بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر : ۲۲۸۱۷
قائم مقام محصول و كيفيت ايران خودرو با تشريح جزئيات توليد خودروي جايگزين پيكان گفت:‌ اين خودرو با مشاركت يك شركت خارجي توليد مي‌شود و قيمت فروش آن كمتر از 8 ميليون تومان خواهد بود.

ميرجواد سليماني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با بيان اينكه خودروي جايگزين پيكان در كلاس A و B توليد خواهد شد اظهار داشت: طراحي و توليد اين خودرو در اختيار يك خودروساز خارجي است كه در حال مذاكره براي توليد آن در ايران هستيم. 

وي در مورد نام شركت طرف مذاكره و يا كشوري كه اين شركت به آن تعلق دارد گفت: در حال حاضر به توافقات اوليه با شركت طرف مذاكره رسيده‌ايم ولي تا زمانيكه اين توافقات نهايي نشود نام شركت را اعلام نخواهيم كرد. 

وي با بيان اينكه مذاكره ايران خودرو و شركت خارجي مذكور از دو ماه پيش آغاز شده ، پيش‌بيني كرد اين مذاكرات حداكثر تا اواخر شهريورماه نهايي شود. 

وي در مورد برنامه‌ريزي انجام شده براي ساخت داخل كردن خودروي جايگزين پيكان نيز گفت: اين موضوع به توافق بين دو طرف بستگي دارد ولي در مرحله اول، ميزان ساخت داخل بيش از 50 درصدي را مدنظر داريم كه اين رقم با گذشت زمان افزايش خواهد يافت. 

سليماني ادامه داد: در صورتيكه قرارداد توليد خودروي جايگزين پيكان تا قبل از شهريورماه نهايي شود امكان توليد آزمايشي اين خودرو طي سال ‌جاري فراهم خواهد شد و توليد و عرضه خودرو به بازار نيز در سال آينده صورت مي‌گيرد. 

وي سرمايه‌گذاري لازم براي توليد خودروي جايگزين پيكان را بين چهار تا پنج ميليارد تومان برآورد كرد و گفت: براي توليد اين خودرو از خطوط توليد موجود در كارخانه استفاده خواهيم كرد و نيازي به ايجاد خط توليد جديد نخواهيم داشت. 

وي با بيان اينكه هم‌اكنون ظرفيت مازاد بالايي در خطوط توليد ايران خودرو وجود دارد اظهار داشت: براي توليد خودروي جايگزين پيكان از خطوط توليد پژو 405، پژو 206 و سمند مي‌توانيم استفاده كنيم كه اين مسئله به برنامه توليد خودروي جديد بستگي دارد تا مشخص شود تطبيق خط توليد كدام يك از خودروها راحت‌تر امكان‌پذير است. 

قائم مقام مديرعامل ايران خودرو در پاسخ به اين سؤال كه آيا خودروي جديد 8 ميليون توماني جايگزين رانا نيز محسوب مي‌شود؟ با رد اين مطلب گفت: كلاس اين خودروها با يكديگر تفاوت دارد و حدود قيمتي رانا بين 8 تا 11 ميليون تومان تعريف شده بود در حاليكه قيمت خودروي جايگزين پيكان كمتر از 8 ميليون تومان است. 

وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه با وجود مشكلات مالي ايران‌خودرو، سرمايه‌گذاري در توليد يك خودروي جديد به‌ صرفه است يا خير؟ نيز اظهار داشت: سرمايه‌گذاري در توليد محصول، تمام شدني نيست و فقط در زمينه ايجاد ظرفيت‌هاي جديد توليد فعلاً‌ سرمايه‌گذاري صورت نمي‌گيرد. 

وي افزود: توليد خودروي جايگزين پيكان از طريق تطبيق خطوط توليد فعلي انجام مي‌شود و در واقع سرمايه‌گذاري سنگيني براي ايجاد خط توليد جديد صورت نمي‌گيرد. 
به گزارش فارس، نصب ترمز ABS، ايربگ، برخورداري از استاندارد يورو 3 و مصرف سوخت 4.6 ليتري از جمله ويژگي‌هاي خودروي جايگزين پيكان اعلام شده كه با توجه به وضعيت نه چندان مناسب بهره‌وري در شركتهاي خودروساز ايراني، دستيابي به خودرويي با اين مشخصات نيازمند صرف قيمت تمام شده‌اي بالاتر از 8 ميليون تومان است. 

سليماني در اين خصوص گفت: هدف‌گذاري قيمتي خودروي جايگزين پيكان 8 ميليون تومان است كه اميدواريم با مذاكرات در حال انجام به اين هدف دست يابيم. 

وي افزود: فكر نمي‌كنم مشكلي در اين زمينه وجود داشته باشد ولي باز هم بايد منتظر توافق نهايي با شريك تجاري خود بر سر قيمت خودروي جديد باشيم. 

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فقط ايران خودرو طرف مذاكره شركت خارجي است يا ديگر شركتهاي خودروساز ايراني نيز در اين توليد نقش دارند؟ گفت: تنها ايران خودرو طرف مذاكره با شركت خارجي است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر