بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
کد خبر : ۲۲۸۴۲۷

به گزارش بورس نیوز سینا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه نوشت:

بزرگوارانمان در شورای عالی بورس

عذرمیخوام دخالت میکنم اما چون میدونم دلسوز بازار هستید و گوش شنوا دارید عرض میکنم :

بهتر نبود بجای محدود کردن نوسان روزانه ، از اختیارات خود برای افزایش سطح اعتبار مشتریان استفاده میکردید در جهت تقویت طرف تقاضا؟
بهتر نبود بر اساس اختیارات شورا ، اعتبارات "کوتاه مدت" به حقوقی ها تخصیص میدادید تا هم با افزایش تقاضا وضعیت موجود کنترل شود و هم نگرانی ها در جهت خلق نقدینگی برطرف شود و منابع بانکها بصورت مستقیم درگیر بازار سرمایه نشود؟!

همیشه ممنوع کردن و محدود کردن ، ساده ترین راه و روش در "کوتاه مدت" است. اما شورا این اختیار را دارد تا افزایش سقف اعتبارات تا ۵۰٪ و همینطور رایزنی برای تخصیص اعتبارات کوتاه مدت ( تاکید میکنم اعتبارات کوتاه مدت به منظور متعادل سازی بازار و سپس عرضه در روند صعودی برای جلوگیری از هیجان مثبت ) را تصویب و به اجرا برساند.

مشکل فعلی بازار ارزندگی نیست و بخش مهمی از بازار میداند که قیمت سهام بسیاری از شرکت ها ارزنده هستند. لذا نیاز به وضع محدودیت نیست ، بلکه نیاز به تسهیل ورود مجدد نقدینگی به بازار و اطمینان بخشی است.

همانطور که در روند صعودی ، با کاهش اعتبارات ، الزام صندوق ها به عرضه و کاهش سقف سهام در ترکیب دارایی ها ، وضع محدودیت در خرید و تسهیل عرضه ، به بازار این سیگنال را دادید که بازار در بسیاری از بخش ها ارزنده نیست ، حالا فقط کافیست از همان ابزارها استفاده کنید و به بازار این سیگنال را بدهید که بازار ارزنده است!

این بازار بعد از ریزش ۶۰٪ در عمده صنایع ، مشکل ارزندگی ندارد که نیاز به باز کردن دامنه نوسان چند سهم یا محدود کردن عرضه داشته باشد. این ابزارها در ابتدای ریزش بازار کارآمد بود ، اما امروز بازار نیاز به تشویق نقدینگی پارک شده برای ورود مجدد دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر