بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
مدیرعامل شرکت "مانو" گفت: الگوریتم نقدشوندگی به دلیل معافیت کارمزدی و مالیاتی، موجب می‌شود که دستکاری در قیمت کمتر شود.
کد خبر : ۲۲۸۲۵۱

کاهش دستکاری قیمت‌ها با معاملات الگوریتمی

امید موسوی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره معاملات الگوریتمی اظهار کرد: هیچ شخص حقیقی به معاملات الگوریتمی دسترسی ندارد، الگوریتم‌ها دو کاربرد دارد، اول در معاملات درشت حقوقی‌ها که در حقیقت همان تریدری که پشت استیشن نشسته می‌تواند معاملات الگوریتمی انجام دهد و کاربرد دیگر آن بازارگردانی الگوریتمی است.

مدیرعامل شرکت "مانو" افزود: به عنوان مثال مجموعه هلدینگ خلیج فارس در همه این سهم بازارگردانی الگوریتمی فعال است، در روش سنتی بازارگردان اگر ۱۰ میلیارد تومان پول داشت همین میزان خرید می‌کرد و با اتمام پول، سهم ریزش می‌کرد و به دلیل اینکه صندوق در زیان است قادر به فروش نیست اگر بفروشد باید زیان شناسایی کند.

وی گفت: الگوریتمی به نام الگوریتم نقدشوندگی داریم که کارکرد آن این گونه است که با ۵ میلیارد تومان، روزانه ۵ میلیارد تومان خرید و فروش می‌کند که می‌تواند بازار را عمیق کند و حجم معاملات بازار را بیشتر می‌کند.

موسوی تصریح کرد: الگوریتم نقدشوندگی به دلیل معافیت کارمزدی و مالیاتی، موجب می‌شود که دستکاری در قیمت کمتر شود.

مدیرعامل شرکت" مانو" خاطرنشان کرد: هدف الگوریتم نقدشوندگی سود گرفتن نیست و هر زمان که سود می‌کند معاملات را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: ناشر روزانه با ۵ میلیارد تومان نقدینگی می‌تواند ۳۰ درصد از سهم معاملات خودش باشد، یعنی هر خریدار و فروشنده‌ای که روی تابلو می‌آید پاسخ سریعی از بازارگردان می‌گیرد و نباید زیاد منتظر این باشد که سهمش را بخرند یا بفروشند.

موسوی با اشاره به بورس "نزدک" گفت: در این بورس بیش از ۵۰۰ شرکت مجوز معاملات الگوریتمی دارند و روی هر سهم حداقل یک بازارگردان است.

مدیرعامل شرکت "مانو" ادامه داد: در این حالت است در مرحله اول که مثبت‌های بازار که سه ماه پیش بالا می‌رفت اینجا بازارگردان فعال است و آرام آرام می‌فروشد و این باعث می‌شود که بالا رفتن کندتر شود برعکس در پایین آمدن هم موجب می‌شود که پایین آمدن کندتر شود.

وی تاکید کرد: در همه جای دنیا شرکت‌هایی که خواهان ورود به بازار برتر هستند باید بازارگردان نه به روش سنتی بلکه بازارگردان الگوریتمی داشته باشند، در دامنه نوسان هم همین گونه است.

موسوی خاطرنشان کرد: ۱۸ شهریور که بازار منفی بود، سهام مجموعه خلیج فارس کاملا مثبت بود، همه حقوقی‌ها به دنبال جمع کردن بازار بودند، اما ما روی مجموعه خلیج فارس سه سهم را مثبت کردیم.

وی درباره اینکه این استراتژی‌ها توسط چه کسانی تدوین می‌شود، اظهار کرد: ناشر و سهامدار عمده استراتژی‌ها را تدوین می‌کنند، هر فردی که هر ایده‌ای را با فکر و دست خود روی سهم انجام می‌دهد در اختیار ماشین قرار می‌دهد تا اجرا کند.

موسوی تاکید کرد: شرکت "مانو" از سازمان بورس، مجوز بازارگردانی الگوریتمی دارد، حتی مکانیزمی که در آن واحد چقدر سفارش در تابلو داشته باشد و همه چیز در قالب مشخص است و سازمان بورس آن را تایید کرده است.

مدیرعامل شرکت "مانو" تصریح کرد: برخی افراد بدون مجوز فعالیت می‌کنند، اما شرکت "مانو" دارای مجوز است و سازمان بورس اطلاع دارد و هر سفارش که به سمت هسته زده می‌شود بر روی آن تگ معاملات الگوریتمی زده می‌شود و کاملا تحت مجوز انجام می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرار از پاسخگویی حربه مسئولان بورس به مطالبات سهامداران؛

غول‌های بازار سرمایه چه زمانی بازگشایی می‌شوند

«بخش سوم» گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شاهد؛

چرا "ای پی اس" ثشاهد کاهش یافت

در شورای عالی بیمه به تصویب رسید؛

سقف خرید سهام توسط صنعت بیمه بلندتر شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
دلالی از سر ورویت داره میباره.حالا مدعی حمایت شدند نخواستیم اون حمایت رو .فقط کاسبی شماها کم میشه.اون موقع که با این معاملات باعث هیجان شدید در مردم بودید وصف خرید درست میکردید وبعد صف فروش .چرا در مورد اونا صحبت نمکنید.هنوز تا این قانون جا بیوفته وواقعا نظارت بشه نه زیر میزی بدند وبا متخلف برخورد نشه زمان میبره.
علی
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
همین جناب مدیر عامل که با ممنوع شدن معاملات الگوریتمی رگ گردنش اینطور زده بیرون!! داره به دروغ از مزیت معاملات الگوریتمی اظهار فضل میکنه!! میدونید چقدر از سهامداران شرکت ها رو متضرر کرده و تعداد زیادی از سهامداران حقیقی رو به خاک سیاه نشونده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بله سهام های خودرویی هم توضیح بده که چطوری شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
...... سازمان بورس و کارمنداش حقتون هستش بورس رو سرتون خراب کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
با همین روش الگوریتم دک روز هست شپنا را از مثبت ۳ به صف فردش رساندن
لال
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
خدا وکیلی چرا فکر میکنی با یک مشت گوسفند طرفین نه واقعان
................... هستن
اون .............که اجازه معاملات الگوریتم رو داده نمیدونسته بازار ایران یک طرفه و در هر حالتی به نفع سامانه شرکت مورد نظره
واقعان چرا دوست دارین .................جلو چشاتون بیارن
اون از اون ........................که نمیفهمه داره چیکار میکنه فقط ...........زیادی میخوره اینم از ادا اصول سازمان بورس که مجوز معاملات الگوریتم داده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴
واقعاٌ این آقای امیدی مردم را چی فرض کرده فکر می کند با یک مشت گاگول سرو کار دارد و همین مونده با بلندگو راه بیافتد از مزایای معاملات الگوریتمی که بازار به گند کشیده بگوید رانتی که همین معاملات الگوریتمی در بازار بجا گذاشته مشخص و عین است خ.اهشا مردم را ... فرض نکنید اصلاٌ بزرگان بازار استفاده از معاملا الگوریتمی را شروع نمی دانند درست مثل این است که وارن بافت با معاملات الگوریتمی در بازار هی جهانی که دامنه هم ندارد نوسان گیری کند فکر می کند خیلی سخت است و برای ایشان خریدن برنامه الگوریتمی که بسیار پیشرفته از برنامه های دوزاری شما است کاری دارد نه آنها اینگونه معاملات را قبیح می دانند
مخصوصاً در ایران کخ فقط عده قلیلی به این الگوریتم ها دسترسی درند
اگر سازمان یک کر مثبت انجام داده همین است