بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
مدیرعامل این شرکت دامداری در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر مثبت افزایش نرخ بر سودآوری "زفکا"

شخصا معتقدم در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم به خاطر مشکلات ناشی از کرونا و تحریم ها، مساعد نیست؛ حذف ارز دولتی می تواند سفره خانوارها را کوچکتر کند.
کد خبر : ۲۳۱۶۲۸

تاثیر مثبت افزایش نرخ بر سودآوری

به گزارش بورس نیوز، شرکت های گروه دامداری یکی پس از دیگری در مورد افزایش نرخ مصوب شیر خام، شفاف سازی می کنند.
شرکت کشت و دامداری فکا با نماد "زفکا" هم از افزایش نرخ شیرخام خبر داده است. لازم به ذکر است که نرخ مصوب شیرخام تا قبل از این ۲۹۰۰ تومان بود و حالا هر کیلوگرم شیر خام به ۴۵۰۰ تومان رسیده است. "زفکا" که یک افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران هم در دست انجام دارد، تا قبل از این هم فروش قابل قبولی داشته و هم درآمد فروش و هم سود تحقق یافته این شرکت، سیر صعودی داشته است. این شرکت پتانسیل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را هم دارد.

جمشید جلیل نژاد مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا در گفتگو با بورس نیوز در خصوص افزایش نرخ اخیر شیرخام و تاثیر آن بر سودآوری شرکت بیان کرد: در حال حاضر صنعت دامداری با ابهام در مورد تخصیص یا حذف ارز دولتی روبرو است. طبق دستورالعمل قبلی، نهاده های دامی می بایست با ارز دولتی تامین می شد؛ ولی به هر دلیلی، تخصیص ارز دولتی محقق نشد و تامین نهاده های دامی با قیمتی گزاف انجام شد. پیش شرط قیمت گذاری دستوری شیرخام، تامین نهاده های دامی با ارز دولتی بوده و حالا که عملا این اتفاق رخ نداده، قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد.

وی افزود: در ۶ ماهه اول امسال تنها حدود ۱۹ درصد نهاده های دامی با ارز دولتی تامین شد و مابقی نیاز شرکت از بازار آزاد تامین شد و این روند در نهایت موجب کاهش تولید در این صنعت شد و فراموش نکنید که کاهش سطح تولید، به معنای کاهش بهره وری و به دنبال آن افزایش بهای تمام شده تولید است. نرخ مصوب ۴۵۰۰ تومانی شیرخام در صورتی جوابگوی هزینه های تولید خواهد بود که ۳۰ الی ۴۰ درصد از نهاده ها با ارز دولتی تامین گردد؛ در غیر این صورت نرخ مصوب، جوابگوی هزینه های تولید نخواهد بود.

مدیرعامل "زفکا" در ادامه ضمن تاکید بر تاثیر مثبت افزایش نرخ مصوب شیر خام بر درآمد شرکت، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشت و دامداری فکا، مجموعه ای بزرگ است و ضریب بهره وری مناسب، تنوع تولید و مجموعه ای از طرح های توسعه ای در دست انجام دارد، حتما این افزایش نرخ اثر مثبتی بر بهبود وضعیت و ثبات این شرکت خواهد داشت.

این فعال صنعت دامداری تصریح کرد: به هر حال قیمت محصول این صنعت تابعی از سفره خانوارها است و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که سفره خانوارها کوچک نشود. قطعا همانطور که دغدغه اقتصادی بودن تولید را داریم، نگران قدرت خرید مردم هم هستیم. در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم به خاطر مشکلات ناشی از کرونا و تحریم ها، مساعد نیست؛ شخصا معتقدم حذف ارز دولتی می تواند سفره خانوارها را کوچکتر کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی انعقاد قرارداد با سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو؛

"زفکا" در آذربایجان غربی زمین اجاره کرد

انتقال ۳۲۰ راس گوساله
با پیشرفت ۸۲ درصدی فاز یک پروژه شرکت کشت و دامداری فکا؛

انتقال ۳۲۰ راس گوساله "زفکا" به پروژه ماکو

ارسال نظر