بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سود سپرده و تورم ...

باید پذیرفت که در وضعیت کنونی، ابزاری غیر از نرخ سود سپرده های بانکی در اختیار نداریم تا بتوان آرامش بیشتری بر بازارها حاکم کرد. در غیر این صورت، همین عدم تعادل ها و شرایط پر تلاطم ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۰۳۸۶

سود سپرده و تورم ...

به گزارش بورس نیوز، ریزش های فراتر از انتظار بورس تهران ادامه دارد و شاخص کل امروز کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را هم از دست داد. بازارهای موازی هم اوضاع با ثباتی ندارند و تلاطم بازارهای مختلف، آرامش خاطر سرمایه گذاران را هم زیر سوال برده است.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اصلی‌ترین ایراد اقتصاد، عدم تعادل در بازارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری بوده و معتقدم تنها ابزاری که در شرایط فعلی می‌توان از آن در جهت ایجاد تعادل در بازارهای مختلف بهره برد، نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

وی افزود: نرخ سود سپرده‌های بانکی، تناسبی با نرخ تورم ندارد و به همین علت هم نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و راهی بازارهای مختلف می‌کند؛ علت اصلی تلاطم بازار سرمایه، خودرو، مسکن و ... همین موضوع بوده و مادامی که بازارها در عدم تعادل به سر می‌برند، نمی‌توان ارزیابی صحیحی از ارزش واقعی بازارهای مختلف داشت. اگر امروز قیمت مسکن در کشور ما از بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا گران‌تر است یا خودرو نسبت به خودروهای تولیدی در سایر نقاط دنیا از قیمت بالاتری برخوردار است، دقیقا به سبب همین عدم تعادل در بازارهای کشور است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بسیاری از دارایی‌ها در کشور ما چنین وضعیتی دارند و بالاتر از ارزش واقعی معامله می‌شوند و معتقدم نقطه شروع عدم تعادل، تحریم‌های ظالمانه دشمن بود. برگشت بازارها به تعادل زمان بر است و مادامی که تحریم ها برقرار باشد، این عدم تعادل هم از بین نخواهد رفت.

حق شناس در پاسخ به انتقاداتی که به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی وارد است، گفت: در شرایط فعلی، برای کاهش تلاطم بازارهای مختلف، راهی جز تنظیم نرخ سود سپرده های بانکی با نرخ تورم نداریم و نگرانی بابت افزایش حجم نقدینگی در سال های آینده، بهانه قابل قبولی برای اجتناب از بکار گرفتن این ابزار نیست. اقتصاد، پویا بوده و باید مجموعه ای از متغیرهای گوناگون را در کنار هم سنجید. دولت می تواند در کنار افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، حجم نقدینگی را کنترل کند تا اتفاقی که تحلیلگران نگران آن هستند، به نوعی کنترل شود. قطعا اگر صادرات نفت ایران با مشکل مواجه نبود، مهار نقدینگی اینقدر دشوار نبود و امکان استفاده از ابزارهای مختلف برای مهار نقدینگی وجود داشت. ولی باید پذیرفت که در وضعیت کنونی، ابزاری غیر از نرخ سود سپرده های بانکی در اختیار نداریم تا بتوان آرامش بیشتری بر بازارها حاکم کرد. در غیر این صورت، همین عدم تعادل ها و شرایط پر تلاطم ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دستکاری نرخ سود بانکی، آری یا نه

به دنبال اطلاعیه ای از سوی شرکت بورس تهران؛

اطلاعیه معاملات قرارداد‌های اختیارمعامله "شبندر" و "شپنا"

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مخالفت مجلس با تغییرات مدیریتی بورس‌‌تهران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
به نظر میرسدکه اقتصاددان های ما فقط یک مطلب یاد گرفته اند ان هم افزایش سود سپرده است.
این پیشنهاد طی چهل واندی سال اجرا شده است و سایر بازارا ها تعادل نداشته اند.یا اگر تعادل داشته اند خیلی
موقتی بوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
یکبار دیگه کارشناس نما ها اظهار فضل کردند .
شما ........ نکنید نمیشه؟
آتشین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
چندین سال پیش میگفتند اقتصاد برای خر است چند روز پیش من با چند الاغ صحبت کردم گفتم چه وضع اقتصاده گفتند کار ما نیست ما بهونه ایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
این به اصطلاح کارشناس همون کسی هستش که قبل انتخابات ۹۶ برگشت گفت اگه رقبای روحانی بیان، دلار تا آخر سال میشه ۵تومن!

پس بدونید تو ذهن این طرف چی میگذره و با چه اعتماد به نفسی دوباره داره افاضات می‌کنه!

#منفعت‌طلبی
#ماله‌کشی
#سیاسی‌کاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
تنها راه برا حقیقی های سهام دار تشکیل گروه های مجازی برا حمایت از سهام خودشونه