بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح شد:

سبدی از اتفاقات خوب در زیرمجموعه‌های "سیدکو"

مدیر امور مجامع شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان گفت: برنامه عرضه سیمان فیروزکوه در بازار سرمایه را هم در دست انجام داریم و احتمالا اوایل سال ۱۴۰۰، سیمان فیروزکوه عرضه اولیه خواهد شد.
کد خبر : ۲۳۳۱۸۹

سبدی از اتفاقات خوب در زیرمجموعه های

به گزارش بورس نیوز گروه سیمانی ازجمله گروه‌های سبز بازار امروز است . آمارها نشان می‌دهد به‌رغم شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از تحریم صنعت سیمان نسبت به سال گذشته درفروش و صادرات افت محسوسی نداشته و این می‌تواند یکی از نقاط قوت صنعت سیمان باشد و چشم‌انداز روشنی برای آینده صنعت سیمان بعد از مهار کرونا و رفع تحریم‌ها ترسیم کنند.

رضا اسماعیلی مدیر امور مجامع و سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قطعاً مهار کرونا و رفع تحریم‌ها اثر بسزایی در بهبود وضعیت فروش و صادرات سیمانی‌ها بر جای خواهد گذاشت. تحریم‌ها  صدمات جبران‌ناپذیری به صنایع مختلف وارد کرده و صنعت سیمان هم از این اتفاق مصون نبوده است.

وی ادامه داد:مهم‌تر از آن بحث مقررات FATF است که موجب شده نقل‌وانتقال پول و مشکلات متعددی مواجه باشد و تحت تأثیر همین مشکلات و محدودیت‌ها صنعت سیمان قادر به صادرات سیمان باقیمت واقعی نیست. صادرکنندگان سیمان برای انتقال وجه به داخل کشور با مشکلات و محدودیت‌های فراوانی مواجه هستند و هزینه گزافی به آن‌ها تحمیل می‌شود. ضمن اینکه به سبب تحریم‌ها امکان فروش سیمان و قیمت واقعی وجود ندارد و سیمان ایران در بازارهای صادراتی بسیار ارزان‌تر از قیمت سیمان سایر کشورها عرضه می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: بنابراین بسیار خوش‌بین هستیم که در صورت رفع تحریم‌ها بتوان سیمان را باقیمت واقعی‌تر که قطعاً بسیار بالاتر از قیمت‌های حال حاضر سیمان صادراتی ایران خواهد بود، روانه بازارهای صادراتی کنیم و این موضوع در سودآوری شرکت‌ها اثر بااهمیتی خواهد داشت. ضمن اینکه اخبار مثبتی هم از واکسیناسیون کرونا در کشورهای مختلف مطرح‌شده و بدون شک مهار این ویروس هم در افزایش تقاضای بازارهای صادراتی و هم در تقاضای سیمان داخلی اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر صنعت سیمان با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کند و در صورت رونق صادرات، پتانسیل افزایش حجم تولید هم در این صنعت وجود دارد. البته هزینه‌های تولید رشد زیادی داشته و افزایش قیمت‌های قطره‌چکانی، جوابگوی هزینه‌های تولید این صنعت نیست و امیدواریم قیمت سیمان نیز منطقی شود.

وی در رابطه با وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه "سیدکو" اظهار کرد: "سیدکو" سهامدار بیش از ۵۲ درصد از سهام سیمان ساروج است. "ساروج" به سبب قرار گرفتن در بندر بوشهر و دارا بودن اسکله اختصاصی، از مزیت رقابتی برخوردار بوده و تمام محصول کلینکر تولیدی این شرکت، روانه بازارهای صادراتی می‌شود. ضمن اینکه بدهی‌های این شرکت هم در حال تسویه بوده و تسویه بدهی‌های ارزی، این شرکت را متحول خواهد کرد. علاوه بر این پیگیر انتقال نماد "ساروج" به بازار اول فرابورس هم هستیم. "سیدکو" سهامدار ۶۶ درصدی سیمان شمال و همچنین ۲۲ درصدی شرکت سیمان مازندران هم هست و به علت قرار داشتن این شرکت‌ها در منطقه شمالی کشور و رونق ساخت‌وساز در آن منطقه و نیز استفاده از بلوک سیمانی در ساخت‌وساز، نسبت به میانگین کشوری، فروش بهتری دارند. "سیدکو" همچنین ۵۹ درصد از سیمان کرمان را هم در تملک دارد و با توجه به اینکه سیمان کرمان، خود سهامدار دیگر شرکت سیمانی آن منطقه یعنی سیمان ممتازان "سمتاز" هم هست و می‌توان گفت بازار سیمان کرمان در اختیار "سیدکو" است. همچنین برنامه عرضه سیمان فیروزکوه در بازار سرمایه را هم در دست انجام داریم و احتمالاً اوایل سال ۱۴۰۰، سیمان فیروزکوه عرضه اولیه خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: در کنار این اتفاقات، ایده افزایش سهام مدیریتی "سیدکو" در شرکت‌های سیمانی هم در دست بررسی است که اگر به نتیجه برسیم اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر