بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت‌نسوز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سبدی از نقاط قوت در صنعت فرآورده‌های نسوز

در صورت توافق سیاسی و رفع تحریم ها، این صنعت یک فرصت طلایی برای صادرات محصول خواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۲۷۸۰

سبدی از نقاط قوت در صنعت فرآورده های نسوز

به گزارش بورس نیوز، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، روند سودآوری شرکت ها نکته مهمی است که باید در تحلیل ها به آن توجه کرد. از جمله صنایعی که روند سودآوری آنها شیب فزاینده داشته، صنعت تولید محصولات نسوز بوده است.

"کفرا" در ۶ ماهه امسال در مقایسه با ۶ ماهه اول ۹۸، سود خالص را ۸۹ درصد افزایش داده است. شرکت فرآورده های نسوز ایران تا پایان آبان ماه نزدیک به ۲۸۴ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تقریبا ۵۰ درصدی نشان می دهد.

"کاذر" هم با پرش ۷۲ درصدی سود خالص در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه سال قبل، همراه بوده است. فرآورده های نسوز آذر در ۸ ماهه بالغ بر ۱۴۲ میلیارد تومان فروش داشته که ۲۴ درصد بیشتر از فروش ۸ ماهه سال قبل بوده است.

"کتوکا" هم با رشد ۳۱ درصدی سود خالص در ۶ ماهه به استقبال نیمه دوم سال رفته و در ۸ ماهه اول سال بیش از ۲۹۸ میلیارد تومان فروش داشته که تقریبا ۹۸ درصد بالاتر از مجموع فروش سال ۹۸ بوده است!

علی حسین زاویه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز کشور در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این صنعت بیان کرد: رشد درآمد فروش و سود ریالی شرکت های تولیدکننده محصولات نسوز به علت افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ محصولات نسوز بوده و مادامی که شرایط تورمی ادامه داشته باشد، روند سودآوری شرکت های این صنعت هم صعودی خواهد بود.

وی با اشاره به نقاط قوت صنعت فرآورده های نسوز، اظهار کرد: در نظر داشته باشید که محصولات نسوز در بسیاری از صنایع از جمله فولادسازی و سیمان و نیروگاه های هسته ای و... حتی نانوایی ها کاربرد دارد و این موضوع، نقطه قوتی برای این صنعت محسوب می گردد. نکته دیگر این است که با وجود اهمیت محصولات نسوز در صنایع مختلف، این صنعت چندان مورد توجه دولت و... قرار ندارد و اتفاقا حرکت چراغ خاموش این صنعت، به نفع این صنعت بوده است. صنعت فرآورده های نسوز توسط بخش خصوصی اداره می شود و بستر ذوب محصولات فولادی و... را فراهم می کند و شاید بتوان گفت فرآورده های نسوز، ظرفی برای تولید فولاد، مس، برق، محصولات پتروشیمی و پالایشی و... است که ۹۸ درصد از نیاز صنایع داخلی به محصولات نسوز توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می گردد. این محصولات اگرچه در قیمت تمام شده صنایع اثرگذاری چندانی ندارند؛ اما تولید بسیاری از محصولات، بدون محصولات نسوز امکانپذیر نیست. بنابراین صنعت فرآورده های نسوز، یک صنعت استراتژیک تلقی می شود که همواره بازار خود را دارد.

وی افزود: صنعت فرآورده های نسوز در سنوات قبل با چشم انداز افزایش ظرفیت تولید در صنعت فولاد تا ۵۱ میلیون تن، ظرفیت خود را افزایش داده است. ظرفیت نصب شده صنعت فرآورده های نسوز بالغ بر ۷۰۰ هزار تن است؛ ولی در حال حاضر تولید سالانه حدود ۴۵۰ هزار تن است و به راحتی امکان افزایش حجم تولید را داریم. بنابراین میتوان گفت نه فقط افزایش ظرفیت تولید صنعت فولاد، فرصتی برای صنعت نسوز فراهم خواهد کرد؛ بلکه در صورت توافق سیاسی و رفع تحریم ها، این صنعت یک فرصت طلایی برای صادرات محصول خواهد داشت. وقتی صنعت داخلی توان تولید محصولات نسوزی را دارد که حرارت یک پاتیل ۱۵۰ تنی محصول مذاب ۱۶۰۰ درجه ای را تاب می آورد، نشان از دانش فنی بالای این صنعت دارد و امیدواریم شرایطی فراهم شود که در کنار تامین نیاز بازار داخل، پای محصولات نسوز ایرانی به بازارهای صادراتی هم باز شود.

وی در رابطه با وضعیت صادرات محصولات نسوز گفت: صادرات محصولات نسوز به صورت رسمی تقریبا صفر بوده؛ ولی بصورت غیر رسمی و از طریق برخی واسطه ها صادرات در حجم پایین انجام می شود که البته صادرات غیر رسمی، منفعتی(درآمد ارزی) برای تولیدکنندگان به همراه ندارد. این موضوع بیشتر ریشه در شرایط داخلی اقتصاد ما و محدودیت های گمرکی و... دارد. ضمن اینکه تامین نیاز بازار داخل در اولویت تولیدکنندگان قرار دارد و فعلا محصولات تولیدی در این صنعت، در بازار داخلی مصرف می شود. اما در صورت رفع تحریم ها و محدودیت های انتقال ارز و... پتانسیل صادرات هم داریم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
واگذاری معدن دولومیت دوچشمه نهاوند به
از سوی سازمان صمت استان همدان انجام شد؛

واگذاری معدن دولومیت دوچشمه نهاوند به "کفرا"

برای ارائه پیشنهادات برای اصلاح شیوه نامه دولت مطرح شد؛

درخواست وزارت صمت از فولادسازان

مدیرعامل هلدینگ گروه صنعتی سدید در گفت‌وگو با بورس نیوز:

عزای عمومی با خروج فولادی‌ها از بورس

ارسال نظر