بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اما و اگر‌های حذف پیش گشایش‌ها

اعمال محدودیت در حذف سفارش های تایم پیش گشایش و نیز برخورد جدی با متخلفان و اطلاع رسانی به بازار در مورد مجازات هایی که برای متخلفان در نظر گرفته اند، می تواند تا حدودی از تخلفات جلوگیری کند.
کد خبر : ۲۳۰۴۸۲

اما و اگرهای حذف پیش گشایش ها

به گزارش بورس نیوز، تایم نیم ساعته پیش گشایش ها انتقادات زیادی به همراه داشته است. بعضی از سفارش های ثبت شده در تایم پیش گشایش، قبل از آغاز معاملات بازار حذف می شد و به نظر می رسید برخی از سفارش ها با هدف جهت دهی به قیمت سهم ها، وارد سیستم شده است.
با توجه به این انتقادات، از امروز مقررات سختگیرانه تری در مورد سفارش های تایم پیش گشایش وضع شده و گویا امروز ۶۸۲ کد معاملاتی به دلیل تخلف در ثبت سفارش ها در پیش گشایش، مسدود شده است.

از جمله موارد و مصادیق این تخلف‌ها:

۱-ثبت سفارش با قیمت بالاتر یا پایین‌تر از نرخ جاری
۲-تغییر قیمت بازگشایی نماد و به دنبال آن حذف سفارش در زمان پیش‌گشایش
۳-حذف سفارش در پیش‌گشایش و اقدام به سفارش‌گذاری در سمت مقابل در معاملات پیوسته
۴-پوشاندن مظنه‌های بازار با ارسال بیش از ۲ سفارش خرید یا فروش با قیمت‌های متفاوت
۵-ارسال سفارش با حجم‌های نامتناسب نسبت به سایر مظنه‌ها
۶-سفارش‌چینی یا مظنه‌چینی گسترده
۷-ثبت سفارش در صف‌های خرید و فروش با هدف افزایش حجم صف
۸-انجام معامله بدون تغییر مالکیت نهایی
۹-انجام معاملات هماهنگ در راستای تغییر قیمت‌ها است که موجب مسدود کردن کد معاملاتی می گردد.

پیمان تاتایی مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با بورس نیوز در رابطه با انتقاداتی که به تایم پیش گشایش ها مطرح شده، بیان کرد: قطعا تایم نیم ساعته پیش گشایش ها می تواند در روند قیمتی سهم در روز معامله اثرگذار باشد. به هر حال پیامی که در تایم پیش گشایش به بازار داده می شود، روی تصمیمات سرمایه گذاران موثر خواهد بود.

وی افزود: موافق حذف تایم پیش گشایش نیستم؛ اما بهتر است قوانین سخت گیرانه تری وضع شود تا تخلفی صورت نگیرد. البته اعمال محدودیت هایی مثل اینکه اگر سفارشی در تایم پیش گشایش وارد سیستم معاملاتی شد، امکان حذف آن تا پایان زمان پیش گشایش وجود نداشته باشد، به نوعی خشک و تر را با هم سوزاندن خواهد بود و به هر حال ممکن است سرمایه گذاران به دلایلی (غیر از جهت دهی به قیمت سهم) قصد حذف سفارش خود را داشته باشند. اما میتوان مثلا شرایطی فراهم کرد که حذف سفارش ها بصورت آنلاین امکانپذیر نباشد. اعمال محدودیت در حذف سفارش های تایم پیش گشایش و نیز برخورد جدی با متخلفان و اطلاع رسانی به بازار در مورد مجازات هایی که برای متخلفان در نظر گرفته اند، می تواند تا حدودی از تخلفات جلوگیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در مورد سایر مقرراتی که اصلاح آنها به بهبود روند بازار سرمایه کمک می کند، گفت: حذف دامنه نوسان به کاهش صف های خرید و فروش کمک خواهد کرد. در این صورت، هیجان بازار سرمایه هم فروکش خواهد کرد و معتقدم دامنه نوسان معاملات می بایست حذف گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بیش واکنش فعالان بازار سرمایه

ساعت پنج‌ونیم عصر؛

لمپن‌ها فریاد نمی‌زنند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان توصیه به حذف محدودیت دامنه نوسان، این قانون من در آوردی مختص بورس تهران میکنند. پس چرا حذف نمیکنند این عامل تشکیل صف و ایجاد هیجان کاذب رو ؟؟؟ منافع چه کسانی وابسته به این عامل بدبختی همگانی است ؟؟؟ ایکاش یک مدیر باکفایت داشت بورس تهران !
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
همین فردا دامنه نوسان را حذف میکنن
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
همین فردا دامنه نوسان را حذف میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
به نظر من پیش گشایش باعث منفی و ریزش شاخص میشه و حقوقی ها با ایجاد صف باعث میشن حقیقی ها از ترس یا هیجان سهام خودشون و برای فروش بزارن که این واقعاً خوب نیست اگر پیش گشایش حذف بشه تعادل در بازار حاکم میشه ولی نمی خوان که بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
بعضی وقتها یه سری روالهایی که از گذشته مونده بدون اینکه به دلیلش بپردازیم در آینده هم تکرار میشه. در طبیعت، معماری و حتی صنعت هم از این موارد دیده میشه

پیش گشایش برای زمانی بود که کارگزارها بصورت دستی و کاغذی سفارشها رو از مشتری ها میگرفتن و نیم ساعت بورس بهشون فرصت داده بود تا اونها رو وارد سیستم کنن. الان پیش گشایش هیچ معنی و دلیلی نداره. فقط عاملی برای کش دادن بیخود بازار و دستکاری در صف ها شده

یکم تعقل و فکر. فقط یکم
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
یکی توضیح بده پیشگشایش چرا وجود داره توی بازار آنلاین؟؟
چقدر فساد گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تو پیش گشایش حذف بشه تخلف محسوب میشه یا بعد از بازگشایی هم حذف بشه تخلفه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
پیش گشایش برای جلوگیری از خود کشی دسته جمعی گوسفند ها هست و چیز خوبیست