بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
مهمترین اخبار اقتصادی داخلی را می‌توان به نوعی مرتبط به اخبار بین المللی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست بر این اساس شاهد معاملات کاهشی قیمت‌های ارز و سکه‌های طلا در دو روز انتهایی هفته بودیم.
کد خبر : ۲۳۰۷۹۵

مسئله این است؛ کاهش قیمت دلار یا بهبود فضای سیاسی و سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، ظاهرا انتظار‌ها حداقل برای بسیاری از به اصطلاح دلسوزان بازار سرمایه به پایان رسید و با افزایش احتمال برنده شدن بایدن در ایالت‌های کلیدی پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا و فلوریدا در روز گذشته، پروژه ترامپ و سیگنال‌های این عده برای افزایش تورم انتظاری و قیمت سهام به شکست منجر شد.

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد شاید بهترین استراتژی در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، عدم خرید سهام و انتظار برای تثبیت شرایط بود که ظاهرا این اتفاق را در هفته‌های آتی خواهیم دید.

شاید برخلاف بسیاری از به اصطلاح کارشناسان و دلسوزان بازار سرمایه کشور، نگارنده پیروزی بایدن و احتمال بالای کاهش تنش‌های سیاسی و اقتصادی در ماه‌ها و سال‌های آتی را یکی از بهترین خبر‌های بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و حتی بیشتر از حمایت‌ها و قواعد و قوانین مضحک سازمان بورس می‌داند.

علی رغم آنکه ممکن است کاهش نرخ‌های ارز در روز‌ها و ماه‌های آتی تا حدود زیادی منجر به کاهش تورم انتظاری و نرخ‌های فروش محصولات بسیاری از شرکت‌ها گردد، اما از دید نگارنده نمی‌توان کاهش قیمت ارز را به کمتر از ۱۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان در میان مدت متصور شد که این موضوع به معنای احتمال تکرار روند فروش سه ماهه دوم شرکت‌ها و نه تغییر محسوس سودآوری آن‌ها در ادامه سال می‌باشد.

بازار چهارشنبه به دلیل آنچه انتظار سرمایه گذاران از برد احتمالی ترامپ بر اساس شمارش ابتدایی رای‌های انتخابات آمریکا بود، به سمت خرید در نماد‌های صادرات محور فلزات محور و پتروشیمی‌ها پیش رفت و شاهد عرضه‌های سنگین در نماد‌های خودرویی و بانکی بودیم که شاید برعکس این موضوع را در بازار روز جاری شاهد باشیم.

اخبار اقتصاد بین الملل

بی شک مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را می‌توان به انتخابات آمریکا مرتبط دانست چرا که این موضوع منجر به نوسانات گسترده بازار ارز‌های خارجی و همچنین بازار‌های بورس‌های آسیایی و اروپایی شد.

رویترز، اعلام قریب‌الوقوع پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات در آمریکا باعث شده تا بورس‌های بین‌المللی به این مسئله واکنش مثبت نشان دهند و در واقع شاهد رشد بازار‌ها باشیم.

با ادامه شمارش آراء به نظر می‌رسد جو بایدن لحظه به لحظه در حال نزدیک شدن به پیروزی است و این در حالی است که دونالد ترامپ هم تهدید کرده علیه وی اقدامات قانونی انجام خواهد داد.

ارزش سهام شرکت‌های فناوری اروپایی به طور متوسط ۲ و نیم درصد رشد کرد و همین امر باعث شد تا شاهد رشد ۸ درصدی ارزش سهام این شرکت‌ها در هفته‌ای که گذشت باشیم. در اروپا البته بانک مرکزی انگلیس هم گفته که بسته کمک اقتصادی خود را بزرگ‌تر کرده است و به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رسانده که بیش از ۶۰ میلیارد دلار بیشتر از میزان مورد انتظار بوده است.

بر همین اساس شاخص MSCI جهانی ۲.۱۵ درصد رشد کرد و شاخص FTEU۳ به ۰.۹۴ درصد بالا رفت. در معاملات شب گذشته بورس وال استریت هم برخلاف رشد‌های عجیب و معنادار روز‌های گذشته شاهد افت نامحسوس در حدود ۰.۵ درصدی شاخص‌های اصلی این بازار بودیم.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه


اما مهمترین اخبار اقتصادی داخلی را نیز می‌توان به نوعی مرتبط به اخبار بین المللی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست. بر این اساس شاهد معاملات کاهشی قیمت‌های ارز و سکه‌های طلا در دو روز انتهایی هفته بودیم که این موضوع به نوعی عامل تاثیر گذار بر تمام بازار‌های سرمایه گذاری مالی و کالایی کشور می‌باشد.

از دیگر اخبار مرتبط با بازار سرمایه نیز می‌توان به چرخش معنادار مسئولین در خصوص قابل معامله شدن یونیت‌های صندوق پالایش با اخبار انتخابات آمریکا اشاره داشت.

در حالی که در روز ۵ شنبه خبر قابل معامله شدن یونیت‌های این صندوق در روز شنبه منتشر شد، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت: هنوز درخواستی از طرف مدیر صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران برای فراهم شدن معامله واحد‌های این صندوق ارسال نشده است.

به گزارش لایودیتا به نقل از تسنیم، محمود گودرزی درباره زمان معامله صندوق پالایشی یکم افزود: در صورتی که اقدامات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام شود و بعد از تکمیل فرایند قانونی برای قابل معامله شدن، مدیر صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران درخواست می‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از ارسال درخواست به شرکت بورس تهران، طی یک الی دو روز کاری، فرایند معامله این صندوق فراهم می‌شود و شرکت بورس در اطلاعیه‌ای به سهامداران اطلاع می‌دهد.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران همچنین گفت: به محض تکمیل اطلاعات، امکان معامله صندوق فراهم می‌شود، اما روز شنبه امکان معامله واحد‌های این صندوق وجود ندارد.

مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیشتر گفته بود، از روز شنبه صندوق پالایشی یکم در پرتفوی تمام سرمایه‌گذارانی که کد بورسی فعال دارند، قرار گرفته و قابل معامله خواهد شد.

بازار امروز

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، بی شک نتیجه انتخابات آمریکا در روز گذشته تاثیرات محسوسی را در روند بازار سهام در روز جاری و روز‌های آتی خواهد گذشت. به نظر می‌رسد برای بازار امروز ۲ سناریو محتمل باشد:

۱- سناریوی اول: به نظر می‌رسد بر خلاف معاملات نماد‌های خودوریی و بانکی در بازار چهارشنبه که با احتمال انتخاب ترامپ شکل گرفت، در بازار روز جاری برعکس گردد و شاهد افزایش تقاضا و حتی نوسانات مثبت در نماد‌های این گروه‌ها باشیم که این موضوع ممکن است منجر به مثبت شدن روند کل بازار سرمایه نیز گردد.

۲- سناریوی دوم آنکه شاهد فشار عرضه در اکثر نماد‌ها در ساعات ابتدایی بازار باشیم که به مرور زمان و با افزایش معاملات مثبت گروه‌های بانکی و خودرویی، معاملاتی مثبت در بخشی از نماد‌های بزرگ بازار باشیم.
اما به نظر می‌رسد در بازار امروز شاهد شکل گیری سناریوی اول و البته افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نابود باد حکومت دزدا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
.........