بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
مدیر سرمایه گذاری گروه مقیاس در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی برای هج کردن ۲ ریسک بازار

برآورد می شود با حذف ارز دولتی، نسبت P/E برخی دارویی ها به حدود ۳.۵ برسد. P/E فوروارد برخی شرکت های پخش هم در حال حاضر به حدود ۴ رسیده است.
کد خبر : ۲۳۳۸۹۳

فرصتی برای هج کردن ۲ ریسک بازار

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس در معاملات روز سه شنبه هم با افت ۲۴ هزار واحدی مواجه شد و بر قله ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی جا خوش کرد.

علیرضا حسینی مدیر سرمایه گذاری گروه مقیاس در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: برآورد شرایط و پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در کوتاه مدت، کار آسانی نیست؛ اما چشم انداز میان مدت بازار سرمایه روشن است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از سهم های بازار با نسبت های P/E فوروارد ۶ الی ۷ معامله می شود که نسبت قابل قبولی است و با توجه به سبب کسری بودجه و... احتمال افزایش نرخ ارز هم می رود، به نظر می رسد این گروه از سهم ها ارزنده هستند‌. اما بخشی از بازار همچنان با ارزش ذاتی فاصله داشته و به نوعی حباب دارند و نیاز به اصلاح قیمت دارند.

وی افزود: یکی از ایرادات بازار سرمایه ما، افزایش همبستگی سهم ها با یکدیگر است. مثلا وقتی "خودرو" صف فروش شود، بخش قابل ملاحظه ای از بازار را با خود منفی می کند و بالعکس. بنابراین به نظر می رسد بازار سرمایه تا پایان سال جاری نوسانی باشد و حداکثر به سقف ۱ میلیون و ۶۰۰ _ ۷۰۰ هزار واحدی برسد و رشد بیشتر بازار نیازمند اتفاق بزرگتری مثل کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، اتفاق مثبتی برای برخی صنایع بازار سرمایه خواهد بود. طبق بررسی های انجام شده در گروه مقیاس، برآورد می شود با حذف ارز دولتی، نسبت P/E برخی دارویی ها به حدود ۳.۵ برسد. P/E فوروارد برخی شرکت های پخش هم در حال حاضر به حدود ۴ رسیده است. برخی غذایی ها هم که به بهانه ارز دولتی با سرکوب قیمت محصولات شان مواجه بودند، از حذف احتمالی ارز دولتی منتفع خواهند شد. اما همان طور که اشاره شد، مشکل بازار سرمایه ما همبستگی روند گروه های مختلف بازار بوده و تا وقتی این همبستگی شکسته نشود، بازار ما روند تحلیلی نخواهد داشت. کما اینکه امروز هم با وجود آنکه حذف ارز دولتی جدی تر شده و دارویی ها مثبت بودند، ولی حجم تقاضا چندان قوی نبود.

حسینی اضافه کرد: متاسفانه بازارگردانی ها هم ضعیف بوده و قدرتی برای شکستن وابستگی وجود ندارد. بازارگردانی این روزها به بحرانی برای بازار سرمایه ما بدل شده و بازارگردان ها، نوسان گیر شده اند! بازارگردانی به این شکل در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و امیدواریم برای این بحران، چاره ای اندیشیده شود. البته این شرایط پایدار نخواهد بود و حتما سهم ها به سمت ارزش ذاتی حرکت خواهند کرد؛ ولی شاید در کوتاه مدت، نقش تحلیل در رفتار سهامداران کمرنگ تر باشد.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر مشکلاتی که بازارگردان ها به بازار سرمایه ما تحمیل کرده اند، این بازار با چالش بزرگتری هم مواجه است‌. بخش بزرگی از بازار سرمایه ما وابسته به قیمت های جهانی است ولی سیاست گذاران داخلی، با مداخله در روند قیمت گذاری صنایعی مثل فولاد، باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران شده اند و در چنین شرایطی، نمی توان انتظار داشت سرمایه گذاران با چشم انداز افزایش قیمت کامودیتی ها، اقدام به سرمایه گذاری کند.

مدیر سرمایه گذاری گروه مقیاس در خاتمه در توصیه به سهامداران اظهار کرد: بازار سرمایه ما با ۲ ریسک اساسی یعنی تورم و نرخ ارز روبرو است که معتقدم در بلندمدت باید آن را هج کنند. بنابراین بهتر است سرمایه گذاران در سبد سرمایه گذاری های خود ترکیبی از سهم هایی که از افزایش نرخ تورم و افزایش نرخ ارز بهره می برند، داشته باشند. در صنایع تورمی، شوینده ها، غذایی ها و پخش غذایی ها توصیه می شود و در صنایع دلاری، با توجه به شرایط فولادی ها، هلدینگ های معدنی و نیز سهم های صنعت آلومینیوم و سایر فلزات خاص که کمتر مشمول قیمت گذاری دستوری هستند، گزینه های منطقی تری برای سرمایه گذاری هستند‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازاری که قربانگاه سهامداران شد؛

ذبح اعتماد در بازارسرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بازارگردانی یا بازی‌گردانی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پیشنهاداتی برای بهبود بازارگردانی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جوزدگی در بورس بیداد می‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
با سلام

وقت بخیر

لطفا یکی به من توضیح بده سهم پالایش یکم که در عرضه اولیه قیمت اون 10 هزار تومان کارشناسی شده و بعد از عرضه حداقل طبق عرف بازار باید 20-30% بالا برود..! چرا الان باید تقریبا 40 درصد کمتر شده باشه..!!!
از بورس نیوز میخواییم که پیگیری کنه..
از
محمد
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
چون ارزش سهم‌های این صندوق (شبندر، شپنا و ...) کاهش پیدا کرده، پس NAV یا ارزش خالص صندوق پالایش هم کاهش پیدا کرده. و طبیعیه که ارزش سهم (چیزی که روی تابلو می‌بینی) هم کاهش پیدا کنه. به عبارت دیگه، ۱۰ هزار تومن ارزش زمان عرضه اون سهم بود، اما الان دیگه ارزشش اونقدر نیست.
ولی خب دلیل عمده این وضعیت بازار دولته :|