بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
مدیرعامل شرکت سامانه نگار آتنا گفت: تامین مالی جمعی یک ابزار مالی جدید بوده که با تصویب شورای عالی بورس ایجاد شده و پلتفرم‌های آن تحت نظارت فرابورس ایران کمک می‌کنند تا کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که از لحاظ سایز کوچک هستند و امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های بازار سرمایه را برای تامین مالی ندارد، از این ابزار جدید برای تجهیز منابع استفاده کنند.
کد خبر : ۲۳۴۲۰۸

هدف پلتفرم دونگی کمک به تامین مالی استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور

به گزارش بورس نیوز، جعفر محمدی، مدیرعامل شرکت سامانه نگار آتنا (پلتفرم دونگی) در نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» که به مناسبت معرفی سامانه پلتفرم تامین مالی جمعی دونگی در فرابورس برگزار شد، اظهار کرد: تامین مالی جمعی یک ابزار مالی جدید بوده که با تصویب شورای عالی بورس ایجاد شده و پلتفرم‌های آن تحت نظارت فرابورس ایران کمک می‌کنند تا کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که از لحاظ سایز کوچک هستند و امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های بازار سرمایه را برای تامین مالی ندارد، از این ابزار جدید برای تجهیز منابع استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه طی کردن فرایند‌های پذیرش ممکن است برای یکسری از شرکت‌های کوچک و متوسط امکان‌پذیر نباشد، ادامه داد: در این راستا پلتفرم تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) به عنوان نماینده سازمان بورس تحت نظارت یک نهاد مالی یعنی فرابورس ایران تمامی فعالیت‌های مربوط به پذیرش شرکت‌های کوچک‌تر و فناور را انجام می‌دهد و فراخوان تامین مالی جمعی را منتشر می‌کند.

مدیرعامل شرکت سامانه نگار آتنا با بیان اینکه در اصل تامین مالی جمعی یک بازار جدید برای شرکت‌های کوچکتر است، عنوان کرد: برای اینکه این بازار شکل بگیرد فراخوانی منتشر شد و شرکت‌هایی به عنوان پلتفرم تامین مالی جمعی اعلام حضور کردند و با الزامات و شرایطی که وجود داشت برخی از پلتفرم‌ها انتخاب شدند و در این زمینه پلتفرم دونگی به عنوان اولین پلتفرم با دریافت مجوز، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

وی همچنین تاکید کرد: پلتفرم دونگی در آدرس www.Dongi.ir در دسترس است تا متقاضیان تامین مالی جمعی را که شرکت‌های استارتاپ، فناور و کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط است با سرمایه‌گذاران پیوند بزند.

محمدی خاطرنشان کرد: آن دسته از متقاضیانی که برای تجهیز منابع از طریق پلتفرم تامین مالی جمعی مراجعه می‌کنند بر اساس ملاک‌ها و شرایطی که سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس در دستورالعمل تامین مالی جمعی دارند و همچنین الزامات پلتفرم دونگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و آن دسته از متقاضیان که فرایند‌ها را به طور کامل رعایت کرده‌اند، تامین مالی جمعی فراخوانی برای آن‌ها منتشر می‌شود.

مدیرعامل شرکت سامانه نگار آتنا با اشاره به اینکه این فراخوان به دو شیوه می‌تواند منتشر شود توضیح داد: نخست آنکه کسب‌و‌کار‌ها بخشی از سهام خود را می‌دهند و سرمایه‌گذاران سهامدار این شرکت‌ها می‌شوند که دونگی فعلا به این شیوه عمل نمی‌کند و دوم آنکه کسب‌و‌کار‌ها طرح‌های توسعه‌ای خود را اعلام می‌کنند و بازدهی آن‌ها کوتاه‌مدت ۶ماه تا یک سال و ۱.۵ سال بوده و سرمایه‌گذاران در تامین هزینه‌های اجرای این طرح‌ها مشارکت کرده و بعد از طی شدن دوره مورد نظر، بازده تمام عواید طرح طبق تعریفی که انجام شده بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

وی با اعلام اینکه در شیوه تامین مالی جمعی سود، قطعی نیست، عنوان کرد: کسب‌وکار طرح، تخمین سود،  شواهد و دلایل خود را برای آن ارائه می‌دهد و سرمایه‌گذاران آن را مشاهده و بررسی می‌کنند و پس از اجرای طرح اسود قطعی مشخص می‌شود و این سود ممکن است از سود تخمینی بالاتر یا پایین‌تر باشد.

محمدی با تاکید بر اینکه پلتفرم تامین مالی جمعی، نهاد ناظر و یا شرکت فرابورس ایران تضمینی روی اینکه طرح حتما سودده باشد ندارد، بیان کرد: اما تضمین می‌دهیم دیتا‌های ارائه شده از متقاضی تامین مالی جمعی صحت‌سنجی شده و سرمایه‌گذاران با توجه به این داده‌ها تصمیم می‌گیرند که سرمایه‌گذاری کنند یا خیر.

مدیرعامل شرکت سامانه نگار آتنا به تجربه به‌کارگیری این ابزار مالی جدید در سایر نقاط جهان اشاره کرد و افزود: کرادفاندینگ در بسیاری از کشور‌های جهان به خوبی جواب داده و یکی از شیوه‌هایی است که کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع بخشند و این امر به کسب‌وکار‌های کوچک کمک می‌کند تا بتوانند با جمع‌آوری مبالغ مالی، طرح و کسب‌وکار خود را توسعه بخشیده و پیشرفت کنند.

محمدی در پایان گفت: به سرمایه‌گذاران در تامین مالی جمعی گواهی مشارکت داده می‌شود و این گواهی یک ورقه بهادار رسمی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر