بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

اراده پنهان برای افزایش نرخ ارز ...

این حجم از منفی های بازار نمی تواند تحت تأثیر معاملات‌ الگوریتمی باشد و حتماً اراده‌ای جهت جلوگیری از رشد شارپ بازار سرمایه وجود دارد.
کد خبر : ۲۲۸۰۴۳

اراده پنهان سیاست گذاران برای افزایش نرخ ارز با یک هدف!

به گزارش بورس نیوز بعد از ورود بازار سرمایه به فاز اصلاح، بازار ارز شیب صعودی به خود گرفته و دلار روز گذشته ۲۷۵۰۰ تومان را هم لمس کرد.

علی دهدشتی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌‌وگو با بورس نیوز در خصوص دلایل رشد بازار ارز بیان کرد: افزایش نرخ ارز، هم تحت تاثیر افت بازار سرمایه و ورود نقدینگی از این بازار به سمت بازار ارز بوده و اراده سیاست‌گذاران برای افزایش نرخ ارز رخ داده است.

در نظر داشته باشید در حال حاضر بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری متکی به نرخ ارز بوده و در سنوات گذشته هرگز بازارسرمایه به این میزان وابسته به نرخ ارز نبوده و در گذشته با افزایش نرخ ارز، شرکت‌های صادرات محور بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و افزایش نرخ ارز روی برخی شرکت‌ها هیچ تاثیری نداشت اما؛ از اواخر سال ۹۸ ابتدا رشد سهم‌ها بر اساس ارزش ذاتی سهم‌ها آغاز شد و سپس با افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی، سهامداران هم به سمت ارزش‌گذاری سهم‌ها بر اساس ارزش جایگزینی شرکت‌ها رفتند و در مقطعی ارزش سهم‌ها از ارزش جایگزینی هم فراتر رفت و بعضی از سهم‌ها با "افزایش ارزش نرخ" مواجه شدند. از آنجا به بعد، رشد بازار سرمایه تحت تأثیر حمایت‌های دولت از این بازار شکل گرفت و افزایش قیمت سهم ها ربطی به ارزش جایگزینی شرکت های ارزش ذاتی آنها نداشت.

وی اضافه کرد: مادامی که سهم‌ها بر اساس ارزش جایگزینی قیمت گذاری شوند، یعنی نرخ ارز، ارزش دارایی‌ها و انتظارات تورمی در قیمت‌گذاری سهم‌ها اثرگذار است و به همین دلیل هم بازار سرمایه در چند ماه گذشته نسبت به نوسان بازار ارز و واکنش شدیدی نشان داده است. بنابراین معتقدم افزایش نرخ ارز، تا حدودی تحت تاثیر جریان ورود نقدینگی به بازار ارز و خروج نقدینگی از بازار سرمایه شکل گرفت و تا حدی هم تمایل سیاست گذاران به افزایش نرخ ارز به منظور حمایت از بازار سرمایه و جلوگیری از ریزش های شدید این بازار، علت افزایش نرخ ارز بود. ضمن اینکه به نظر می رسد امکان فروش ارز شرکت های صادرات محور به صرافی ها هم با هدف تقویت بازار سرمایه صورت گرفته است.


این کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سوال که "بازار سرمایه چه زمانی به تعادل خواهد رسید" گفت: سهم های بازار را باید از هم تفکیک کرد. برخی از سهم ها که در ماه‌های قبل رشد بیش از ارزش جایگزینی داشته، شاید با وجود افت قیمت های اخیر هنوز هم دارای حباب قیمت باشند؛ اما در مقابل سهم هایی هم هستند که هم وضعیت بنیادی مناسب‌تری دارند و هم از چشم انداز روشن تری برخوردار هستند.‌ بنابراین می توان گفت اگرچه شاید کلیت بازار دارای حباب باشد، اما به مقطعی رسیده‌ایم که باید مسیر سهم های ارزنده و سهم های حبابی بازار را از هم جدا کرد.

دهدشتی در پاسخ به انتقاداتی که به معاملات حقوقی ها و عدم حمایت کافی از سهم ها وارد است، اظهار کرد: به نظر می رسد معاملات بازار دستوری است و نوسان های عجیب و غریب تقاضا در سهم های مختلف گواه این ادعاست. چطور ممکن است سهمی که معاملات روزانه آن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، در برخی روزها هیچ تقاضایی نداشته باشد؟ دستکاری هایی در روند عرضه و تقاضای سهم های بازار مشاهده می‌شود و به نظر می رسد این دستکاری بیشتر با هدف جلوگیری از رشد های عجیب و غریب بازار سرمایه انجام می گیرد که البته این گونه حمایت، تا حدودی هم منطقی است؛ چرا که اگر حمایت ها در راستای جلب اعتماد سرمایه گذاران به این بازار و افزایش قیمت سهم ها باشد، ممکن است رشد شتابان بازار سرمایه با ورود مجدد نقدینگی به این بازار از سر گرفته شده و دوباره شاهد شکل گیری حباب قیمتی در سهم های مختلف باشیم.

مدیرعامل سرمایه گذاری پارند در خصوص تاثیر معاملات الگوریتمی در منفی شدن بازار سرمایه عنوان کرد: شاید در مواقعی معاملات الگوریتمی در منفی شدن بازار موثر باشد، ولی معاملات الگوریتمی نمی‌تواند تا این حجم افت های فاحش در بازار سرمایه به دنبال داشته باشد. اگر ارزش معاملات در روزهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، متوجه خواهید شد که این حجم از منفی های بازار نمی تواند تحت تأثیر معاملات‌ الگوریتمی باشد و حتماً اراده‌ای جهت جلوگیری از رشد شارپ بازار سرمایه وجود دارد.


دهدشتی در خاتمه در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بازار و ارز و... گفت: پیش بینی بازار سرمایه در این مقطع کار آسانی نیست، چرا که ما انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در پیش داریم و انتخاب و روی کار آمدن هر یک از دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آثار مثبت و منفی برای اقتصاد ما به دنبال خواهد داشت. بازار سرمایه برای ورود مجدد به فاز صعودی نیازمند یک اتفاق خاص است و شاید تنها اتفاق خاصی که در کوتاه مدت امکان تحقق آن وجود دارد، افزایش نرخ ارز باشد. اگر بازار ارز نوسان مثبت عجیب و غریبی داشته باشد، رشد بازار سرمایه هم ادامه خواهد داشت؛ در غیر این صورت سهم شرکت هایی که به خاطر افزایش نرخ ارز و همچنین احتمال افزایش قیمت های جهانی کامودیتی ها، انتظار رشد سودآوری آنها برود، پتانسیل رشد دارند‌ و سایر سهم های بازار احتمالاً حرکت خاصی نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر هدف اول نرخ دلار به لحاظ تکنیکالی و روانی، محدوده ۲۹ الی ۳۰ هزار تومانی است و اگر دلار از مقاومت ۳۰ هزار تومانی عبور کند هدف بعدی، ۳۵ هزار تومان خواهد بود.‌ افزایش احتمالی نرخ ارز تا این محدوده، بازار سرمایه و سایر بازارها ازجمله بازار مسکن و بازارهای کالایی را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.‌ در چنین شرایطی ارزش جایگزینی شرکت ها به بیش از قیمت فعلی سهم ها رسیده و بازار سرمایه تحت تأثیر این موضوع پتانسیل رشد مجدد خواهد داشت. البته چنین رشدی ناشی از بهبود اوضاع اقتصادی و رونق شرکت ها نبوده و فقط تحت تاثیر تورم و انتظارات تورمی شکل خواهد گرفت. اما در صورت عدم افزایش نرخ ارز بازار سرمایه رشد ملایمی خواهد داشت و انتظار رشد شارپ در این بازار نمی رود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نقشه راه شاخص ۳ میلیون واحدی

پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته آینده؛

بازار چشم انتظار گزارش‌های ۶ماهه ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
جلوگیری از رشد شارپ؟! قیمت بسیاری از نمادهای بزرگ به زیر 60 درصد حداکثرشان نزول کرده است، آیا قیمت محصولات این شرکت ها هم همینطور نزول کرده؟ آیا قیمت مسکن و خودرو طی 42 سال گذشته هرگز از روند صعودی خارج شده؟ چکار می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
شدیم عروسک خیمه شب بازی