بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ارزش‌گذاری‌ها با فرض انتخاب "بایدن" و دلار ۲۰ هزارتومانی!

شرکت‌های بیمه‌ای در گزارش‌های ۶ ماهه، سود‌های بالایی شناسایی کرده اند و ضمنا پتانسیل بالایی هم برای افزایش سرمایه دارند.
کد خبر : ۲۳۰۱۶۵

ارزش گذاری سهم ها با فرض انتخاب بایدن و دلار ۲۰ هزار تومانی!

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران اول هفته را هم نزولی استارت زد و شاخص کل با از دست دادن کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی، به کمترین میزان از تیرماه رسیده‌است.

این در حالی است که بسیاری از سهم‌های بازار، بیش از شاخص‌کل، ریزش داشته‌اند و به قیمت‌های فروردین‌ماه رسیده‌اند! این در حالی است که نرخ ارز و سکه نزولی شده و به نظر می‌رسد بازار ارز و طلا دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران به همراه ندارد ضمن اینکه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی هم فعلا تکذیب شده و با این شرایط، بی‌مهری سرمایه‌گذاران به بازارسرمایه جای ابهام دارد.

مجید عبدالحمیدی، مدیر واحد بازار بورس و الگوریتمی شرکت ارزش پرداز آریان "آیکو"، در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر ریزش بازار ارز و طلا و احتمالا خودرو بر بازارسرمایه بیان کرد: بازارسرمایه قدرت نقدشوندگی بالایی دارد و قابل مقایسه با نقدشوندگی حساب بانکی است اما؛ نقدشوندگی خودرو، طلا و دلار پایین تر از سهام است. بطور کلی ریزش بازارهای موازی در کوتاه مدت باعث می‌شود پول‌های خارج شده از بازارسرمایه، دوباره به سمت این بازار حرکت کنند و این اتفاق به نفع بورس خواهد بود.

وی ادامه داد: کاهش نرخ ارز، روی بعضی از شرکت‌های صادرات‌محور در بورس اثر منفی خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیر مولد و سفته‌بازانه همچون بازار ارز و خودرو و طلا را سمی خطرناک برای اقتصاد ایران می‌دانم، اما مردم این روز‌ها به دنبال افزایش ارزش دارایی‌های خود، هرچند اندک هستند و توجهی به این موضوع ندارند که سرمایه‌گذاری (دلالی) در بازار ارز و طلا و خودرو و به تبع آن تورم در این بازارها، چه تبعاتی به همراه خواهد داشت و با تغییر روند بازار ارز و عدم جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران، مردم به دنبال بازار دیگری برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی‌های خود خواهند بود و با توجه به ریزش‌های اخیر بازار سرمایه، یکی از بازار‌های جذاب برای جذب نقدینگی، بازار سرمایه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که "بازار سرمایه با دلار چند هزار تومانی قیمت گذاری شده؟ " گفت: یکی از مشکلات فعالان بورس در شرایط فعلی، نوسان‌های نرخ ارز است و تقریباً کف قیمتی ارز مشخص نیست. فعالان بازار سرمایه اکنون نرخ ارز را در محدوده ۲۰-۲۱ هزار تومان می‌پندارند و سهم‌ها را در این محدوده قیمت گذاری و معامله می‌کنند و ضمنا بعضی سرمایه گذاران احتمال ریزش بیشتر نرخ ارز و نزول نرخ دلار به کانال کمتر از ۲۰ هزار تومان را هم می‌دهند که در آن صورت، همه بازار‌ها فاز اصلاح مجدد به خود می‌گیرند. با این شرایط، خروج برخی سرمایه گذاران از بازار‌های ارز و طلا و خودرو عجیب نیست؛ چراکه این بازار‌ها رشد قیمت شدیدی تجربه کرده اند. بازار سرمایه، اما با فرض انتخاب بایدن و کاهش نرخ دلار تا حدود ۲۰ الی ۲۱ هزار تومان، ارزش گذاری شده و به نظر می‌رسد باید منتظر استارت حرکت این بازار باشیم.

عبدالحمیدی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: تقریبا ۵۰۰ نماد در بازار سهام به صورت فعال معامله می‌شوند. از این تعداد، حدود ۳۰۰ نماد در ۳ سال اخیر بیش از ۱۰ برابر رشد قیمت داشته اند. این تعداد نماد تنها شامل نماد‌های کوچکی که معمولا به عنوان بستر رفتار‌های سفته بازان انتخاب می‌شوند نبوده است و شرکت‌های بزرگ هم در این میان قابل مشاهده هستند. یکی از صنایعی که از ابتدای سال جاری تا کنون شگفتی ساز ظاهر شده و پتانسیل تداوم روند مثبت عملکردی هم دارد، گروه بیمه است. اکثر شرکت‌های بیمه‌ای در گزارش‌های ۶ ماهه، سود‌های بالایی شناسایی کرده اند و ضمنا پتانسیل بالایی هم برای افزایش سرمایه دارند. باتوجه به ریسک بالای این روز‌های بازار، سهم‌های گروه بانکی هم با توجه به نرخ پایین تسعیر ارز در ۶ ماهه اول سال، کم ریسک به نظر می‌رسند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس سازمان بورس در صحن علنی مجلس:

بازار سرمایه در دوسال اخیر رشد و توسعه داشت

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ناهماهنگی‌ها عامل عدم شفاف‌سازی بورسی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تصمیمات لحظه‌ای بانک مرکزی بلای جان بورس

سود تنها ۸۹ ریالی به ازای هر سهم در ۶ ماهه نخست؛

آیا "ذوب آهن" در مرداب وزارت صمت می‌افتد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
امیدوارم برخی موارد در بورس ما اصلاح بشود و کارشناسان عزیز بورس و مسئولین محترم در این موارد اقدام عاجل رو انجام دهند

1- حذف پیش گشایش جهت جلوگیری از اوردر ترس در بازار و سواستفاده از تازه کارها
2- حذف دامنه نوسان تا این صف ها برچیده بشود اگر دامنه نوسان حذف بشه اصلاحی که قراره چند ماه و حتی چند سال طول بکشه در چند روز انجام میشه آیا این به صرفه نیست؟ یا دوست دارید چندین ماه در صف روش قرار بگیرید تا اصلاح تمام بشود
3- ایجاد محدودیت در عرضه توسط حقوقی ها و کدهای حقیقی متعلق به حقوقی ها
4- حذف حجم مبنا یا چند برابر کردن آن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
در اظهار نظر کارشناسی هم به نفع خودشان سیگنال می دهند انتخاب بایدن بیشترین اثر مثبت را می تواند روی گروهای بانکی خودرویی و ساختمانی داشته باشد
مهدی معینی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
ممنون بابت دیدگاه خوبتون - خبر بسیار خوبی بود برای تصمیم گیری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
اون چیزی که مشهوده اینه که تقریبا هر روز تمام کارشناسایی که باهاشون مصاحبه می کنید یه کلام میگن بازار خوبه و کلی موقعیت سرمایه گذاری خوب هست . ولی نمی دونم چرا هر روز بازار میره پایین و اتفاقا رو سهامایی که شما سیگنال می دیدو بهتر نیست بیشتر از این خودتونو خراب نکنید یا حداقل با دو نفر که واقع بین هستن مصاحبه کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
شرکتهای بیمه ای سود عملیاتی ناچیزی دارند و صرفا سود سرمایه گذاری هاست که اگر بورس خوب نباشه عملا سودی ندارن
به فرض شرکت بیمه سامان صرفا از نوسانگیری در بورس تونستهه سود غیر عملیاتی شناسایی کنه و قیمتهای فعلی سهم خیلی بالاست و نباید وارد چنین سهمهایی شد
سهام بنیادی معدنی-فلزی -پتروشیمی و هر سهمی که در مجمع هم سود خوبی بده
بیمه سامان حتی به بانک سامان هم لگد زد و سهامی که از بانک سامان خریده بود در سقف قیمتی خالی کرد و بعدش یک دونه در ریزشها خرید نکرد!!!
حواستون به این جرثومه های فساد در بورس باشه