بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
کد خبر : ۲۳۴۳۵۵

هوا آلوده است و در کنار منفی‌های بازار آلودگی هوا و قطعی برق نیز به آن اضافه شده است. شاید بپرسید مگر بورس هم آلوده می‌شود؟ جواب مثبت است. بورس زمانی آلوده می‌شود که بسیاری از حقوقی‌هایی که به ارزندگی سهام اعتقاد دارند دست به فروش می‌زنند. بورس آنجایی آلوده می‌شود که یک نماد با انتشار یک خبر در روز بعد صف خرید شده است و سایر نماد‌ها در صف فروش غلت می‌زنند. بورس زمانی آلوده می‌شود که آقایان وعده دلار ۱۵ هزار تومانی بدون بیان واقعیات می‌دهند. اگر دلار قرار است بشود ۱۵ هزار تومان بورس خیلی گران است این را می‌دانیم. اما نمی‌شود از طرفی راه حل تمام مشکلات را بورس بدانیم، ولی وعده بدهیم که مهمترین پارامتر اثرگذار بر سود شرکت‌های پذیرفته شده در آن قرار است ۴۰ درصد ریزش کند!
ما هم از پایین آمدن دلار خوشحال می‌شویم، ولی باید مطمئن شویم که این شعار‌ها پوپولیستی نیست یا اگر واقعا همچین قصدی دارید روی آن قیمتی که می‌گویید پایدار می‌شود. چه فایده‌ای دارد که قیمت نرخ ارز پایین بیاید، ولی قیمت کالا‌ها خود را با آن تطبیق ندهد. نمی‌شود وعده افزایش درآمد ارزی و افزایش پول بلوکه شده و از همه مهتر وعده تزریق و پمپاژ سریع آن به بازار را بدهید، ولی کماکان واردات را سرکوب نمایید که اگر اینکار را کردید راه را برای قاچاق کالا و خروج سرمایه از کشور باز کرده اید. نمی‌شود قیمت فولاد را در بورس کالا پایین بیاورید، ولی مصرف کننده ۴۰ درصد بالاتر کالا را تحویل بگیرد در صورتی که مازاد عرضه کالا نسبت به تقاضای داخلی وجود دارد و خبر‌هایی برسد که معافیت صادراتی را می‌خواهید لغو کنید. بورس را آلوده نکنید. اینجا پول‌هایی است که نسبت به تک تک مصاحبه ها، یادداشت ها، تصمیمات کارشناسی و غیر کارشناسی واکنش نشان می‌دهد و کم و زیاد می‌شود. امروز با عزیزی صحبت می‌کردم که می‌گفت پولی که در بورس دارم حاصل ۳۰ سال دسترنج من و همسرم بوده است و اکنون ۳۰ درصد از آن را از دست داده ام به نظر شما چه کنم؟ از پاسخ می‌مانم. البته کنترل ریسک بسیار مهم است و کسی نباید حاصل ۳۰ سال زندگی خود را در یک بازار سرمایه گذاری نماید. ولی خب هیجانات این بازار هم آزارش می‌دهد.‌ای کاش که کمی توی نوشتن بودجه مملکت مفروضات را برای مردم شفاف می‌کردید.

امروز شاخص بورس با ۲.۵ درصد افت (به لطف شستا که اگر نبود خیلی بیشتر بود) به عدد ۱.۲۲۹.۸۷۵ واحد رسید. ارزش معاملات چنگی به دل نمیزد و ۱۳.۷۰۰ میلیارد تومان بود. خروج پول، اما قدرت نمایی کرد و از دیروز هم بیشتر شد و به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در اواسط بازار رگه‌هایی از خرید دیده شد، ولی نتوانست جلوی ارتش فروشندگانه بی اعتماد نسبت به این بازار بایستد. هفته بدی بود. ۶ درصد منفی و خروج پول ۴۵۰۰ میلیارد تومان پولی که به این راحتی بر نمی‌گردد.
روی دیگر صحبتم با حقوقی‌های عزیز است که خود را گرگ سعادت آباد می‌دانند. شما که این روز‌ها فروشنده شده اید و قیمت‌ها از نظرتان گران است طی مسیر تا ٢ میلیون چرا فروشنده نبودید؟ در یک جمله بورس را آلوده نکنید./
علیرضا نجارپور مدیر پرتفوی شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
متاسفم برای دولت ومجلسی که جلوی حقوقی دزد را نمیتونه بگیره بعد ادعا میکنن ما از حق مردم دفاع میکنیم اگر سپاه نبود ما هیچی نداشتیم پس لطفا حرف کوتاه کنید چند تا ناظر سپاهی بگذارید تا نظارات کنند همچی درست میشه چون سپاهی ترسی از حقوقی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
در زمان دولت آقای خاتمی، هواپیمای چهل میلیارد تومانی از سلطان برونئی به‌عنوان هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور خریداری شد. این هواپیمای تشریفاتی از نوع ایرباس ۳۲۱ و متعلق به سال ۲۰۰۲ بود و در سال ۱۳۸۲ پس از خرید هواپیما، قرارداد تبدیل آن به هواپیمای اختصاصی با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیون دلار یعنی نزدیک ۲۰ میلیارد تومان با شرکت “سوژرما” منعقد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
روحانی گند زدی رفت
جانباز شیمیایی
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
بنویس روحانی .!!! .............!!!...............!!!
جانباز شیمیایی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
روحانی ...............!!!...............زدی به سرمایه های مردم !!!! برو.............. همونجایی که تحصیل کردی !!!دروغگوی بی شرم وحیا!!! مردی قیمت تخم مرغ وبرنج وماست و.... میوه بیار پایین !!!