بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
با وارد شدن رنو تلسیمان، رنو کولیوس و رنو کپچر، مدل‌های لوکس کمپانی رنو در کلاس سدان و کراس اوور وارد بازار خودروی ایران شد و علاقمندان خودرو‌های هاچبک در انتظار یک نمونه موفق از این کمپانی بودند تا اینکه سروکله دو هاچبک ساندرو و اسکالا در بازار خودروی ایران پیدا شد.
کد خبر : ۲۳۰۰۸۸

به گزارش بورس نیوز،رنو ساندرو از استانداردهای یک خودروی لوکس بسیار پایین‌تر بود. اما رنو اسکالا درست برعکس، یک خودروی نسبتا خوش چهره با کیفیت ساخت خوب و امکانات مناسب است. اما عرضه محدود این خودرو باعث شد که در بازار کمتر کسی رنو اسکالا را بشناسد.

رنو اسکالا یا مگان هاچ بک؟
در واقع خودرویی با نام رنو اسکالا فقط در ایران وجود دارد! اسکالا نسل سوم رنو مگان است که در کلاس هاچبک عرضه شده است. این مدل مگان اولین بار در سال 2008 معرفی شد و بعد از آن با دو فیس‌لیفت مختلف و با نام رنو اسکالا توسط شرکت نگین خودرو وارد بازار خودروی ایران شد.
تبلیغات ضعیف، قیمت‌گذاری بالا و خدمات پس از فروش نه چندان خوب شرکت واردکننده باعث شد که این خودرو آن‌طور که باید مورد توجه بازار قرار نگیرد و واردات آن به تعداد بسیار کمی محدود شود.
از نظر ظاهری فیس‌لیفت سال 2015 این خودرو از مدل‌های قبلی جذابیت بیشتری دارد. فرم کشیده بدنه، طراحی چراغ‌های عقب و جلو، خطوط حجم دهنده بر روی کاپوت و بدنه خودرو، همه با هم یک ترکیب قابل قبول و زیبا از یک خودروی هاچ بک را به نمایش گذاشته‌اند.
رنو اسکالا با طراحی ظاهری نسبتا خوب، کابین ساده اما با طراحی خوب و امکانات متوسط، می‌توانست یک خودروی اقتصادی و مناسب برای خانواده‌های کم جمعیت ایرانی باشد که البته به دلایلی که در مورد واردات آن گفتیم، این اتفاق نیفتاد.

نقاط ضعف و قدرت رنو اسکالا
در نگاه اول کیفیت ساخت بسیار خوب رنو اسکالا شایسته برندی اروپایی و البته اقتصادی است. کابین جادار این خودرو با متریال با کیفیت و طراحی خوب، فضای نشمین خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.
رنو اسکالا با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 2 لیتری وارد بازار شد که نسخه 2 لیتری آن از کیفیت فنی بهتری برخوردار است. پیشرانه دو لیتری قدرتی برابر با 140 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 195 نیوتن متر تولید می‌کند که نسبت به قدرت 115 اسب‌بخاری پیشرانه 1.6 لیتری، عملکرد بهتری دارد.
این خودرو با یک گیربکس CVT اتومات عرضه شده است. شتاب 11 ثانیه‌ای و مصرف سوخت 7.6 لیتر در صد کیلومتر نیز از جمله موارد مثبت رنو اسکالا است. اسکالا را نمی‌توان یک خودروی فول آپشن دانست اما وجود امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور عقب، سنسور باران،استارت دکمه‌ای، نمایشگر 8 اینچی و آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن از جمله امکانات خوب این خودرو است.
رنو اسکالا از نظر ایمنی خودرویی بسیار قوی است. این خودرو با داشتن 6 کیسه هوا، سیستم ترمز و پایداری متنوع و کمربند ایمنی پیش کشنده، توانست 5 ستاره ایمنی در بخش حفاظت از بزرگسالان، 4 ستاره در حفاظت از کودکان و 2 ستاره در بخش حفاظت از عابر پیاده دریافت کند. اما واردات بسیار محدود رنو اسکالا تبدیل به نقطه ضعفی بزرگ برای این خودرو شد و در بازار خرید و فروش آن تاثیر بسیار زیادی گذاشت.
تعداد کمی از رنو اسکالا با قیمت بسیار بالا به بازار عرضه شد که طبعا در برابر رقبای نام آشنایی مانند هیوندای نتوانست در کورس رقابت باقی بماند. از طرف دیگر کمبود قطعات، بالا بودن قیمت لوازم یدکی و ضعف شرکت نگین خودرو در فراهم آوردن خدمات پس از فروش مناسب، رنو اسکالا را به حاشیه بازار خودروهای خارجی راند.
با بررسی مشخصات و امکانات خودروهای کلاس هاچبک در سامانه دیوار می‌توان نتیجه گرفت که رنو اسکالا یک هاچ بک با کیفیت و ایمن است که اگر با شرایط خوبی وارد ایران می‌شد حتما می‌توانست رقیبی قوی برای هاچبک‌هایی مانند هیوندا i30، هیوندای ولستر و بسیاری هاچبک‌های موجود در بازار باشد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر