بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: وراث باید قبل از هر کاری در ابتدا گواهی‌های انحصار وراثت را با مراجعه به قوه قضائیه دریافت کنند و در سایت سجام نیز ثبت نام کنند.
کد خبر : ۲۲۸۵۹۹

انتقال سهام عدالت فوت شدگان به صورت مکانیزه

به گزارش بورس نیوز، محمد جواد فرهانیان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره سهام عدالت متوفیان اظهار کرد: تعداد متوفیان مشمول سهام عدالت، بیش از ۲ میلیون نفر اعلام شد که انتقال سهام تعداد بسیار ناچیزی از آن‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده است. شرکت سپرده گذاری مرکزی به دلیل تعداد زیاد و پیچیدگی پیشینی انتقال سهام که به دلیل بحث انحصار وراثت و کار‌هایی که باید در قوه قضائیه اتفاق بیفتد وجود دارد تصمیم گرفت انتقال سهام را به صورت کاملاً مکانیزه انجام دهد.

وی ادامه داد: وراث باید قبل از هر کاری در ابتدا گواهی‌های انحصار وراثت را با مراجعه به قوه قضائیه دریافت کنند و در سایت سجام نیز ثبت نام کنند. انفورماتیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال تلاش برای ارتباط با انفورماتیک قوه قضائیه است تا عملیات انتقال برای وراث انجام شود.

فرهانیان خاطرنشان کرد: مالیات نقل و انتقال سهام عدالت نیز در شورای عالی بورس حل شد و قسمتی از این مسیر برای انتقال هموار شده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال سهام عدالت فقط به یکی از وراث می‌رسد یا به همه آنها، بیان کرد: مالک جدید سهام عدالت متوفیان بر اساس دستوری است که قوه قضائیه در انحصار وراثت اعلام می‌کند. ممکن است بر اساس شرایطی، تمام سهام به یک نفر برسد همچنین ممکن است سهام عدالت به عنوان نمونه به ۵ نفر از وراث برسد که در این صورت سهام بین پنج نفر تقسیم خواهد شد و به همین دلیل پیچیدگی کار در شرکت سپرده‌گذاری بسیار زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای این افراد آزادی انتخاب روش آزادسازی وجود دارد یا خیر، گفت: انتخاب روش مستقیم برای این عزیزان معنی ندارد، چون سهام دولت تقسیم شده و دیگر روش مستقیمی وجود ندارد بنابراین علی القاعده برای مالکین جدید سهام عدالت متوفیان روش غیر مستقیم انتخاب می‌شود مگر اینکه ستاد آزادسازی سهام عدالت تصمیم دیگری بگیرد.

فرهانیان گفت: با انتخاب روش غیرمستقیم این افراد ضرری نیز نخواهند کرد چرا که سهام شرکت‌های استانی به نمایندگی از ۳۶ شرکت استانی به مرور وارد بورس می‌شوند و افرادی که سهامدار غیرمستقیم سهام عدالت هستند برای فروش سهامشان دردسر افرادی که مستقیماً انتخاب کردند را ندارد و تنها با یک سهم سر و کار دارند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
تو رو خدا این مسأله رو پیگیری کنید،قرار بود از اوایل مهر انجام بشه ما هم همه کارها رو انجام دادیم هم حصر وراثت هم نامه دادگستری، لطفا پیگیری کنید ممنون
جهانگیر مومن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
با سلام من انحصار وراثت دارم اما نمیدانم چکار کنم زن پدر من و پدرم هر دو سهام عدالت داشتن زن پدر من سال ۹۳ فوت کرده و چون فرزندی نداشت نیم اموالش طبق انحصار وراثت به پدرم و نیم دیگر بین دو برادر و یک خواهرش تقسیم شد در سال ۹۴ هم پدرم فوت شده و من تنها وارثش هستم الان میخواهم نصف سهام عدالت زن پدرم و کل سهام عدالت پدرم را بفروشم انحصار وراثت هر دو نفر را هم دارم اما هیچگونه نشانی و شماره از برادران و خواهر زن پدرم ندارم و آنها هم تماسی با من ندارند چه کار باید بکنم در سجام هم ثبت نام کردم و انحصار وراثت را در میز خدمات آپلود کردم اما خبری نیست اگر کسی میداند به من کمک کند این شماره من است ۰۹۱۹۲۰۰۲۶۶۸.