بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

دم خروس و قسم حضرت عباس مسئولان

نحوه اضافه شدن اعضا توسط ربات به کانال های بورسی نشان می دهد بانک اطلاعاتی سهامداران به نوعی در دسترس ادمین ها قرار گرفته و بد نیست اگر نظارت بیشتری روی برخی کانال ها و گروه های بورسی صورت بگیرد تا از سواستفاده ها جلوگیری شود.
کد خبر : ۲۳۴۲۸۰

بازگشت پیش بینی های بدبینانه و متهورانه به بازار

به گزارش بورس نیوز، هرروز که امید می‌رود منفی‌های بازار سرمایه به پایان رسیده، بورس تهران شوک دیگری به سهامداران وارد می‌کند و کف جدیدی لمس می‌کند. سقوط ۴۰ هزار واحدی و ورود به کانال ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار واحدی، تحفه دیروز این بازار برای سرمایه‌گذاران بود.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه ما به سبب عدم اعتماد ناشی از تصمیم‌گیری‌های متناقضی که در حوزه‌های مختلف توسط دولت و مجلس انجام‌شده، هیچ اطمینانی به شرایط موجود ندارد. دولت و مجلس به‌جای اعتمادسازی در این بازار و توجیه‌پذیر کردن دوران پسا ترامپ که احتمالاً کاهش نرخ ارز را در پی خواهد داشت؛ مرتباً در حال اعتماد زدایی هستند و فعالان این بازار دیگر هیچ بهانه‌ای برای خرید سهام ندارند. اعتماد ازدست‌رفته، با وعده و حرف جلب نمی‌شود و مادامی‌که اعتماد سلب شده دوباره جلب نگردد، این وضعیت تداوم خواهد داشت.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس و معاون اول رئیس‌جمهور و... در مقام حرف، از حمایت از سهامداران و بورس کالا صحبت می‌کنند؛ اما در عمل حمایتی مشاهده نمی‌شود و همین آقایان دنبال طرح سؤال از وزیر بابت افزایش قیمت میلگرد هستند! فعالان بازار سرمایه این ضدونقیض‌ها را درک می‌کنند و وقتی این ضدونقیض‌ها در کنار احتمال اصلاح نرخ ارز قرار بگیرد، طبیعتاً افزایش قیمت‌های جهانی و خرید سهام صنایع کامودیتی محور، جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد. ضمن اینکه با نزدیکی به‌روزهای پایانی سال، فروش حقوقی‌ها هم افزایش خواهد داشت و مجموع این شرایط، باعث شده صنایع بزرگ مورد اقبال بازار نباشند و سهامداران روی سهم‌های کوچک‌تر تمرکز کنند. این حرکت سهامداران هم البته ریسک بازار سرمایه را افزایش داده و p/e سهم‌های کوچک تقریباً به ۲ برابر p/e میانگین بازار برسد!

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد کانون سهامداران حقیقی برای حمایت از سهامداران خرد، گفت: قطعاً تشکیل کانون سهامداران حقیقی در چنین مواقعی از مشکلات سهامداران خرد خواهد کاست، مشروط بر آنکه این کانون وابسته به هیچ نهادی غیر از اعضای خود نباشد و استقلال خود را حفظ کند. چنین کانونی امکان پیگیری حقوق سهامداران را از مجاری قانونی خواهد داشت. البته احقاق حقوق سهامداران خرد فقط یکی از مؤلفه‌های این کانون است.

وی افزود: رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار هم در یکی _ دو ماه اخیر نسبت به وقایع و اتفاقات، خوب بوده و برخوردهای منطقی با دستورالعمل‌های مرتبط به بورس کالا و... صورت گرفته است. اما وجود یک بازوی کمکی که در مواقع لزوم پیگیر حقوق و منافع سهامداران خرد باشد، قدرت چانه‌زنی با سیاست‌گذاران را افزایش خواهد داد.

معتمدنیا در مورد تأثیر بازگشت گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها اظهار کرد: کماکان موافق ارائه eps از سوی شرکت‌ها نیستم و معتقدم ارائه پیش‌بینی سود از سوی شرکت‌ها، مفسده زا خواهد بود. نکته اینجاست که در حال حاضر تحلیلگران بر اساس تحلیل خود، سود شرکت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند‌. ولی ازآنجاکه حقیقی‌ها عملاً امکان بارگذاری تحلیل‌های خود روی سامانه تدان ندارند، تحلیل‌های کافی در بازار مشاهده نمی‌شود. ولی در صورت تعدد ارائه تحلیل در سامانه تدان، بعد از مدتی سهامداران حقیقی و حقوقی امکان استفاده از برآیند تحلیل‌های سامانه تدان خواهند داشت.

وی اضافه کرد: ارائه پیش‌بینی سود از طرف شرکت‌ها چند پیامد منفی به دنبال خواهد داشت. اولین پیامد منفی، توقف‌های مکرر نمادها در بازار به سبب تعدیل eps خواهد بود. این اتفاق نقدشوندگی سهم‌ها را کاهش خواهد داد. دومین ایراد، سوءاستفاده برخی اشخاص از زمان و میزان اعلام eps و تعدیل آن و خریدوفروش بر اساس این اطلاعات خواهد بود. علاوه بر این تجربه ثابت کرده شرکت‌های بزرگ، eps های بسیار بدبینانه و شرکت‌های کوچک، eps های متهورانه اعلام می‌کنند و این پیش‌بینی‌ها، سهامداران را گمراه کرده و از اعتماد بازار خواهد کاست. توسعه کمی بازار بدون توسعه کیفی و تقویت اطلاعات ارائه‌شده، نقطه‌ضعف بازار سرمایه ما است و انتظار می‌رود به‌جای بازگشت eps ، فکری به حال تعدد تحلیل‌های ارائه‌شده در تدان شود. بعضی از سهامداران هیچ دانش و شناختی از شرکت‌ها ندارند و فقط بر اساس جو بازار و سیگنال‌های فضای مجازی و‌‌‌‌... اقدام به خریدوفروش می‌کنند و در چنین شرایطی، ارائه یک عدد به‌عنوان eps چندان کارساز نیست. یکی از چالش‌های بازار سرمایه ما هم تعدد کانال‌های بورسی بدون مشخص بودن هویت ادمین است. نحوه اضافه شدن اعضا توسط ربات به این کانال‌ها نشان می‌دهد بانک اطلاعاتی سهامداران به‌نوعی در دسترس ادمین ها قرارگرفته و بد نیست اگر نظارت بیشتری روی برخی کانال‌ها و گروه‌های بورسی صورت بگیرد تا از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در حاشیه وعده دلار ۱۵ هزار تومانی؛

از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم !

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نگرانی بی‌مورد بازار بابت P/E های فوروارد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دود رشد نیمه نخست سال در چشم بازار

یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

راهکار قانونی لغو دستورالعمل تحمیلی به بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
به دادا پالیش دارایکم برسید نابود شدیم
۲۲
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
لعنت به ...........دزد و ..........دزد
هاشمی درست گفت باید ترامپ میومد تا تکلیف ملت یه بار برا همیشه مشخص می شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
تو که نابود کردی مدیریت بازار سرمایه رو با این همه انتقاد .... یه وقت بهشون بر نخوره ؟؟؟
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
میگن کارگزاری ها هک شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
گروههای بورسی روی ذهن سهامدارا کار میکنن و از اونا برای سوار یا پیاده شدن سو استفاده میکنن
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
نمادکلرامروزبا صف خرید۱۳میلیون وحجم ماهانه یک میلیون ونهصدهزار تومن منفی شدواین کارچه توجیهی دارد.
نوسان ارز نابود کننده
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
والا حسن کلید ساز میگه دلار ۱۵ تومن میشه و کار خودمون بوده بالا بردیم الان هم پایین میاریم .
دلار رو بالا بردن خیلیها رو نابود کردن
الان هم کسی نیست بگه مردک پایین بیاد خیلیها نابود میشن
مال و جان مردم بازیچه اینا شده خدا صاحب مملکتو برسون .