بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
گفت وگوی با مدیران سازمان‌های مردم نهاد در خصوص عملکرد ستاد سمن ها/ بخش اول

ستاد سمن‌ها در ۴ سال گذشته تعطیل بود

فعالان سازمان‌های مردم نهاد حوزه اجتماعی اعتقاد دارند عملکرد ستاد سمن‌های شهر تهران در ۴ سال گذشته عملکرد چشمگیری نبوده و به نوعی این مجموعه که در دوره پیشین خانه‌ی سمن‌های شهر تهران بود در این دوره به مرز تعطیلی کشانده شده است.
کد خبر : ۲۳۳۹۳۵

ستاد سمن‌ها در ۴ سال گذشته تعطیل بود/ بررسی عملکرد حجت نظری از آغاز تا استعفا

به گزارش بورس نیوز، فعالان سازمان‌های مردم نهاد حوزه اجتماعی اعتقاد دارند عملکرد ستاد سمن‌های شهر تهران در ۴ سال گذشته عملکرد چشمگیری نبوده و به نوعی این مجموعه که در دوره پیشین خانه‌ی سمن‌های شهر تهران بود در این دوره به مرز تعطیلی کشانده شده است.

طبق اطلاعات موجود و البته نه چندان دقیق در شهر تهران بیش از ۳هزار سازمان مردم نهاد در حوزه‌های مختلف مشغول به کار است که از این میزان بسیاری فعال و برخی نیز غیرفعال هستند. در این میان ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران طبق اساسنامه و بیان ماموریت خود می‌بایست از فعالیت‌های سمن‌های ریز و درشت در پایتخت حمایت کند و زمینه‌های تعامل میان این مجموعه‌های مردمی را فراهم آورد. در مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی و بررسی گزارش عملکرد شهریور‌ماه سال ۹۹ این ستاد، اما نشان خاصی از این بیان ماموریت دیده نمی‌شود. ستاد سمن‌ها در طرحی به نام «ارتباط داوطلبانه سمن‌ها با شورای شهر» موفق شده از هزاران تشکل فعال در شهر تهران، موافقت ۳۸ سازمان مردم نهاد را برای مشارکت در این طرح جلب کند. آماری که به نوعی نشانگر قهر سمن‌ها با خانه خودشان و از رونق افتادن فعالیت‌های این مجموعه در ۴ سال اخیر است.

غلامحسین یارمحمدی، مدیرعامل «موسسه طلوع صبح خورشید» که حدود ۲۰ سال در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد و عضو کمیته مقابله با جرم سازمان ملل در حوزه آموزش بوده در خصوص عملکرد «ستاد سمن‌های شهر تهران» در ۴ سال گذشته اظهار داشت: به اعتقاد من در دوره‌ پنجم اتفاق خاصی در این مجموعه نیافتاد، زیرا در دوره گذشته برگزاری جلسات و هم‌اندیشی و رصد موضوعات میان تشکل‌ها با قدرت و جریان موثرتری پیگیری میشد و به نوعی ستاد سمن‌ها خانه‌ سازمان‌های مردم نهاد بود.

اما در دوره‌ فعلی من به عنوان یک مدیر و فعال سازمان‌های مردم نهاد فقط یکبار به این ستاد رفتم که آن نیز در یک برنامه‌ بسیار سطح پایین بود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در دنیا چنین فضایی برای ارتباط موثر سمن‌ها و استفاده مطلوب آن‌ها از تجربیات یکدیگر است. باید اشاره کنم که در جلسات و مذاکرات ما در دوره‌ پیشین تبادل اندیشه و تجربیات بسیار خوب اتفاق می‌افتاد، برای مثال راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، راهپیمایی روز قدس و راه اندازی غرفه‌های میدان انقلاب در آن زمان موجب برقراری ارتباط خوب میان سازمان‌های مردم نهاد با جامعه بود که در قالب خدمات دهی متنوع به صاحبان اصلی تشکل‌ها نمود یافت.

یارمحمدی با اشاره به تجارب بیست ساله‌ خود در امر فعالیت‌های عام المنفعه و مردم نهاد، گفت: ما نیاز به فضایی برای ارتباط و همفکری داشتیم که تشکیلات واحدی را راهبری کند و فعال باشد. ما نیازی به این نداشتیم که کسی بیاید و فقط با این انگیزه که یک اسم را یدک بکشد مشغول کار شود. در دوره‌ی قبل تشکل‌ها از استان‌های مختلف به طور نمونه استان سمنان آمده بودند و از ما برای بهبود فعالیت هایشان راهکار می‌گرفتند و نحوه‌ خدمات دهی به مردم را مورد سوال قرار می‌دادند، اما متاسفانه در این دوره تمامی این فعالیت‌ها معلق شد و کارگروه‌های مناطق و محله‌ها و حمایت از طرح‌های سمن‌ها به طول کامل تعطیل شد.

این فعال اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌هایی که در دوره‌ پیش داشتیم سیلی از جمعیت سمن‌ها برای مشارکت به این ستاد می‌آمدند و حتی در خیابان نیز دیگر جایی برای تردد نبود، اما در این دوره حداقل من به عنوان یک فعال سازمان مردم نهاد چیز خاصی ندیدم.

وی در مورد ارتباط با ریاست این ستاد و طرح موضوعات مختلف گفت: من در یک برنامه که در محله هرندی و با موضوع موادمخدر بود توانستم پس از هماهنگی‌های انجام شده آقای نظری را برای دقایقی در برنامه داشته باشیم، اما در کل ایشان و اعضای ستاد را نمی‌شناسم و تعاملی ندارم و به نظرم این فضا راه را برای ورود به دبیرخانه محلات بسته و شرایط را برای هم‌اندیشی مختل کرده است.

مدیرعامل موسسه طلوع صبح خورشید در خصوص بودجه ستاد و جزییات هزینه کرد این رقم بیان کرد: باید پرسید بودجه‌ای که برای این ستاد در نظر گرفته شد کجا رفته است؟ زیرا این بودجه مصوبه دارد و بعید است که تخصیص نیافته باشد، ولی متاسفانه من و همکارانی که با آنان در ارتباط هستم اطلاعی از این امر نداریم. البته من امید داشتم که دبیرخانه این ستاد فعال و ارتباط با مدیران شهری برقرار می‌شد. مثلا در دوره گذشته به صورت عمده و کلی برنامه‌های مختلفی را در مناطق اجرا می‌کردیم و همگرایی و هم‌افزایی به خوبی در جریان بود. اکنون، اما اگر می‌خواهند سمن‌ها را مشارکت دهند باید برنامه‌های مختلف آموزشی و تعاملی را پیاده‌سازی کنند و از حالت تعطیلی فعلی خارج شوند.

در ادامه شهرام مبصر، فعال اجتماعی و مدیرعامل موسسه پیام‌آوران ساحل امید، فعال در حوزه توان‌یابان در خصوص تعامل میان سازمان مردم نهاد تحت مدیریتش با ستاد حمایت از سمن‌ها ادامه داد: هیچ ارتباطی با ستاد حمایت از سمن‌ها نداشتم و در این ۴ سال فقط دوبار به ستاد مراجعه کردم و با آقای نظری جلساتی داشتم که نتایج این جلسات نیز خروجی خاصی نداشت. پس از آن ۷‌ماه بعد در جلسه دیگری که با حضور اقای حق شناس بود بحث‌های بسیاری داشتیم در خصوص اینکه چرا هیچ فعالیتی در ستاد سمن‌ها انجام نمی‌شود و وضعیت در این ستاد که زمانی بسیار پویا بود به چنین شرایطی افتاده که آن مباحث هم به جایی نرسید.

وی در خصوص نقش سمن‌سرا‌ها در مناطق مختلف و عملکرد این مجموعه‌ها گفت: سال جاری شهریور‌ماه گفته شد که در مناطق دو و پنج سمن‌سرا‌هایی با عجله و بی برنامه افتتاح شده بود که من در اظهارنظری اعلام کردم که این مراکز برای معلولان مناسب سازی نشده، ولی متاسفانه هیچ واکنشی از این دوستان نگرفتم.

مبصر تاکید کرد: من در رد یا تایید شخص خاصی صحبت نمی‌کنم، اما در زمان ریاست خانم دکتر راستگو حمایت‌های زیادی از سمن‌ها صورت گرفت و طرح‌های کارآفرینی و گردشگری و طرح‌های مختلف اجرایی می‌شد که بسیار امیدبخش بود. در آن دوره خاطرم است در گفتگویی که با آقای یوسف مقدم داشتم ایشان تاکید کردند اولویت ستاد سمن‌ها بر حمایت از طرح‌هایی است که بر مبنای کارفرینی برنامه ریزی شده باشد و تولید و اقتصاد را مدنظر قرارداده باشد و خوشبختانه از تمامی این طرح‌ها که توسط تشکل‌ها ارایه می‌شد در ستاد حمایت صورت می‌گرفت. این شاید به نوعی موجب پویایی خوبی در ستاد سمن‌های دور گذشته شده بود که وجه تمایز اصلی دور چهارم و پنجم شورای شهر تهران است.

به گزارش عصر تشکل، مدیرعامل موسسه پیام اوران ساحل امید در پایان با اشاره به اساسنامه ستاد سمن‌ها و کارایی چنین مجموعه‌ای در شرایط فعلی جامعه گفت: کوچکترین انتظار ما از این ستاد شناسایی و تعامل بیشتر با سمن‌ها بوده و است. اما آیا در این ۴‌سال گذشته چنین اتفاقی افتاد؟ آیا از سمن‌ها حمایت شد؟ متاسفانه در دوره‌ی کنونی کرونا که همه در حال دوندگی بیهوده هستیم چه خط مشی مشخصی برای سمن‌ها وجود دارد. به نظر شما با فعالیت‌هایی نظیر توزیع بسته معیشتی میان اقشار نیازمند می‌توانیم دردی از آنان دوا کنیم؟ بدون شک ما نیازمند فضایی هستیم که در آن تعامل و بهبود شرایط سازمان‌های مردم‌نهاد را رقم بزنیم، موضوعی که متاسفانه در ۴‌سال گذشته به دست فراموشی سپرده شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر