بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دستکاری نرخ سود بانکی، آری یا نه

ثبات اقتصادی در گرو ثبات سیاسی است و ثبات سیاسی مشروط به لغو تحریم ها و امکان مراودات بین المللی است.
کد خبر : ۲۳۱۰۱۶

دستکاری نرخ سود بانکی، آری یا نه

به گزارش بورس نیوز، نوسان شدید بازارها در چندماه اخیر سبب شده تا دوباره بحث افزایش نرخ سود بانکی مطرح گردد. اقدامی که به نظر عده ای، نقدینگی سرگردان را به سمت بانک ها سوق می دهد و موجب آرامش بازارها می شود و به نظر عده ای دیگر، غول نقدینگی را عظیم تر خواهد کرد و سیل مخرب تری به دنبال خواهد داشت.

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر هر نوع تغییر ناگهانی نرخ سود بانکی، به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. نوسان مثبت و منفی مداوم بازار ارز نشان از بی ثباتی در اقتصاد دارد و فعالان اقتصادی در واردات و صادرات و خرید مواد اولیه و... دچار بلاتکلیفی هستند.

دستکاری نرخ سود بانکی به نفع اقتصاد کشور نیستوی ادامه داد: دستکاری نرخ بهره در این وضعیت به بلاتکلیفی ها دامن خواهد زد و اصولا این سوال مطرح می شود که چرا باید نرخ سود بانکی تغییر کند؟

عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه افزود: با تغییر نرخ سود بانکی مخالف هستم، چرا که آثار این اقدام هم پایدار نخواهد بود و مشخص نیست چند ماه دیگر، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

با تغییر نرخ سود بانکی مخالف هستم، چرا که آثار این اقدام هم پایدار نخواهد بود و مشخص نیست چند ماه دیگر، چه اتفاقی رخ خواهد داد.

سلیمی تصریح کرد: راهکار تمام این نابسامانی ها و بی ثباتی های اقتصادی کاملا مشخص است. ثبات اقتصادی در گرو ثبات سیاسی است و ثبات سیاسی مشروط به لغو تحریم ها و امکان مراودات بین المللی است. برای رسیدن به این ثبات باید مقررات FATF تصویب شود، امکان نقل و انتقال ارز فراهم گردد تا هزینه پول کاهش یابد، و.... نمی توان انتظار رشد اقتصادی داشت، ولی به مقررات بین المللی بی توجه بود و یا نرخ بهره را افزایش داد و انتظار سرمایه گذاری داشت. فرمول های رشد اقتصادی نیازی به اختراع ندارند و کافی است نگاهی به تجربه کشورهای توسعه یافته در صد سال گذشته داشته باشیم.

دستکاری نرخ سود بانکی، آری یا نه

تنظیم نرخ سود بانکی، راهکاری برای کاهش تلاطم‌ها
از سوی دیگر، هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: اصلی‌ترین ایراد اقتصاد، عدم تعادل در بازارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری بوده و معتقدم تنها ابزاری که در شرایط فعلی می‌توان از آن در جهت ایجاد تعادل در بازارهای مختلف بهره برد، نرخ سود سپرده‌های بانکی است.

نرخ سود سپرده‌های بانکی، تناسبی با نرخ تورم ندارد و به همین علت هم نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و راهی بازارهای مختلف می‌کند

وی افزود: نرخ سود سپرده‌های بانکی، تناسبی با نرخ تورم ندارد و به همین علت هم نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و راهی بازارهای مختلف می‌کند؛ علت اصلی تلاطم بازار سرمایه، خودرو، مسکن و ... همین موضوع بوده و مادامی که بازارها در عدم تعادل به سر می‌برند، نمی‌توان ارزیابی صحیحی از ارزش واقعی بازارهای مختلف داشت. اگر امروز قیمت مسکن در کشور ما از بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا گران‌تر است یا خودرو نسبت به خودروهای تولیدی در سایر نقاط دنیا از قیمت بالاتری برخوردار است، دقیقا به سبب همین عدم تعادل در بازارهای کشور است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بسیاری از دارایی‌ها در کشور ما چنین وضعیتی دارند و بالاتر از ارزش واقعی معامله می‌شوند و معتقدم نقطه شروع عدم تعادل، تحریم‌های ظالمانه دشمن بود. برگشت بازارها به تعادل زمان بر است و مادامی که تحریم ها برقرار باشد، این عدم تعادل هم از بین نخواهد رفت.

حق شناس در پاسخ به انتقاداتی که به افزایش نرخ سود سپرده های بانکی وارد است، گفت: در شرایط فعلی، برای کاهش تلاطم بازارهای مختلف، راهی جز تنظیم نرخ سود سپرده های بانکی با نرخ تورم نداریم و نگرانی بابت افزایش حجم نقدینگی در سال های آینده، بهانه قابل قبولی برای اجتناب از بکار گرفتن این ابزار نیست. اقتصاد، پویا بوده و باید مجموعه ای از متغیرهای گوناگون را در کنار هم سنجید. دولت می تواند در کنار افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، حجم نقدینگی را کنترل کند تا اتفاقی که تحلیلگران نگران آن هستند، به نوعی کنترل شود. قطعا اگر صادرات نفت ایران با مشکل مواجه نبود، مهار نقدینگی اینقدر دشوار نبود و امکان استفاده از ابزارهای مختلف برای مهار نقدینگی وجود داشت. ولی باید پذیرفت که در وضعیت کنونی، ابزاری غیر از نرخ سود سپرده های بانکی در اختیار نداریم تا بتوان آرامش بیشتری بر بازارها حاکم کرد. در غیر این صورت، همین عدم تعادل ها و شرایط پر تلاطم ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس نیوز:

کاهش ۲۰ درصد قیمت با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

روند بورس صعودی است، مگر آنکه...

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای تعادل بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
دوست
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
بزرگترین دلال بازار = رئیس بانک مرکزی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
تنها راه برا حقیقی های سهام دار تشکیل گروه های مجازی برا حمایت از سهام خودشونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
وزیر اقتصاد هم که در عرض ۴ماه بورس و سهام دولتی رو ۶ ۷ برابر کرد سهامی که باید ۵۰ درصد ۱۰۰درصد در ۴ماه رشد میکردن
و منطقی میرفتن جلو و شاخص رو از ۴۰۰هزار واحد در ۴ماه به ۲میلیون ۱۰۰نمیرسوندن

با دسیسه این کار رو کردن و برای تامین بودجه و سرمایه های شخصی خودشون و اطرافیانشون و در ۴ماه چنان رشدی به سهام بزرگ دولتی دادن و در بالا خالی کردن به شدت

و با نیرنگ سر سهامدار رو بریدن

مخصوصا سهام عدالتی که اون بدبخت احمدی نژاد داده بود رو هم با این ترفند از چنگ ملت مفت در اوردن سهام عدالتی که بالای ۲۰ میلیون ارزش داشت الان شده ۸میلیون و خودشون دارن میخرن

کلا دولت و وزیر اقتصادو بانک مرکزی به مردم ضربه ای زدن که داعش هم این کار رو نمیکنه با مردم ایران✋


این بورسی ها هم که فقط نگاه اونا هم میدونن فقط نگاه میکنن و همدیگه رو و تحلیلگرارو مقصر میدونن این جماعت بورسی
و اون بالا دیتی ها خوردن بردن و میشینن به ریش این جماعت میخندن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
لعنت برکسانی که مارو دعوت به بورس کردند
لعنت بر کسانی که می بینند وجلو خسارت مردم بدبخت رو نمیگیرند
خدا سرنوشت ..........را نصیبشان کند.
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
خدا سرنوشت ........... را نصیبشان کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
سلام شستا با عرضه اولیه دربورس درعرض یک هفته شاخصرا سیصد هزار واحد بالا برد واکر شستا بسته نبود شاخص الان پانصد هزار شده بود اما درموزذ سهام عدالت مسائلی هست که نه بورس بازها نه سازمان بورس ونه حقوقدان به ان توجه نمیکنند وباعث ناراحتی وکلاه برداری دربورس شدهاست عرضه سهام عدالت مثل عرضه اولیه توسط ناشر سهام عدالت که دولت باشد اجرا شدهاست در بورس وسهام عدالتراهم دولت به مردم عرضه کردهاست ودرخرید سهام عدالت هم تنها دولت باید خریدار باشد تا سهام عدالت بدون اثر منفی در حرکت بورس ارام واهسته جذب بورس شود نه اینکه هر شخص حقیقی خریدار سهام عدالت باشد واینکه دولت از سهام خودش حمایت نمیکند فساد هست وطبق اصل نود فانون اساسی هرکس میتواند شکایت کند ودر صورت شکایت موثر وپر تعداد درمجلس وقوه قضائیه ورهبری قابل پیکرد می باشد حالا اصلا کسی میتواند به سامانه شکایت اصل نود قانون اساسی دسترسی داشته باشد هرکز کاملا تحریم وبایکوت ومنطقه پرواز ممنوع هست وباید با نامه شکایت کنید که مافیا هرجور خواست عمل کند بی عدالتی وستم بزرک همین هست که طبق اصل نود قانون اساسی شکایت حق هر شهروند ایرانی هست جه موجه جه ناموجه از ابدارجی هر سه قوه تا رهبری تا خبرکان رهبری قابل شکایت هستند دراین جهل سال جند مورد در مجلس وقوه قضائیه مطرح شدهاست صفر درصد درای ن جهل سال کمیسیون اصل نود جه مقدار هزینه مقاماتتش شده است به اندازه هشت سال جنک هزینه کمیسیون اصل نود فرمالیته وکشکی هزینه از بیتالمال به خورد یک مشت حرام لقمه پر مدعا شدهاست ومیشود این فساد بزرک این توپ فساد بزرک به جای سوت که می فهمد هیج کس همه دنبال پول هستند کاری ندارند با قانون جه بلائی سرشان می اید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
ما کارشناسان بسیار باتجربه و متدین و خوبی داریم مشکل کشور ما این است که تصمیم گیرندگان برخی سفارشی پست و مقام گرفته اند و تقصیری هم ندارند چون این بندگان خدا باید با آزمون و خطا ی بسیار تجربه کسب کنند . هر روز یه قانون من درآوردی جدید ! افزایش سود بانکی یعنی فشار مضاعف به بخش تولید و همچنین نقد بودن مردم همراه با سود خوب و دست به ماشه بودنشان برای ورود های آنی به انواع بازار ها و گرفتن نوسانات بازارها به نظر من بهترین بازار برای هدایت نقدینگی هدایت به سوی بورس است هم تولید رشد می کند هم سرمایه گذار سود می کند و هم نقدینگی جمع می شود