بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
آیا شاهد ذوب شدن سود و افت محسوس قیمت در سال جاری خواهیم بود؛

"شستا" و علامت سوالی بزرگ در مقابل سودآوری سال ۱۴۰۰

عدم عرضه سهام شستا از سوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی آنهم در روز‌هایی که شاهد تشکیل صفوف سنگین خرید در قیمت‌های بیش از ۲۰۰۰۰ ریال تا ۶۰۰۰۰ ریال بودیم، تنها بخشی از عدم توان بازارگردانی صحیح در بازار سهام کشور آنهم از سوی سازمان‌های مدعی بود.
کد خبر : ۲۲۷۹۷۰

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرش شده در "بورس" در سال‌های گذشته، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود که متاسفانه با وجود ضعف مفرط بازارگردانی سهامداران این شرکت شاهد رشد عجیب و حباب گونه قیمت سهام این شرکت در ماه‌های اخیر بازار بودیم.

عدم عرضه سهام شستا از سوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی آنهم در روز‌هایی که شاهد تشکیل صفوف سنگین خرید در قیمت‌های بیش از ۲۰۰۰۰ ریال تا ۶۰۰۰۰ ریال بودیم، تنها بخشی از عدم توان بازارگردانی صحیح در بازار سهام کشور آنهم از سوی سازمان‌های مدعی بود.

اما انتشار صورت‌های مالی حسابرسی نشده این شرکت را می‌توان اخطاری جدی برای سهامداران این شرکت و حتی سرمایه گذاران آتی در سهام این شرکت دانست.

بخش عمده‌ای از سود محقق شده این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ مربوط به سود‌های حاصل از فروش سهام در سال گذشته بوده که با توجه به شرایط کنونی و در ادامه سال بازار سهام کشور به نظر می‌رسد شاهد کاهش چشمگیر درآمد‌ها و احتمالا نزول قیمت سهام این شرکت باشیم.

شناسایی بیش از ۱۱۷.۵۵۴ میلیارد ریال درآمد سود سهام و همچنین درآمد چشمگیر بیش از ۷۷.۶۱۹ میلیارد ریالی حاصل از خرید و فروش سهام در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال مالی ۱۳۹۹ منجر به شناسایی بیش از ۱۹۴.۷۵۳ میلیارد ریال درآمد‌های ناخالص و رشد بیش از ۲۸۶درصدی این درآمد‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌گردد بیش از ۶۷ درصد از کل درآمد‌های شستا در سال مالی ۱۳۹۹ از محل فروش سهام در بازار سرمایه بوده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به سهم ۴۳.۷۳۲ میلیارد ریالی فروش در صبا تامین و ۲۱.۷۷۸ میلیارد ریال از محل فروش مستقیم سهام صبا تامین در عرضه اولیه این شرکت بوده که نقش پر رنگ این شرکت را در سود شستا آشکار می‌سازد.

سودی که به نظر نمی‌رسد در سال مالی ۱۴۰۰ قابل تکرار باشد و به حتم شاهد تقلیل چشمگیر سود این شرکت‌ها و البته شستا در خواهیم بود.

اما باید دید آیا بسته نگه داشتن نماد این شرکت و تقلای معنادار و شاید طنز گونه مسئولین سازمان بورس خواهد توانست مانع افت محتمل و منطقی قیمت سهام این شرکت شود و یا این نوع کنش‌ها همچون مصوبات نخ نما و غیر کارشناسانه این روز‌های بازار سرمایه محکوم به شکست است؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۱۸۲درصد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به ۶ماهه سال گذشته؛

"شیمیایی‌ها" پرچمدار سرمایه‌گذاری "صبا"/ کانی‌های فلزی در تعقیب جایگاه نخست

نگاهی به گزارش عملکرد شهریور ماه "شستا"

کسب ۸.۴۵۰ میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۵۰۰ شرکت فدای شاخص سازها!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
چه تحلیل اشتباهی. با نگاهی به شرکت های زیر مجموعه شستا و قیمت سهام این شرکت‌ها به نظر می‌رسد قیمت واقعی شستا در همین دامنه موجود منطقی باشد.
یلدا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
درود فقط بلدید تودل مردم خالی کنید آخه چی گیرتون میاد مگه شما دین ندارید شستا بزرگترین هلدینگ قیمت هرسهمش خیلی بیشتر از این
صفر
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
واقیعیتها را میگه نرید بالا بخرید بیفتید توضرر
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
بخشی از کارشرکتهای سرمایه گذاری خرید و فروش سهام و املاک و داراییها و فروش شرکتهای کم بازده میباشد و در عوض فروش دارایی اقدام به خرید دارایی با ارزش و پتانسیل رشد بالاتر میکنند. بنظر میرسد که نویسنده فکر میکندصلاحیت مدیریت شستا را بیشتر از خود مدیرعامل و تیم مدیریتی ان میداند، احسند چه اعتماد بنفسی. و مطلب دیگر اینکه خیلی از شرکتهایی هستند که بی نام و نشان و با درامد و سود دهی خیلی پایین اما با رشد 5 یا ده برابری قیمت بودند مثل غنوش یا بانک ملت بانک دی و خیلی دیگر از شرکتهایی که اصلا به پای شستا هم نمیرسند تازه سود تقسیمی تابستان زیر مجموعه شستا چند برابر سال قبل بوده است مثل صبا....- شستا به امید خدا جای رشد دارد و رشد چند برابری هم خواهد کرد.
جعفرزاده
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
آخه استاد هنوز خبر نداری این سهام فروخته شده میره جای حقوق بازنشسته ها؟ کدوم خرید دکتر جان
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
متاسفانه شما در این بازار بد به فکر سم پاشی سهام ها هستین
جعفرزاده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
اینقدر حبابارو باد کردید که دیگه کنترلش از دست خودتونم در رفته. بازش کنید ببنید چقدر ارزش داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
در کل نگاه بورس نیوز به بازار منفی گرایانه است.
سعیدد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
با سلام
عزیزان بورس نیوز از شما که حامی سهم داران در این روزهای ریزشی و نامعقول بازار است توقع اینگونه تحلیل های مایوسانه نبود

عزیزان آیا بهتر نبود اگر این چنین نظر کارشناسی داشتید در زمان رشد شارپی شستا افاضه می نمودید حال که این سهم ارزشمند و هنوز
ناشناخته نسبت به پتانسیل زیر مجموعه هایش بالای 40درصد اصلاح داشته اریحال این گونه تحلیل ها از شما بعید است که نسبت
به سود سال دیگر سهم از هم اکنون پیش داوری کنید
اسماعیل محمودی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
نویسنده قصد خرید شستا دارد اما باید در صف خرید سر خطی بزند:)
علی ولیزاده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
چه تحلیل غلط و بی محتوایی .بیمه تامین اجتماعی بیشترین درآمدش از گروه شستاست کجایی آقا هزینه بیمه برابری میکند با هزینهای منهای تامین اجتماعی آنوقت جنابعالی چنین تحلیل میفرمایید که انگار از پاریس به این شرکت نگاه می کنید تازه دو برابر این اعداد و ارقام دربیمه فقط اختلاس میشود حالا برو بقیه را خود حساب کن
جاوید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
سودش که خوب بوده،آینده را از کجا حدس زدی؟
حافظ
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
اگه این تحلیلهارو نداشته باشن چجوری سهماتون مفت از چنگتون در بیارن؟؟
۲۶ ساله بورس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
بورس یعنی شستا . شستا بره بالا اقتصاد رونقی میشه بیاد پایین رکود میشه
فقط شستا بالا بره همشون بالا میان و اعتماد بر میگرده
علی
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
دوستانی که مهرماه تحلیل های آبکی برای شستای ۶ تومنی میزاشتن الان بیان تحلیل کنن شستای ۱۹۰ تومنی رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
نویسنده .............
محمد
France
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
کامنت هارو که میخونم بیشتر متوجه میشم که دوستان درک مالی و بنیادی از شرکت ها ندارن
شرکتی مثل ارامکو به علت بزرگی وقتی میخواست عرضه بشه توی بورس های جهانی خیلی مشکلات داشت،شرکت‌های بسیار بزرگ با ارزش بالا می‌توانند روند یک بازار را خراب کنند شستا در حالی در بورس پذیرش شد که همه میدانستن این مجموعه قبل از افزایش نرخ دلار میبایست ماهیانه پنج هزار میلیارد تومان در اختیار تامین اجتماعی قرار میداد برای باز پرداخت بازنشستگان این رقم هم اکنون بالای ۱۱ هزار میلیارد با بیمه بیکاری مشاغل از دست رفته است پذیرش یک شرکتی با این حجم درخواست مالی کاملا طبیعی بود که دست به فروش سهم و خارج کردن مبالغ از بازار می‌شد هم اکنون هم مشاهده میکنید زیر اعلام اوراق حمایتی نمیرود آیا این پذیرش بنفع بازار بود؟
باید واقعیت رو بپذیریم که شستا مثل یه چاه و یا کوره پول سوزی عمل میکنه و به هیچ وجه هم حاضر از سهام خودش حمایت کنه و اگر قیمت هم بالاتر بره به وفور فروش میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
خب این درآمد هنگفت امسالش که توی حساب قرض الحسنه که نمی زاره ! معدن می خره کارخانه می خره یا می سازه ! و خیلی کار های پر سود دیگه شما قصه شسنا نخور!
ناشناس
France
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
شستا بریزه که کل سهام بورس می‌ریزه عمو جان !

یعنی با این همه دارایی با این همه سودسازی عالیه زیرمجموعه ها و عرضه اولیه های پیش رو از پالایش ستاره خلیج فارس گرفته تا ....سود ۱۴۰۰ حداقل بنظر من دوبرابر سود فعلی خواهد بود ، بخصوص رشد گروه فلزات و شیمیایی و هلدینگ صبا و صدر تامین و ...گروه دارو و حذف احتمالی نرخ ۴۲۰۰ دارویی هم بکنار !

تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه زیرمجموعه ها و خود شستا به کنار !

افزایش سرمایه احتمالی خود شستا هم بکنار !

پتروشیمی نوری رو همین آقایان وارد میگفتن گرون عرضه شده برید ببینید چقدر رشد کرده چند روز پیش هم ۲۰۰٪ افزایش سرمایه از انباشته اعلام کرده !

نویسنده مطمین باشه شستا بجایگاه واقعی خودش میرسه و این نوشته ها خنده داره !
تحلیلگر بورس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
...................
احسان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
آقای کارشناس یک شرکت سرمایه گذاری کارش خرید و ف وش سهام هست حرفت خیلی چرت و ری منطق هس آخه مرد ناحسابی سهامی که یک روز میخره باید یک روز بفروشه یه درصدی سود یه درصدی هزینه شرکت و مابقی صرف سرمایه گذاری های جدید میشه دیگه چه حرف چرندیه تو میزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
شستا شفاف ترین شرکت بورسی
Yadi
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۸
خب الان از این تحلیل دروغین چه نصیبتون شد تا امثال شما تحلیل گرای سلیقه ای باشن دیگه دشمن نمیخواهیم اگرشستا بدبود هیچ وقت بسته نمیشد مثل سهم های دیگه بازبود به معامله گریش می پرداخت
کیوان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴
کارشناس محترم با سود خوبی که از شستا برد وبا سیگنال دربالاترین قیمت خارج شدحال باافت شدید این سهم داره بااین تحلیل نابخردانه دریک رسانه عمومی سهامداران را می ترساند که این امر باعث افت بیشتر سهام وضرر سهامداران خرد می شود خدا را خوش نمی آید اگه کمی وجدان داشته باشد تادیروز همه تحلیلها ارزندگی شستا بود حالا که به کف رسیده وبازار دچار هیجان وترس است آیا درست است ایشون هیزم بیار این آتش افروخته باشه که داره فروکش می کنه ومی خواد دوباره اونو شعله ورتر کنه از خدا بترسید واز آه دل این سهامدار های خرد که کل سرمایشون داره به فنا می ره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۲
ی تحلیل غیرعلمی و غیر منطقی
دلیل این تخلیل مغرضانه چیه
خدا داند
درجریان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
درصورتهای مالی شستا 77 هزار میلیاردمربوط به فروش دارایی است که میشود 40 درصد درامد مربوط به فروش سرمایه گذاری هها است و چه بسا 77 هزار میلیارد سرمایه گذاری فروخته و2 برابر ان را خریداری کرده باشد. که البته در صورتهای مالی ماهانه که شستا منتشر کرده است نشان میدهد که سود و درامد خیلی زیادی کسب کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
خدا لعنت کند هر کسی را که بدون اطلاعات یا موثق نبودن منبع به مردم آمار و اطلاعات میدهد ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
شستا کلی زیر مجموعه آماده عرضه اولیه داره که هرکدام فرصت یک افشای الف واسه شستا و افزایش سود آوری شرکته. این سهم سهمیه که افت شارپی حدود 40 درصد داشته و مستعد صعود شارپه. آیا کارشناس جان قصد خرید داری توصیه میکنم طمع قیمت پایین تر نکنی
سروش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
سلام
معلومه که نویسنده این نظر هم با شستا و تامین اجتماعی غرض ورزی داره هم بامسئولین سازمان بورس
آخه صرفا با نوشتن چهار تا رقم چطوری بزرگترین هلدینگ سرمایه گذاری کشور رو زیر سئوال میبری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
هر شخصی که این تحلیل را انجام داده احتمالا در طول عمرش یکروز هم کار اجرایی نکرده و از پشت میز دانشگاه بعنوان دانشجو و یا مدرس تازه بلند شده ، دنیای واقعی اصلا اینجوری نیست اگر قرار بود با این تفکر میرفتیم جلو هیچ تولید کنند ای دیگه وجود نداشت و همچنین هیچ مجموعه تولیدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کلا یکی از روش های سود سازی در شرکت های چند رشته ای خرید و فروش سهم می باشد و برای سال های آتی هم این برنامه برای شستا کاملا محتمل است و سود بیشتر هم قابل پیش بینی است
sudn
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
سلام دوستان
من وقتی شستا اومد عرضه اولیه ش رو خریدم و بعد بهش اضافه کردم. دوستم فقط عرضه اولیه خرید و توی اصلاح لردیبهشت فروخت. اون هم با تحلیل مزخرف کانال های تلگرامی این کار رو کرد. من کلی تا به حال از شستا سود گرفتم. به نظرم این تحلیل برای ترسوندن ما سهامدارهاست تا ارزون بفروشیم و این حضرات و دوستانشون و حقوقی های بزرگ توی کف بخرند و جیب های مبارک رو پر کنند.
به نظرم باید برم یک دوره آموزش درست و حسابی ببینم و خودم تحلیل کنم ببینم این سهم ارزشمنده یا نه؟ فعلا برداشت من اینه که ارزشمنده. تا ببینیم چی می شه. ان شاءالله پورتفوی همۀ دوستان سهامدار حقیقی غیر رانتی و خُرد سبزِ سبزِ سبز باشه!
باهم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
تحلیلگر کی بودی تو...کجابودی تا حالا..... لطفا دیگه هیچی ننویس هیچ وقت هیچ وقت... کیارو توی سایتهای خبر راه میدن....
الف
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
سلام، من اگر نقد بودم بازم شستا را میخریدم، برا بچه ام خریدم و اصلا دستش نمیذارم حالا هر کی هر چی میخواد بگه، بزرگترین اشتباه دولت (البته از نظر خودشون) وارد کردن شستا به بورس بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
نماد شستا حسابرسی شفاف باشه وبازارگردانی درصبا وشستا ایجاد بشه تااین سهم به قیمت متعادلتری برسه تامردم سود کنه بورس نطارت کنه تا سرمتیه مردم به باد نره قربانت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
الان پالایشی هم بسته بود نمادش قرمز بود شستا هم که بسته است نمادش منفی وقتی پالایش باز کردن به خار قرمز بودنش بورس افت کرد باید بزاارن شستا سبز بشه بعد باز بشه اما صبا موقعی که بسته بود سبز بود باز شد سبز شد بازارگردنی کنن تا نمادش مثبت بشه مثل فملی وفولاد که بازرگردانش ازش حمایت می کننن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
شستا یکی از غنی ترین سبدهای سرمایه گذاری را دارد عمده شرکتهای سود ساز پتروشیمی در سبد این شرکت هستند رشد سود آنها رشد شستا را هم در پی خواهد داشت غرض ورزی در اخبار بورس نیوز کاملا مشهوده یا شستا رقیب سهم هایتان است یا میخواید بیاریدش پایین تا بخریدش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
شستا یکی از غنی ترین سبدهای سرمایه گذاری را دارد عمده شرکتهای سود ساز پتروشیمی در سبد این شرکت هستند رشد سود آنها رشد شستا را هم در پی خواهد داشت غرض ورزی در اخبار بورس نیوز کاملا مشهوده یا شستا رقیب سهم هایتان است یا میخواید بیاریدش پایین تا بخریدش