بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تامین مالی کسری بودجه و قفلی بدون کلید از دولت

آنچه هیجان بازار را (هم در روند صعودی و هم در روند نزولی) تشدید کرد، تصمیمات نادرستی بود که اتخاذ و اجرا شد.
کد خبر : ۲۳۱۴۲۷

تامین مالی کسری بودجه و قفلی بدون کلید از دولت

به گزارش بورس نیوز، با بازگشایی شستا یکی دیگر از ترس های بازار سرمایه هم برطرف شده و به نظر می رسد شرایط برای بهبود روند بازار فراهم است. این در حالی است که این روزها انتقاداتی به عملکرد برخی مدیران وابسته به بازار سرمایه مطرح شده و شایعاتی هم از تغییرات برخی اشخاص مطرح است.

حسن رضایی پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بیش از آنکه نگران بازار باشیم باید نگران دغدغه های بی مورد بازار سرمایه باشیم. عمده مشکلات این روزهای بازار ناشی از برداشت سرمایه گذاران و احتمال اثرگذاری برخی اتفاقات بر روند بازار بوده که مانع حرکت عادی بازار می شود.

مکررا خبرهای مربوط به جابجایی و تغییرات مدیریتی را می شنویم، بی آنکه برنامه های مدیر جدید معرفی شود و این کار بیشتر شبیه تغییر مکرر مربیان تیم های فوتبال عربی بعد از هر باخت در مسابقات است.

وی ادامه داد: کما اینکه از زمان شروع ریزش بازار سرمایه، اکثر تحلیلگران متفق القول بر این عقیده بودند که توقف برخی نمادها به منظور کنترل هیجان بازار به صلاح نیست و شخصا هم معتقدم توقف نمادهای بزرگی همچون "شستا" و متوقف کردن معاملات سهام عدالت باعث مثبت شدن روند بازار نخواهد بود. مثبت های روز گذشته هم به سبب تغییر انتظارات سرمایه گذاران بوده و ارتباطی با بازگشایی شستا و... ندارد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بخشی از نگرانی بازار ناشی از انتظارات آینده بود و عدم اطمینان موجب خروج نقدینگی از بازار شد؛ اما آنچه هیجان بازار را (هم در روند صعودی و هم در روند نزولی) تشدید کرد، تصمیمات نادرستی بود که اتخاذ و اجرا شد. تامین مالی دولت از بازار سرمایه در حجم بالا، یکی از دلایل خروج نقدینگی از این بازار بود و بازار هم به اندازه همین نقدینگی خارج شده، اصلاح کرد. هر چه هست از اینجا به بعد انتظار متعادل شدن روند بازار سرمایه می رود و به نظر می رسد دیگر نه رشد شارپ و نه سقوط آزاد بازار را شاهد نخواهیم بود.

تامین مالی کسری بودجه و قفلی بدون کلید از دولت

رضایی پور در ادامه گفتگو در رابطه با انتقاداتی که به بلاتکلیفی بازار در تعیین مدیران گفت: مقوله مدیریت در تمام دنیا استاندارهای خاص خود را دارد و هر مدیری، قطعا برنامه ای دارد که برای اجرای آن برنامه، زمان بندی کرده و این زمان بندی هم در راستای اهداف کلانی است که به وی تکلیف شده است. هر مدیری هم برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، استراتژی خاص خود را دارد و معتقدم جابجایی های مدیریتی و یا تغییر استراتژی ها در خلال اجرای برنامه هر مدیر، کار معقولی نیست. قطعا در انتخاب مدیر برای هر مجموعه ای، فاکتورهای مختلفی از جمله توانایی ها و مهارت ها و تجربیات و... مهم است؛ ولی مهمترین فاکتوری که در کشور ما در زمان انتخاب مدیر به آن توجهی نمی شود، برنامه های هر مدیر است. مکررا خبرهای مربوط به جابجایی و تغییرات مدیریتی را می شنویم، بی آنکه برنامه های مدیر جدید معرفی شود و این کار بیشتر شبیه تغییر مکرر مربیان تیم های فوتبال عربی بعد از هر باخت در مسابقات است.

وی اضافه کرد: معتقدم در سازمان بورس هم باید هر مدیر را با برنامه هایش سنجید و در صورت بررسی کارشناسی شده و تایید برنامه های یک فرد اقدام به انتخاب وی بعنوان مدیر کنیم. ضمن اینکه این برنامه ها و زمان بندی اجرای آن باید به اطلاع بازار هم برسد و مدیران در مقاطع مشخصی، پاسخگوی اقدامات انجام شده باشند. مثلا اگر افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های اقتصادی برنامه ریزی شده، مدیر باید در مورد این برنامه، گزارش پیشرفت دهد. متاسفانه در کشور ما برنامه های مدیران اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد و مدیران در مورد اقدامات انجام شده در راستای برنامه های از پیش تعیین شده هم، پاسخگو نیستند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آوا نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد؛

مسیر سهم‌های خوب و بد، جدا می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصت بی نظیری که باید تقویت شود

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"دولت" بورس را بالا برد و حالا...

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

راهکاری برای تعادل بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
...........................
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
.................... بر این دولت که نه تنها کمکی به مردم نکرد بلکه جیب مردمو تو بورس هم خالی کرد و پولاشونو ..................
رضا ذبیحی نیا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
کاملا درست است که مدیریت جدید قبل از تصدی اعلام بر نامه داشته باشد، ولیکن اسناد بالا دستی و مقامات ،تصمیمات اقتضائی زیادی دارند ، به اصطلاح دستو ری که مانع از صعود یا نزول منطقی ارزش واقعی سلام می گردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
بنظر من اگه شما کارشناس نیارید بازار راه خودشو میره ..کارشناسا هرکدوم ی حرفی میزنن و مردمو به شک میندازن بسه دیگه کارشناسی .اه ه