بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
سود قندفروش معروف، کام سهامدار را شیرین نکرد؛

"قمرو" نگرانی کمبود چغندر را جبران کرد/ تعدیل ۵درصدی سود شرکت

افزایش در حدود ۳۷۴ میلیارد ریالی درآمد‌های شرکت و تنها ۶۵ میلیارد ریالی سود ناخالص، منجر به افزایش تنها ۱۳ میلیارد ریالی سود خالص این شرکت شد.
کد خبر : ۲۳۰۹۳۶


به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در شرایطی که شاید مجموع کل تعداد سهام معامله شده سهام شرکت قند مرودشت در ۲ ماه گذشته به ۲ میلیون سهم نیز نمی‌رسد و صف فروش ممتد سهام این شرکت منجر به نگرانی فراوانی برای سهامدارانش شده، صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی ۱۳۹۹ این شرکت حاکی از تحقق سود خالص ۶۶۶ ریالی به ازای هر سهم و تعدیل مثبت تنها ۵ درصدی سود این شرکت در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۸ است.

روز گذشته شاهد انتشار گزارش عملکرد حسابرسی شده سال مالی ۱۳۹۹ قند مرودشت بودیم که بر این اساس این شرکت موفق به تحقق سود ۲۶۶ میلیارد ریالی و تعدیل ۵ درصدی نسبت به سال مالی گذشته شده است.

از جمله نکات قابل توجه در گزارش‌های حسابرسی شده این شرکت، افزایش سودآوری به دلیل افزایش نرخ‌های فروش شکر سفید (افزایش در حدود ۵۰ درصدی نرخ‌های فروش شکر تولیدی) و عدم افزایش محسوس بهای تمام شده است.

از دیگر نکات نگران کننده در صورت‌های مالی کاهش چشمگیر شکر تولیدی از چغندر این شرکت در مقایسه با سال مالی گذشته بوده (کاهش از ۲۸.۵۳۰ تنی شکر سفید تولیدی در سال ۱۳۹۸ به ۵.۰۴۷ تن در سال ۱۳۹۹) که بخش عمده‌ای از این کاهش تامل برانگیز را شکر تولیدی از شکر خام خریداری شده جبران کرده که به نظر نمی‌رسد این موضوع در سال مالی جاری همچنان چنین شرایطی داشته باشد.

در انتها افزایش در حدود ۳۷۴ میلیارد ریالی درآمد‌های شرکت و تنها ۶۵ میلیارد ریالی سود ناخالص، منجر به افزایش تنها ۱۳ میلیارد ریالی سود خالص این شرکت شد. اما از جمله دغدغه‌های سال مالی جاری قند مرودشت و مابقی شرکت‌های تولیدکننده قند در کشور، می‌توان به کاهش سطح زیر کشت چغندر در شرایط کنونی اشاره داشت که این موضوع بی شک تاثیرات نگران کننده‌ای را در میزان تولید و فروش شرکت‌های فعال در این حوزه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر