بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
در گفتگو با بورس نیوز تاکید شد؛

سنگی که در زمین "آزمایش" افتاد

طبق برآوردها، ارزش این زمین حداقل ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. ارزش زمین مرودشت هم بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است.
کد خبر : ۲۳۱۳۸۱

سنگی که در زمین

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از نمادهای نارنجی بازار پایه که چندماهی است در صف فروش قفل شده، سهم شرکت تولیدی آزمایش است.

این شرکت فعالیت تولیدی ندارد و درآمد شرکت از محل اجاره زمین های شرکت است. در چند روز اخیر بحث های زیادی در مورد این سهم‌ مطرح شد و همین بحث ها بهانه ای برای گفتگوی خبرنگار بورس نیوز با سهامدار عمده "لازما" بود.

داریوش احمدی میلاسی عضو هیات مدیره "لپیام" سهامدار عمده شرکت آزمایش در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز در خصوص وضعیت شرکت بیان کرد: تولید شرکت آزمایش از سال ۱۳۹۴ به دلیل بدهی و بازداشت اولین محموله تولید شرکت مرودشت، متوقف شده و فعلا فعالیت تولیدی در شرکت مرودشت انجام نمی‌شود. کارخانه تهران هم از سال‌ها قبل به خاطر قرارگرفتن در محدوده شهری، تعطیل شده و فعالیت تولیدی ندارد.

وی ادامه داد: البته پیگیر از سرگیری تولید کولر، پنکه، جاروبرقی و ... در کارخانه مرودشت هستیم و طرح توجیهی این کار هم آماده شده و مذاکراتی هم با چند سرمایه‌گذار صورت گرفته که امیدواریم منجر به توافق شود.

به منظور بازارگردانی سهم، رایزنی هایی صورت گرفته و امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده بازارگردانی سهم هم آغاز شود.

وی افزود: برند "آزمایش" برندی قدیمی و شناخته شده بوده و توقف تولید مطلوب سهامداران این شرکت نیست؛ برند شرکت بیش از هر چیز برای ما اهمیت دارد و البته در حال حاضر برند شرکت اجاره داده شده و یک شرکت در تبریز با برند آزمایش، محصولات خود را روانه بازار می‌کند؛ ولی امیدواریم شاهد تولید محصولات آزمایش در کارخانه مرودشت باشیم. در سنوات قبل برای راه‌اندازی کارخانه مرودشت یک وام ۳۰ میلیارد تومانی از بانک اخذ شد و به سبب مشکلات بدهی بعد از آن، تولید شرکت متوقف شده است. ضمن اینکه در سال ۱۳۹۴ هم مترصد انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودیم که این افزایش سرمایه به خاطر توقف تولید شرکت، مورد تایید بورس قرار نگرفت؛ ولی سازمان امور مالیاتی از ما طلب ۲۵ درصد مبلغ افزایش سرمایه (معادل ۵۱ میلیارد تومان) بعنوان مالیات کرده است!

تمام پتانسیل های

وی تاکید کرد: به عبارتی سازمان امور مالیاتی از ما مالیات افزایش سرمایه‌ای را می خواهد که ثبت نشده و چند سالی است که پیگیر رفع این مشکل هستیم و تا پرونده این بدهی مالیاتی بسته نشود، راه اندازی مجدد تولید امکانپذیر نیست. البته در این مورد سازمان بورس هم حق را به شرکت آزمایش داده و امیدواریم هر چه زودتر این مالیات ناحق از دوش شرکت برداشته شود. این پرونده منتظر حکم شورای عالی مالیات است.

وی اضافه کرد: بعد از تعیین تکلیف این بدهی مالیاتی، برنامه انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را هم در دستور کار داریم که در سامانه کدال در این خصوص شفاف سازی صورت گرفته است.

میلاسی در پاسخ به این سوال که "آیا افزایش نرخ سهم، توجیه داشته یا نه" گفت: شرکت آزمایش یک زمین ۱۳۰ هزار متری در تهران دارد که کارخانه قدیم در آن فعال بوده و در حال حاضر این زمین به ۲۷۳ مستاجر، اجاره داده شده و محل درآمد شرکت همین اجاره ها است. کاربری این زمین صنعتی بوده؛ ولی با توجه به اینکه در بافت شهری قرار دارد و امکان فعالیت صنعتی در بافت شهری وجود ندارد، پیگیر تغییر کاربری این زمین بعد از انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها هستیم. طبق برآوردها، ارزش این زمین حداقل ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. ارزش زمین مرودشت هم بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است. به نظر می رسد "لازما" به راحتی پتانسیل یک افزایش سرمایه ۳ هزار درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را دارد. بعد از انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، یک افزایش سرمایه از محل آورده نقدی هم انجام خواهد شد و بعد هم با ورود سرمایه گذار جدید، خط تولید مجددا راه اندازی خواهد شد. ضمن اینکه شرکت آزمایش سهامدار بخشی از سهام "لپیام" ، "جوشکاب" و شرکت سموم علف کش هم هست.

سنگی که در زمین

عضو هیات مدیره شرکت آزمایش تصریح کرد: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هم از مخابرات تبریز طلبکار هستیم که نتیجه دعوی حقوقی هم به نفع آزمایش بوده است. کل بدهی های شرکت هم حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است. با این شرایط، ارزش ذاتی هر سهم شرکت بعد از کسر بدهی خیلی بالاتر از قیمت های فعلی برآورد می شود. اما نکته اینجاست که سهامداران این سهم، باید نگاه بلندمدت به سهم داشته باشند و صبر کنند تا مشکلات شرکت مرتفع شود. اگر مشکل مالیاتی شرکت حل شود، حتما شاهد رشد قیمت سهم هم خواهیم بود. صف فروش سهم ربطی به ارزندگی یا عدم ارزندگی سهم ندارد و تمام سهم های بازار در این چند ماه با چالش افت قیمت و فشار فروش مواجه بوده اند.

وی در رابطه با زمزمه های تغییر کاربری شرکت از صنعتی به خدماتی گفت: قبلا نام شرکت، کارخانجات تولیدی و صنعتی آزمایش بود؛ اما با توجه به توقف تولید و برنامه افزایش سرمایه، شرکت آزمایش تغییر اساسنامه داد و نام شرکت به شرکت خدماتی و تولیدی آزمایش تغییر کرد تا حتی در صورت توقف تولید، امکان انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین های تهران فراهم باشد.

عضو هیات مدیره "لازما" در خاتمه به  سهامداران نوید ورود بازارگردان به سهم در روزهای آتی را داد و اظهار کرد: به منظور بازارگردانی سهم، رایزنی هایی صورت گرفته و امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده بازارگردانی سهم هم آغاز شود.

 

در مورد "لازما" اینجا بیشتر بخوانید. 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فسفرسوزی فرابورس، راز انتقال
چه کسانی برای بازار‌های پایه فرابورس تصمیم می‌گیرند؛

فسفرسوزی فرابورس، راز انتقال "لازما" به بازارپایه زرد

در شرکت زیرمجموعه شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش اتفاق افتاد؛

سود ۳۲ میلیارد ریالی "لازما" از فروش سهام/ لازما از فروش سهام سود کرد

سرمایه‌گذاران بورس ایران افتخار دیگری آفریدند؛

نسبت قیمت به درآمد "لازما" به ۱.۰۰۰ واحد رسید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
با سلام
سپاس از جناب میلاسی و بورس نیوز از انعکاس واقعی شرکت آزمایش
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
با سلام و تشکر از جناب احمدی عزیز و دقت نطر بورس نیوز . مهندس خزایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
سلام
چرا گزارش امروز بورس نیوز با گزارش روز99/08/24 تحت عنوان
"لازما" و کلاهی که بر سر سرمایه گذاران رفت "کاملا تناقض دارد؟!!!!
یاشار
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
سلام
این نشون میده گزارش قبلی بورس نیوز کاملا جهت دار هست...لازما یک سهم فوق العاده با ارزش هست
ش
United States of America
جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
اميدوارم هر چه سريعتر كه شروع به توليد بشه حتي تعداد كم محصول
ش
United States of America
جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
اميدوارم هر چه سريعتر كه شروع به توليد بشه حتي تعداد كم محصول