بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دوپینگ بازار بین دو نیمه

بازار سرمایه ما به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوعی ابهام و عدم اطمینان به سر می برد و اینطور به نظر می رسد که اصلاح زمانی بورس تهران احتمالا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طول می کشد.
کد خبر : ۲۲۹۳۳۱

دوپینگ بازار بین دو نیمه

به گزارش بورس نیوز بعد از چند هفته ریزش سنگین در بازار سرمایه، روز گذشته بورس تهران کمی سبز شد و خوش‌بینی‌هایی به استارت دوباره این بازار برای یک حرکت صعودی، شکل گرفت.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: خیلی نسبت به رشد شارپ بازار سرمایه خوش‌بین نیستم و اینکه بعد از رشد شارپ بازارسرمایه در ماه‌های قبل و تجربه یک اصلاح سنگین، بازارسرمایه مجددا وارد فاز صعودی شده و رشد شتابان داشته باشد، دور از تصور است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بازارسرمایه ارزندگی نسبی داشته و این ارزندگی برای برخی سرمایه‌گذاران جذابیت خرید ایجاد کرده و از این رو معتقدم روند کلی بازار‌سرمایه صعودی خواهد بود؛ ولی این روند همراه با نوسان خواهد بود و از اینجا به بعد، بسیاری از سهم‌ها، شاید افت چندانی نداشته باشند اما؛ در جا می‌زنند و اصطلاحا اصلاح زمانی خواهند داشت.

گرجی آرا با اشاره به تاثیر انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت در ۶ماهه نخست سال بر روند بازارسرمایه گفت: به لحاظ مقداری، فروش در اکثر شرکت‌های بازار مطلوب بوده است؛ ولی در برخی شرکت‌ها از جمله نمادهای بزرگ فولادی از جمله "فخوز" و "فولاد"، به سبب اعمال محدودیت‌های صادراتی، فروش‌ها در حد انتظارات نبوده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: از سوی دیگر، پتروشیمی‌ها اگرچه نسبت به نرخ‌های جهانی، با تخفیف بیشتری فروش داشته‌اند اما؛ گزارش‌های تولید و فروش نسبتا خوب بوده و حجم و نرخ فروش در پتروشیمی‌ها نسبت به ماه‌های قبل رشد نشان می‌دهد.

این فعال بازارسرمایه افزود: شرکت‌های سنگ‌آهنی گزارش‌های فروش خوبی داشته‌اند. در گروه غذایی و دارویی هم سهم هایی داریم که طبق گزارش ها، فروش مقداری خوبی داشته اند و از آن مهم تر، نرخ های فروش شان با افزایش همراه بوده است. بانک ها هم اوضاع مناسبی دارند و شفاف سازی ها بابت نرخ تسعیر ارز، مثبت بوده است. هلدینگ های چند رشته ای و شرکت های سرمایه گذاری هم با توجه به عملکرد زیر مجموعه هایشان، ارزنده هستند. در مجموع، اخبار مثبت کدال بیش از خبرهای منفی بوده و این گزارش ها می تواند مسیر برخی سهم ها را جدا کند‌. اما باز هم تاکید میکنم که انتظار رشد شارپ در بازار سرمایه نمی رود. ضمن اینکه بازار سرمایه ما به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوعی ابهام و عدم اطمینان به سر می برد و اینطور به نظر می رسد که اصلاح زمانی بورس تهران احتمالا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طول می کشد. البته معتقدم نتیجه انتخابات آمریکا هرچه که باشد، فقط اثر کوتاه مدت بر بازار سرمایه ما دارد و بعد از این انتخابات، بازار ما مسیر خود را خواهد پیمود و آنچه در تعیین مسیر بازار سرمایه نقش بااهمیت دارد، سیاست های اقتصادی کشور در مورد نرخ ارز و نرخ بهره و.‌.. است.

گرجی آرا در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: سرمایه گذارانی که نقد هستند بهتر است به صورت پله ای و در ۳ مرحله اقدام به خرید کنند تا ریسک کمتری متحمل شوند. بخش اول خریدها می تواند در شرایط فعلی، بخش دوم در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بخش سوم هم بعد از انتخابات و مشخص شدن نتیجه، صورت بگیرد‌. بهتر است حدود ۶۰ درصد از پرتفوی سرمایه گذاری ها به سهم صنایع صادرات محور (حوزه کامودیتی ها) و مابقی هم در شرکت هایی که تولید و فروش آنها وابسته به بازار داخل است، صورت گیرد. سهم های صنعت دارویی، غذایی، پتروشیمی ها خصوصا تولیدکنندگان متانول و PVC ، سنگ آهنی ها و همچنین سهم های ارزنده گروه بانکی، انتخاب مناسبی برای سبد سرمایه گذاری ها هستند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زنگ حرکت بورس ...

نایب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان اعتبار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲۳ قدم تا پایان دوراهی بورس!

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سنگ بانک مرکزی جلوی پای بورس

ارسال نظر