بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۲فرصتی که اقبال "خودرو" را تداوم می‌بخشد

گروه ایران خودرو در دوران صعود بازار سرمایه از این فرصت طلایی استفاده نکردند و با توجه به خوشبینی هایی که نسبت به رشد دوباره این بازار در یکی ماه آینده وجود دارد، وقت آن رسیده که خودروسازان با واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود، سود شناسایی کرده و بخشی از زیان انباشته را پوشش دهند‌.
کد خبر : ۲۲۸۹۹۳

۲ فرصتی که اقبال

به گزارش بورس نیوز، بعد از ریزش سنگین سهم‌های خودروسازی در هفته جاری، سهم‌های این گروه چند روزی بوده که مورد اقبال بازار قرار گرفته است.

تا آنجا که در هفته جاری، نماد "خودرو" بازدهی ۱۹درصدی برای سهامداران خود به ارمغان داشته و سایر سهم‌های این گروه هم سبز هستند؛ دلیل خوش‌بینی سهامداران نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام خودرویی‌ها خوش‌بینی به انتخاب "بایدن" و گشایش در روابط بین‌المللی و سیاسی کشورمان و کاهش تحریم‌هاست. البته قیمت سهام ایران خودرو در چند هفته اخیر ریزش شدیدی داشته و به نظر می‌رسد جذابیت خرید در قیمت‌های فعلی هم در جذب خریداران جدید بی‌تاثیر نیست.

ضمن اینکه این شرکت گزارش تولید و فروش شهریورماه را هم ارائه کرده و بر اساس این گزارش، فروش ۶ ماهه ایران خودرو بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۱ درصدی داشته و البته قیمت سهام ایران خودرو در چند هفته اخیر ریزش شدیدی داشته و به نظر می‌رسد جذابیت خرید در قیمت‌های فعلی هم در جذب خریداران جدید بی تاثیر نبوده است.

این شرکت گزارش تولید و فروش شهریورماه را هم ارائه کرده و بر اساس این گزارش، فروش ۶ ماهه ایران خودرو بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۱ درصدی داشته است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که حتی در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا قطعا اگر هم مذاکره صورت بگیرد به این راحتی توافقی انجام نخواهد شد و دولت آمریکا برای بازگشت به برجام، امتیازاتی برای خود در نظر خواهد گرفت که نظام جمهوری اسلامی ایران به راحتی زیر بار پذیرش آن نخواهد رفت. نکته اینجاست که مشکلات صنعت خودروسازی ما بیش از آنکه ریشه در تحریم‌ها داشته باشد ریشه در سیاست‌های داخلی دارد؛ لذا خوشبینی که در صورت انتخاب بایدن مشکلات صنعت خودروسازی کشور حل شده و صنعت خودروسازی کشور به سازی خواهد رسید، مبنای اقتصادی نداشته و بیشتر احساسی است.

وی افزود: باید در نظر داشت حتی اگر توافقی هم صورت گرفته و دوباره خودروسازان خارجی وارد ایران شده و اقدام به همکاری مجدد با شرکت‌های خودروسازی داخلی ما کنند، شرکت‌های خودروسازی داخلی در ایفای تعهدات خود، به شدت دچار مشکل خواهند شد و خودروسازان برای تامین مالی با مشکل مواجه خواهند شد؛ چراکه در این صورت خریداران به جای اینکه خودرو‌هایی را که برای پیش خرید ثبت نام کرده‌اند تحویل بگیرند، تمایل به خرید و دریافت خودرو‌های جدیدتر شده دارند.

زاوه افزود: البته نباید فراموش کرد که لغو تحریم‌ها مشکل نقل و انتقال ارز و واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز خودروسازان را باید برطرف خواهد کرد که البته برای رسیدن به این شرایط باید علاوه بر لغو تحریم‌ها، FATF هم پذیرفته شود و این موارد (حتی با فرض پذیرش) زمان بر خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: صنعت خودروسازی ماه طبق اطلاعات ارائه شده، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد و برای پوشش این زیان انباشته باید خودروسازان یک گام اصولی بردارند و بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، این است که از پتانسیل‌های بازار سرمایه بهره گرفت و به جای تکیه بر خوش‌بینی‌ها نسبت به توافق احتمالی و ... از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد.

زاوه تاکید کرد: یکی از فرصت‌های پیش روی صنعت خودروسازی ما بالاخص شرکت ایران خودرو، واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه در روز‌های رونق و رشد بازار است. شرکت ایران خودرو در دوران صعود بازار سرمایه از این فرصت طلایی استفاده نکرد و با توجه به خوشبینی‌هایی که نسبت به رشد دوباره این بازار در یکی ماه آینده وجود دارد، وقت آن رسیده که ایران خودرو با واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود، سود شناسایی کرده و بخشی از زیان انباشته را پوشش دهد.

وی افزود: علاوه بر این، شرکت ایران خودرو پتانسیل صادرات محصولات خود را هم دارند و با نرخ فعلی ارز، امیدوارم شرایطی فراهم شود که خودروسازان بتوانند با صادرات بخشی از محصولات خود، درآمد‌های ارزی هم داشته باشند. در این صورت حتی اگر خودرویی مثل پژو ۴۰۵ و... به لحاظ کیفی قابلیت فروش در داخل کشور را نداشته باشد؛ اما می‌توان آن را برای با هدف صادرات، تولید کرد و روانه برخی بازار‌های صادراتی کرد و از این محل درآمد زایی ارزی داشت.

زاوه در خاتمه گفت: اگرچه معتقدم اقبال سهم خودرویی‌ها در روز‌های اخیر، تحت تاثیر هیجان و خوش‌بینی به روز‌های آینده شکل گرفته؛ اما اگر خودروسازان و سیاست گذاران داخلی ما از فرصت‌های ایجاد شده استفاده ببرند، می‌توانند رشد سهم‌ها را تداوم ببخشند و ضمنا از بازار سرمایه، تامین مالی کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر