بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
دبیر سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق گفت: بعضی نیروگاه ها به خاطر کمبود سوخت از مدار خارج شده اند و تعادل عرضه و تقاضای برق در کشور برهم خورده است.
کد خبر : ۲۳۳۸۲۲

چشم نیروگاه ها به بودجه ۱۴۰۰

به گزارش بورس نیوز این روزها مرتبا خبرهایی از احتمال قطعی برق می شنویم. عده ای ادعا دارند نیروگاه ها با کمبود گاز مواجه شده اند و به مازوت روی آورده و علت آلودگی هوای تهران هم همین است؛ برخی دیگر "ماینرها" و استخراج ارزهای دیجیتال را علت کمبود برق می دانند!

پرویز غیاث الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: طرح موضوع خاموشی و قطع برق ناشی از کمبود تولید برق در نیروگاه ها است. نیروگاه های برق به سبب در اختیار نداشتن سوخت کافی، امکان تولید برق همانند سنوات قبل را ندارند. در فصل تابستان سوخت مایع کافی به نیروگاه ها داده نشده تا برای فصل زمستان ذخیره داشته باشند و استفاده از سوخت مازوت هم که مشکلات خاص خود را دارد. بنابراین بعضی نیروگاه ها به خاطر کمبود سوخت از مدار خارج شده اند و تعادل عرضه و تقاضای برق در کشور برهم خورده است.

وی افزود: این مشکلات ناشی از کاهش تولید برق نیروگاه هاست و ربطی به مصرف ماینرها ندارد. "ماینر" های مجاز، مجوز استفاده در حدود ۳۰۰ مگاوات برق دارند و با ماینرهای غیر مجاز هم برخورد قانونی صورت میگیرد. ضمن اینکه حجم مصرف ماینرهای غیرمجاز هم آنقدر نیست که سبب قطعی برق شود (غیرمجاز ها حداکثر ۲۰۰ مگاوات برق مصرف می کنند) و اینطور هم نیست که مصرف ماینرها یک شبه افزایش یابد. نمی توان کمبود برق را به مصرف ماینرها مرتبط دانست. ضمن اینکه حتی ماینرهایی که مجوز استفاده از ۳۰۰ مگاوات برق را هم دریافت کرده اند، لزوما این میزان مصرف برق ندارند.

این فعال صنعت نیروگاهی در خاتمه گفت: فعلا خبر خاصی در صنعت نیروگاهی وجود ندارد. باید دید سرانجام لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه خواهد شد؛ امیدواریم بودجه مناسبی برای صنعت برق در نظر گرفته شود که به مدد آن، سودآوری نیروگاه ها افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر