بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ۲چالش پیش روی معدنی‌ها بررسی شد:

وزارت "صمت" پاسخ نمی‌دهد! / حکم دیوان عدالت اداری، اجرا نمی‌شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران گفت: کاهش نرخ ارز اثر مستقیم بر درآمد شرکت ها خواهد داشت. از سوی دیگر، چشم انداز قیمت های جهانی هم طوری نیست که انتظار رشد شدید قیمت سرب و روی برود.
کد خبر : ۲۳۴۲۴۴

۲ چالش پیش روی معدنی ها

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت شرکت‌های معدنی بیان کرد: شرکت‌های معدنی در حال حاضر با ۲ چالش مواجه هستند. مشکل اول شرکت‌های معدنی، تعرفه ۲۵ درصدی صادرات محصولات معدنی است که طبق تصمیمات ستاد سیاست‌های اقتصادی که زیر نظر سران قوا اداره می‌شود، به وزارت صمت تا پایان سال ۹۸ می‌توانست محدودیت‌هایی برای صادرات محصولات معدنی ایجاد کند یا عوارضی از صادرکنندگان اخذ کند.

وی ادامه داد: طبق این دستورالعمل، به گمرکات اعلام شد از صادرکنندگان سرب و روی و کرومیت و مس و... عوارض اخذ کند. ولی تا به امروز گمرک از صادرکنندگان عوارض گرفته و هر چه گمرک از صمت استعلام می‌کند که عوارض بازهم گرفته شود یا نه، صمت جوابی نمی‌دهد! این کوتاهی از طرف صمت است و اگرچه حکم دیوان عدالت اداری راداریم که اخذ عوارض فقط تا پایان سال ۹۸ بوده، اما وزارت صمت زیر بارنامه زدن به گمرک برای لغو عوارض صادراتی نمی‌رود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: برخی محصولات در داخل کشور مصرف نمی‌شود و ممنوعیت صادرات آن‌ها توجیه ندارد؛ مثلاً سنگ‌آهن هماتیت با عیار کمتر از ۴۰ درصد در هیچ‌یک از صنایع داخلی کاربرد ندارد، ولی جالب اینجاست که قیمت این سنگ‌آهن هماتیت ۱۰ دلار است و عوارض صادرات آن ۶۸ دلار وضع‌شده است.

این فعال صنعت سرب و روی دومین چالش این صنعت را مربوط به‌احتمال عدم تکرار سودهای سال جاری معرفی کرد و گفت: در صورت کاهش نرخ ارز، احتمالاً در سال ۱۴۰۰، سودهای سال جاری در صنعت سرب و روی تکرار نخواهد شد. چراکه این صنعت به واردات وابسته است و از حدود ۲۱۰ هزار تن شمش روی تولیدی، فقط ۳۰ هزار تن در داخل کشور مصرف می‌شود و مابقی روانه بازارهای صادراتی می‌شود. بنابراین کاهش نرخ ارز اثر مستقیم بر درآمد شرکت‌ها خواهد داشت. از سوی دیگر، چشم‌انداز قیمت‌های جهانی هم طوری نیست که انتظار رشد شدید قیمت سرب و روی برود. طبق پیش‌بینی‌های تحلیلگران جهانی، قیمت روی حداکثر تا ۲۹۰۰ دلار و سرب حداکثر تا ۲۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت که باقیمت‌های فعلی اختلاف چندانی ندارد.

حسینقلی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، روی صادرات محصولات غیرنفتی تمرکز زیادی صورت گرفته و برای جبران کاهش درآمد نفتی باید از صادرات محصولات معدنی حمایت شود‌. برخی بخشنامه‌های صمت، تبعات زیادی برای صادرکنندگان دارد و منطقی نیست وقتی محصول معدنی مازاد بر تقاضای داخلی تولید می‌شود و ذخایر فراوانی هم وجود دارد، روی صادرات عوارض سنگینی وضع شود تا صادرات مختل شود. البته روز گذشته جلسه‌ای با کمیسیون صنایع و معادن مجلس و اتاق بازرگانی داشتیم و مشکلات معادن در آن جلسه مطرح شد که امیدواریم نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تخفیف ۵۰درصدی سنگ‌آهن واز جیب سهامداران

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تخفیف ۵۰درصدی سنگ‌آهن واز جیب سهامداران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
باید از وزیر صمت واحادیش که مسئول بی نظمی در بازار شدند واختلال در تولید ومشکلات حادث شده که مسئول پر جنبی پیدا شه که دستش تو کاسه اونها نباشه وقید زندگی خود را بزنه شاید اتفاقی بیوفته ولی افسوس اینجا ایران است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
این گروه مانند اشغالگران نسبت بزندگی یک ملت اقدام میکنند