بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ورود مردم به بورس، ابزار بود نه هدف!

عدم وابستگی اقتصاد ما به دولت آمریکا، چیزی نیست که با شعار دادن بتوان آن را به بازارها القا کرد و باید عملا، رفتارها و اقدامات سیاست گذاران، نشان از عدم وابستگی داشت.
کد خبر : ۲۳۰۴۳۸

ورود مردم به بورس، ابزار بود نه هدف!/دولت به جای مربیگری، وارد بازی شد

به گزارش بورس نیوز، ریزش های فراتر از انتظار بورس تهران، قابل توجیه نیست. ارزش دلاری بورس و فرابورس از مرداد ماه امسال تا کنون (با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی) نصف شده است.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: ریزش بازارسرمایه از بعضی جهات، قابل توجیه بود و از بعضی جهات نیز خیر؛ شاید جنبه قابل توجیه ریزش بازارسرمایه، عدم هماهنگی رشد این بازار با بازارهای موازی بود و به هر حال زمانی که بازار سرمایه ما رشد افسارگسیخته داشت و هر روز شاهد صف های خرید در تمام نمادهای بازار بودیم، بازارهای موازی خصوصا بازار ارز، رکود قابل توجهی داشت.

وی ادامه داد: با نگاهی دیگر، به نظر می‌رسد وضعیت مبهم اقتصادی که در تمام بازار‌ها سایه افکنده، عامل اصلی شرایط کنونی بازارسرمایه است؛ قیمت‌های کنونی سهم ها، قیمت‌های مناسبی بوده و بر اساس ارزش دلاری و نیز وضعیت بازار‌های موازی، بازار سهام برای سرمایه گذاری جذاب است.

مرادی تصریح کرد: آما آنچه از بازار سرمایه سلب شده، اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار بوده و باور دارم اگر در هر نقطه‌ای از بازارسرمایه و در هر لحظه‌ای، حتی اگر اعتماد از دست رفته ۴۰ درصد از حقیقی‌ها، دوباره جلب شود؛ مطمئنا شاهد بازگشت روند بازار سرمایه به فاز صعودی خواهیم بود. عدم اعتماد به این بازار در بین سهامداران، به واسطه ارتباطات فردی به سایر مردم هم انتقال یافته و اثرات و تبعات این عدم اعتماد در بین سرمایه‌گذاران خرد حقیقی، منجر به عقب‌نشینی مجموعه‌های حقوقی هم شده و فاجعه درپی‌داشته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه اعتماد از دست رفته، قابل بازگشت دوباره خواهد بود، اظهار کرد: شرایط برای جلب اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران نسبت به بازارسرمایه فراهم است. امروز ما یک خلا عظیم سیاسی در جامعه و خصوصا در بدنه دولت داریم. در تمام بازار‌های کشور، اعم از بازار‌های سنتی خرده فروشی در سطح شهر و... تا بازار سرمایه کشورمان، همه تحلیل‌ها از وضعیت آینده آن بازار، به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره خورده است. ولی معتقدم اگر واقعا دولتمردان ما طوری رفتار می‌کردند (در عمل، نه در شعار) که حیات و ممات اقتصاد ما، ربطی به دولت آمریکا ندارد و ما در هر حالتی، توان اداره اقتصاد کشور را خواهیم داشت، امروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اینطور روند بازار‌های ما را تحت تاثیر قرار نمی‌داد.

وی افزود: قطعا عدم وابستگی اقتصاد ما به دولت آمریکا، چیزی نیست که با شعار دادن بتوان ِآن را به بازار‌ها القا کرد و باید عملا، رفتار‌ها و اقدامات سیاست گذاران، نشان از عدم وابستگی داشت. متاسفانه دستگاه نظارتی کشور (مجلس شورای اسلامی)، هیچ طرحی برای نظارت بر رفتار بازار سرمایه کشور و شرکت‌های دولتی ندارد. از قبل از انتخابات مجلس فعلی، بار‌ها گفته شد کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مکلف هستند بصورت عینی بر وضعیت و فعالیت‌های اقتصادی دولت، صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های دولتی نظارت داشته باشند. تصور مجلس این بود که هجوم مردم به بازار سرمایه، هدف است؛ در حالی که این اتفاق ابزاری بود برای تحقق هدف بالاتر یعنی شکوفایی اقتصادی کشور.

مرادی اضافه کرد: باید از هجوم سرمایه‌ها به بازار سرمایه، در همان چند ماه رونق بورس استفاده میکردیم و گره‌های کور شرکت‌های بزرگ بازار، با کمک سرمایه‌های مردم باز می‌شد؛ نه اینکه دولت، خود وارد سفته بازی در بورس شود. مسوولیت اساسی دولت، هدایت سرمایه‌های مردم به سمت تولید و اشتغال و جبران بدهی‌های شرکت‌ها و... بود که البته نقدینگی وارد شده، به این مسیر هدایت نشد. اگرچه دولت برای انجام این مهم، زمان کمی در اختیار داشت؛ اما از همان زمان کم هم استفاده مناسب نشد! دولت در نیمه اول بازی که هدف رسیدن پول به بازار سرمایه بود خوب عمل کرد؛ ولی در نیمه دوم که باید این نقدینگی به سمت بنگاه‌های اقتصادی هدایت می‌شد و ارزش افزوده ایجاد می‌کرد، عملکرد خوبی نداشت. با این حال هنوز هم برای جلب اعتماد دوباره سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار سهام، فرصت هست؛ مشروط بر آنکه سیاست گذاران و دولتمردان، عملکرد صحیحی داشته باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریزشی که بورس را جذاب می کند!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‎وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گروه‌های مناسب سرمایه‌گذاری با فرض انتخاب بایدن یا ترامپ

مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریزش بورس را به انتخابات آمریکا گره نزنید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
آقای قالیباف اصل : در اوایل سال 99 دولت از بازار سرمایه 32000 میلیارد تومان تامین مالی کرد .


حال انصاف نیست اعتماد " سهامداران از بازار سرمایه " آنقدر کـــــــم شود تا سهامداران فرار را به قرار ترجیح دهند و به بازارهای موازی رجوع کنند .
قمارخونه یا سر گردنه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
امروز 10 ابان قمارخونه ...........دزدو در نماد لپارس ببینید تو یکروز با اون همه سقوط قبلی 50درصد دیگه قیمتو فقط با معامله 400 هزار سهم پایین کشیدن یعنی جیب مردمو براحتی زدن رفت مثل اون دزدی که به علی دایی زد.خدا همونطور که پس انداز مارو نابود کردید نابودتان کند.آمین.
بازهم شعار بدهید نه عمل
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
چرا اقتصاد ما به امریکاه گره زده شده این بدترین فاجعه است
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
شپترواز 1260تومان در مردادماه رسیده به 475تومان واز مرداد ماه یکسره صف فروش بوده وهیچ حقوقی هم حتی 1دانه سهم نمیخرد ولی با افتتاح واحد600وضعیت شرکت روز بروز بهتر شده ولی ما سهامداران بیچاره شدیم بخدا1میلیاردتومانم شده370میلیون تومان
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
شپترواز 1260تومان در مردادماه رسیده به 475تومان واز مرداد ماه یکسره صف فروش بوده وهیچ حقوقی هم حتی 1دانه سهم نمیخرد ولی با افتتاح واحد600وضعیت شرکت روز بروز بهتر شده ولی ما سهامداران بیچاره شدیم بخدا1میلیاردتومانم شده370میلیون تومان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
پارس الکتریک که به قیمت 55 هزار تومن رسیده بود را در 18هزار تومن باز کردند و هزاران سهامدار خرد بینوا را کاملا ورشکسته و از زندگی ساقط کردند.این کار طبق قوانین بورس کاملا خلاف و جرم است زیرا باید بعد از دوبار مچینگ با دامنه نوسان 5درصد باز و ادامه میافت ولی بعد از باز شدن در 5درصد چند دقیه بعد یکدفعه دامنه نوسان ازاد شد و در 18هزار تومن ملت را بدبخت کردند. مسئولان قضایی وبازرسی ..مربوطه میتوانند حق مردم پایمال شده را طبق همین قانون خود بورس احقاق حق کنند و این ظلم مسلم را دفع کنند.آخه ظلم تا کجا؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
سلام
وابستگی ایران به آمریکا مسحعل شده بوده حتی به اتحادیه اروپا
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
ما ادعا میکنیم که مستقل ترین کشور از آمریکا هستیم در حالی که اقتصادمون به شدت به تحولات آمریکا و پول آمریکا وابسته هست
ناشناس
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
چون هنوز مغز مسولین امریکایی هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
بادرود.کاملا درست کارشناس کردیدواین راهم اضافه کنیم که قانون درکشورماتابع مسئولین است نه مسئولین بابع قانون وهیچ مسئولی موردمواخذه ویا جوابگونیست وکسی کاربه کارآنهانداردوهرکس مشغول جمع کردن برای خودش است ودلاروامریکا که این قدرمانورمی دهندچون مسئولین حساب کارودارایی خودوفرزندانشان درخارج ازایران رامی کنندوغافل ازجنگ قدرت طلبی وتشنگان قدرت وانتخابات خودمان راپنهان می کنند زیرسایه دلاروانتخابات آمریکا.باسپاس
جعفری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
خاک بر سر ما که گول این دولت راخوردیم وجای سرمایه گذاری در بورس پول خود را آتش می زدیم پدیا این پدر نامردها نمیدادیم از ماست که که بر ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
باعث تاسف است گفته اشخاص اول این مملکت " بورس بهترین جای سرمایه گذاری است" آیا چنین مسئولینی حق زیستن در این مملکت را دارند. اینها قرار بود بورس رو به جهنمی ترین سرمایه گذاری برای مردم تبدیل کنند. ولی به دروغ و فریب گفتند بهترین تا ملتشون رو فریب بدهند. این گفته اولین اشخاص این مملکت بود." بورس بهترین جای سرمایه گذاری است".
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
خپارس رو هم نگه داشتند همین بلا رو سرش آوردن شنبه قرار بود باز بشه دیدن مثبته باز نکزدن و یکشنبه بازار منفی شد باز کزدن با 300 درصد ریزش باز منفی 11 زدن بهش. دزدی همینه دیگه