بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
دبیر‌انجمن تولیدکنندگان روغن‌نباتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

مواداولیه، چالش تولیدکنندگان روغن خوراکی

هیچ مقام دولتی در مورد حذف ارز دولتی روغن خوراکی اظهار نظر نکرده و حداقل تا پایان سال جاری، این محصول مشمول تخصیص ارز دولتی خواهد بود و بعد از ِآن هم باید دید در لایحه بودجه ۱۴۰۰، در این مورد چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.
کد خبر : ۲۳۰۱۶۴

تامین مواد اولیه، مهم ترین چالش تولیدکنندگان روغن خوراکی

به گزارش بورس نیوز، شرکت صنعتی بهشهر با نماد "غبشهر" روز شنبه در یک شفاف‌سازی اعلام کرد موجودی روغن خام ندارد تا محصول تولید کند و فعالیت این شرکت ۹ روز تعطیل است. هر چند این شرکت بعد از آن شفاف سازی دیگری روانه کدال کرد و اعلام کرد وضعیت پیش آمده موقتی بوده و جایی برای نگرانی سهامداران وجود ندارد؛ اما شفاف سازی "غبشهر" بیش از آنکه سهامداران شرکت های تولیدکننده روغن نباتی را نگران کند، موجب تشویش خاطر مردم و دغدغه کمبود روغن نباتی در بازار شد.

این در حالی است که به رغم آنکه روغن نباتی جزو کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی بوده، ولی این محصول از ابتدای مهرماه تا کنون رشد قیمت چشمگیری داشته و ضمنا به نظرمی رسد در بازار کمبودهایی وجود دارد. همچنین شرکت های تولیدکننده کیک و بیسکوییت و... که از روغنخوراکی بعنوان ماده اولیه استفاده می کنند، از کمبود روغن گلایه دارند.

لازم به ذکر است که مصرف روغن خوراکی برای کل سال حدود ۱.۵ میلیون تن برآورد شده و طبق آمارهای گمرک از ابتدای امسال تا ۲۷ مهرماه، حدود ۵۰۰ هزار تن روغن خوراکی از گمرکات ترخیص شده و بالغ بر ۷۳ هزار تن روغن خوراکی هم منتظر تامین ارز و انجام تشریفات قانونی جهت ترخیص است.

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن نباتی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: روغن مایع خوراکی که عمده مصرف خانوارها را تشکیل می دهد، به حد کفایت در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. شرکت بازرگانی دولتی هم قرار است این هفته و هفته آینده، اقدام به توزیع روغن خوراکی در بازار کند تا هیچ کمبودی نباشد و بازار روغن نباتی در آرامش باشد. کمبودهایی در زمینه روغن نیمه جالب در بسته بندی حلب ۵ کیلویی هست که این کمبود هم به چند دلیل از جمله کمبود ماده اولیه (همان موردی که صنعتی بهشهر به آن اشاره کرده) و نیز افزایش قیمت ورق حلب است‌.

وی افزود: به هر حال با چالش تامین ارز مواجه هستیم و ارز قابل انتقال به شرکت های روغنی تخصیص نیافته و همین موضوع، واردات روغن خام را با مشکلاتی روبرو کرده است. به همین علت هم تولید روغن نیمه جامد دچار خلل شده و کمبودهایی در بازار مشاهده می شود. با توجه به آمار گمرک در نیمه اول امسال، حجم واردات انواع روغن خام، ۵۰ درصد کاهش داشته و این موضوع روی تولید هم اثر گذار بوده است. اما در بحث روغن مایع خوراکی که عمده مصرف خانوارها را تشکیل می دهد، فعلا هیچ مشکلی وجود ندارد. البته باید در نظر داشت که با توجه به افزایش قیمت های جهانی، حاشیه سود تولید روغن خوراکی کاهش داشته و ارائه تخفیف در فروش اصلا توجیه ندارد. ولی نرخ فروش روغن خوراکی توسط سازمان حمایت تعیین می شود و این قیمت کاملا تحت نظارت بوده و این قیمت ها روی بطری روغن خوراکی درج شده است.

این فعال صنعت روغن نباتی در پاسخ به این سوال که "آیا کاهش عرضه روغن در بازار، می تواند مقدمه ای برای افزایش قیمت این محصول و یا حذف ارز دولتی باشد؟" گفت: در کارخانجات روغنی یا شرکت های پخش، هیچ محصولی دپو نشده و هر آنچه تولید می شود، روانه بازار می گردد. کافی است نگاهی به تاریخ تولید روغن های خوراکی در فروشگاه ها بیندازید تا این موضوع اثبات شود. با وجود آنکه قیمت تمام شده روغن خوراکی در حال حاضر از نرخ مصوب سازمان حمایت بالاتر است، ولی شرکت های روغنی هیچ افزایش نرخی اعمال نکرده اند. در مورد حذف ارز دولتی هم شرکت های روغنی تصمیم گیرنده نیستند؛ اما تا کنون هیچ مقام دولتی در مورد حذف ارز دولتی روغن خوراکی اظهار نظر نکرده و حداقل تا پایان سال جاری، این محصول مشمول تخصیص ارز دولتی خواهد بود و بعد از ِآن هم باید دید در لایحه بودجه ۱۴۰۰، در این مورد چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر