شناسایی تعدیل منفی با اهمیتی در صورت‌های مالی این شرکت باشیم.

افزایش نامحسوس در حدود ۴.۲۵۰ تنی شکر چغندری مقادیر فروش و به تبع آن مبالغ فروش شرکت قند لرستان در سال مالی ۱۳۹۹ در مقایسه با سال مالی گذشته از اصلی‌ترین دلایل افزایش بیش از ۶۴ درصدی سود خالص این شرکت در آخرین گزارش منتشر شده در سامانه کدال است.

در حالی که این شرکت در سال مالی گذشته ۱۷.۱۹۷ تن شکر چغندری را به فروش رسانیده بود، در مدت مشابه سال مالی ۱۳۹۹ با فروش ۲۱.۴۴۹ تنی این محصول و ثبت مبالغ فروش ۱.۰۶۷ میلیارد ریالی، رشدی چشمگیر را میزان درآمد‌های خود منتشر کرد.

اما آنچه در صورت‌های مالی این شرکت بیش از هر نکته دیگری جلب توجه می‌کند شناسایی بیش از ۴۲۶ میلیارد ریال درآمد‌های غیر عملیاتی آن هم از ۵۱۵ میلیارد ریال سود خالص شناسایی شده در انتهای سال است.

از طرفی استفاده همه پتانسیل‌ها و بازار‌های مالی برای استفاده بهینه از منابع بای شرکت‌ها نکته‌ای مثبت محسوب می‌شود، اما از طرفی دیگر، چون ماهیت این سرفصل‌های درآمدی عمدتا بسته به شرایط خاص و تکرار نشدنی هستند عدم شناسایی این درآمد‌ها در سال مالی ۱۴۰۰ از مهمترین چالش‌های سودآوری برای سهامداران این شرکت محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر