بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر : ۲۳۳۱۰
"سيد محمد حسيني" که چند روز قبل از سوي رييس جمهوري به عنوان وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي جهت اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي شده است در گفت و گويي با خبرنگاران فرهنگي ايرنا به اعلام برنامه هاي پيشنهادي خود پرداخت.

حسيني با اشاره به اينکه به فعاليت هاي فرهنگي بيش از فعاليت هاي آموزشي علاقه مند است و خدمت به اربابان انديشه و هنر را افتخاربزرگي براي خود مي داند، يادآور شد: در هرجا و هر مسئوليتي که بر عهده داشته باشم انجام وظيفه خواهم کرد اما علاقه به فعاليت هاي فرهنگي موجب مي شود که در اين عرصه با انگيزه بيشتري وارد عمل شوم. 

وي در پاسخ به اظهارات برخي افراد درباره اينکه وي فاقد سابقه فعاليت در وزارت فرهنگ و ارشاد است ،توضيح داد: وزراي قبلي فرهنگ و ارشاد، داراي سوابق و پيشينه و شخصيتي فرهنگي بودند اما اغلب آنها مسووليت اجرايي در اين وزارتخانه نداشتند و از خارج مجموعه به وزارتخانه وارد شدند و اين يک رويه جديد نيست و تنها آقاي مسجد جامعي از قبل در وزارت ارشاد، مسووليت داشت و سپس عهده دار وزارت شد. 

حسيني تصريح کرد: در سطح وزارت، مسائل مديريتي در اولويت قرار دارد چرا که تشکيلات حقوقي، پشتيباني و مجلس در وزارتخانه هاي مختلف، تقريبا يکسان است و نياز نيست يک وزير در تمام زمينه هاي کاري خود، متخصص باشد چرا که اين کار به طور طبيعي امکانپذير و عملي هم نيست. 

وي در تشريح سوابق فرهنگي خود گفت: در سال 1372 از طرف معاونت بين الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان رايزن فرهنگي انتخاب شدم و پس از آن هم در مسووليت مشاور رييس سازمان فرهنگ وارتباطات فعاليت کردم و سالها نيز در فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي صدا و سيما حضور داشتم و در زمينه فعاليت هاي مرتبط با حوزه انتشارات و کتاب نيز در جايگاه مديرعامل و رييس هيات مديره انتشارات سروش حضور داشته و الان هم به عنوان رييس هيات مديره انتشارات علمي و فرهنگي فعاليت دارم و بررسي محتوايي کتابها در دستور کار ما قرار دارد. 

وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: در صورت ايفاي نقش در وزارت ارشاد با بررسي گذشته و بهره گيري از تجربيات موفق، تلاش خواهيم کرد راه اعتدال را که منطبق بر فطرت انسانها است بر افراط و تفريط، ترجيح دهيم. 

وي اجتناب از سخت گيري هاي سليقه اي در عرصه فرهنگ و هنر را يکي از سياست هاي آينده خود برشمرد و اضافه کرد: هرچه قوانين و مقررات، شفاف تر و روشن تر باشد به نفع کشور است و تکليف همگان روشن مي شود و انتخاب مديراني که فهم خوبي نسبت به مسائل دارند و از سعه صدر بالايي برخوردارند مي تواند به در پيش گرفتن راه ميانه و جلوگيري از افراط و تفريط کمک کند. 

حسيني خاطرنشان کرد: بسياري مواقع مي توان به جاي اينکه در نقطه پايان ، يک جرح و تعديل را انجام داد از همان ابتدا با تفاهم، مسائل را حل کرد و بهتر است از ابتدا با شفافيت برخورد کرد تا ناچار نشويم پس از پايان يک کار، به يک هنرمند يا نويسنده بگوييم قسمت هايي از اثرش را حذف کند. 

وي يادآور شد: يکي از گلايه ها و انتظاراتي که در حوزه هاي فرهنگي و هنري مطرح مي شود پيوند و همگرايي بيشتر مسوولان با فعالان و صاحبنظران اين عرصه است که معتقديم ارتباط با آنها بايد بيش از گذشته باشد و در اين حوزه، بايد جاذبه در حد اکثري و دافعه در حد ضرورت تعريف شود و همه صاحبان استعداد که دلسوز کشور و مردم هستند بتوانند به راحتي به ايفاي نقش بپردازند. 

قائم مقام وزير فعلي علوم درباره فعاليت هاي وزارت ارشاد دولت نهم نيز اظهار داشت :از آنجايي که آقاي صفار هرندي در موقعيتي حساس وزارت را با آن اوضاع حساس، تحويل گرفتند و اقدامات مثبتي را سامان دادند بايد استمرار يابد و در حوزه هايي که ضعف هايي مشاهده مي شود تلاش گسترده تري را مدنظر قرار داد. 

حسيني در ادامه به تشريح برخي محورهاي برنامه پيشنهادي خود با عنوان " فرهنگ و هنر متعالي" پرداخت: 
* آسيب شناسي وضعيت موجود و ترسيم وضعيت مطلوب وي ضمن ارج نهادن به تلاش وزاري پيشين فرهنگ وارشاد اسلامي، حوزه فرهنگ و هنر را نيازمند توجه و اهتمام بيشتر دانست و با يادآوري فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر لزوم رفع مظلوميت از حوزه فرهنگ بر سرمايه گذاري مادي و معنوي هرچه بيشتر در اين عرصه تاکيد کرد. 

*توجه به هنرهاي اصيل ايراني اسلامي 
حسيني، تقويت هنرهاي اصيل ايراني اسلامي همچون نگارگري، تذهيب و هنرهاي آييني را در عين توجه به هنرهاي مدرن از برنامه هاي پيشنهادي خود خواند. 

*بهره گيري از تنوع فرهنگي و قوميتي کشور 
وي توجه کافي به تنوع فرهنگي و بهره گيري از جذابيت هاي آن را يکي از راه هاي تقويت فرهنگ ملي دانست. 

*تقويت شوراهاي فرهنگ عمومي در استانها 
وزير پيشنهادي ارشاد با اشاره به حضور بالاترين مقامات و مسوولين هر استان در شوراي فرهنگ عمومي، کارآيي اين شوراها را در حد انتظار ندانست و تاکيد کرد: به نظر مي رسد مواردي مانند قانونگرايي، روحيه کار جمعي، خودباوري و قناعت که در شوراهاي فرهنگ عمومي مورد تاکيد هستند چندان محقق نمي شوند و در اين شرايط وزارت ارشاد بايد نقش پررنگ تري داشته باشد و برنامه ها و راهکارهاي اجرايي را براي تحقق اين اهداف، ترسيم کند. 

*تعامل گسترده با فرهنگوران و هنرمندان 
حسيني از برقراري ارتباط گسترده و سازنده با اهالي فرهنگ و هنر به عنوان يکي از جدي ترين برنامه هاي خود ياد کرد و اظهار داشت: مشارکت هنرمندان و اصحاب فرهنگ در تصميم سازي ها نقش بسيار مفيد و سازنده اي خواهد داشت و معتقديم که بحث فرهنگ، يک مقوله بخشنامه اي و دستورالعملي نيست بلکه بايد افراد را متقاعد کرد. 

*گسترش فضاي نقد برنامه ها و سياست هاي فرهنگي و هنري 
به اعتقاد وي بايد صاحبان فن با هدف ارتقاي فعاليت هاي موجود و نه از رهگذر تخريب و تخطئه به نقد و بررسي محتوايي توليدات فرهنگي و هنري و سياست هاي اين عرصه بپردازند تا دست اندکاران و فعالان حوزه هاي فرهنگي و هنري بدانند فعاليت هاي آنان زير ذره بين نقادان قرار دارد ضمن آنکه ما نيز بهاي بيشتري به نقد آنها بدهيم و در نهايت با تشخيص نقاط قوت و ضعف، به ارتقاي کيفيت اقدامات فرهنگي هنري دست يافت. 

حسيني همچنين لزوم بررسي محصولات فرهنگي هنري را از زواياي روانشناختي، جامعه شناختي و سياسي و فلسفي مورد تاکيد قرار داد. 

*تحکيم پيوند نسل جوان با حوزه هاي فرهنگي هنري و خلق آثار متناسب با نياز جوانان 
وي در ادامه خواستار برقراري ارتباط بيشتر وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري و فرهنگ وارشاد اسلامي شد و هماهنگي ميان اين دستگاه ها را براي خلق آثار متناسب با نياز و خواسته دانش آموزان و دانشجويان و ديگر جوانان بسيار موثر توصيف کرد. 

*استفاده از ظرفيت همه وزارتخانه ها در مسائل فرهنگي 
وزير پيشنهادي ارشاد معتقداست از آنجايي که اغلب وزارتخانه ها و سازمانها حوزه فرهنگي يا معاونت فرهنگي دارند ضروري است براي هماهنگ شدن اين فعاليت ها جلسات ميان اين معاونت ها برگزار شود و سازماندهي صورت گيرد. 

حسيني در اين زمينه با تأکيد بر اينکه ما با اغلب اين سازمانها و وزارتخانه ها ارتباط داريم و فکر مي کنم بتوانيم به شکلي مطلوب اين سازماندهي را در وزارت ارشاد انجام دهيم. 

*تحقق بودجه نيم درصدي دستگاه ها براي انجام فعاليت هاي فرهنگي 
حسيني با اشاره به اينکه اختصاص نيم درصد بودجه دستگاه هاي مختلف به فعاليت هاي فرهنگي در برنامه چهارم توسعه، به صورت پيشنهادي مطرح شده و جنبه الزامي ندارد ابراز اميدواري کرد که الزامي شدن اختصاص نيم درصد بودجه دستگاه ها که در برنامه پنجم توسعه پيش بيني شده است به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد. 

*هماهنگي و ارتباط منسجم با نهادهاي متولي امور فرهنگي در کشور 
وزير پيشنهادي ارشاد با اشاره به وجود مراکز و سازمان هاي متعدد فعال در زمينه هاي فرهنگي از جمله صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، دفتر تبليغات و سازمان فرهنگي وهنري شهرداري خاطرنشان کرد: براي پيشبرد بهتر امور بايد ارتباط بيشتري با اين سازمان ها برقرار کرد و با تعامل سازنده و موثر، علاوه بر جلوگيري از موازي کاري و دوباره کاري به ارتقاي کمي وضعيت موجود و هم افزايي بيشتر، دست يافت. 

حسيني، استمرار فعاليت هاي موفق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره آينده را مورد توجه قرار داد و گفت: به عنوان مثال، فعاليت هاي قرآني و برنامه هاي مرتبط با کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد در دوره قبلي وزارت ارشاد، رشد چشمگيري داشته که قطعا اين فعاليت ها تداوم خواهد داشت. 

وي جلب همکاري و حمايت از بخش خصوصي، توسعه کتابخانه هاي عمومي، مجتمع هاي فرهنگي و هنري، تخصصي سازي مراکزهنري و فرهنگي، گسترش فرهنگ کتابخواني، حمايت از افزايش توليدات سينمايي و ديگر محصولات فرهنگي هنري را از ديگر سياست هاي پيش بيني شده در برنامه پيشنهادي خود عنوان کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر