بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
پیش گشایش بازار ۲۷ دی ۱۳۹۹

بازار نیازمند حمایت‌ و منابع سنگین

در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها باشیم ممکن است در ساعت انتهایی بازار شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های مختلف باشیم.
کد خبر : ۲۳۴۳۷۵

بازار نیازمند حمایت‌ و منابع سنگین

به گزارش بورس نیوز، علی رغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد افت بیش از ۳۰.۸۸۶ واحدی شاخص کل بودیم، دوستانی که در ماه‌های قبل موفق به اتلاف هزاران هزار میلیارد تومان منابع با عنوان بازار گردانی و حمایت از بازار شده بودند سعی کردند با خرید‌های غیر منطقی و البته رنج‌های مثبت در نماد‌های تاثیر گذاری نظیر خساپا، خودرو و شستا به نوعی روند نزولی بازار را در انتهای روز را تحت الشعاع قرار دهند.

شاید اتفاقی که بسیاری از فعالین بازار ارز در ماه‌های اخیر انتظار نداشتند بالاخره در روز‌های آتی اتفاق خواهد افتاد و در هفته آتی شاهد برگزاری مراسم تحلیف بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا خواهیم بود، این موضوع در کنار رکود سنگین در اکثر بازار‌های موازی با بازار بورس در ماه اخیر، میل به خروج سرمایه گذاران از بازار بورس و تاثیر مصوبات و شیوه نامه‌های جدید در صنایع فولادی و بانکی از جمله مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل فشار عرضه در بازار روز جاری و البته روز‌های آتی باشد.

در اینکه برخی از سهام شرکت‌ها که البته تعداد آن‌ها هم بسیار کم است به قیمت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری رسیده اند شکی نیست، اما متاسفانه همچنان در بسیاری از نماد‌ها و به ویژه نماد‌های کوچک شاهد وجود حباب‌های قیمتی می‌باشیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:

مهمترین اخبار سیاسی و بین المللی روز‌های گذشته را می‌توان به ادامه تحریم سازمان‌های ایران توسط دولت ترامپ آنهم در واپسین روز‌های ریاست جمهوریش نسبت داد.

بر این اساس مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن سازمان صنایع دریایی، سازمان صنایع هوا و فضا و سازمان صنایع هوایی ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود مدعی شد که اشاعه تسلیحات متعارف ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و بر اساس شواهد، ایران همچنان به حمایت نظامی و انتقال تسحلیات به سوریه، لبنان، عراق، یمن و دیگر مناطق ادامه می‌دهد.

پامپئو در بیانیه خود مدعی شد که سازمان‌هایی که امروز تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند تامین کننده تسلیحات کشنده برای ارتش ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

وزیر امور خارجه دولت ترامپ که تنها ۵ روز دیگر در این سمت قرار دارد در این بیانیه گفت که آمریکا همچنان به همکاری با شرکای خود در جامعه بین‌الملل برای تحت فشار قرار دادن ایران برای تغییر بنیادی رفتار خود ادامه می‌دهد.

از طرفی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، طرح محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا توسط مجلس سنا بررسی می‌شود. پلوسی روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت، مقامات مجلس نمایندگان در حال حاضر در حال آماده کردن طرح محاکمه ترامپ هستند و به زودی آن را به مجلس سنا تحویل می‌دهند.

با این حال رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سئوال یک خبرنگار درخصوص زمان دقیق ارسال این طرح به سنا را بی‌پاسخ گذاشت، این طرح بدون رأی مجلس سنا بی‌اثر خواهد بود و در صورتی که سناتور‌های آمریکایی رأی مثبت کافی دهند، ترامپ محکوم و از مقام خود برکنار خواهد شد.

گفته می‌شود شخص ترامپ قصد دارد در جلسه محاکمه‌اش در مجلس سنا شرکت کند، اما تا کنون دستیارانش سعی کرده‌اند وی را از این کار منع کنند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:

اما همچون هفته‌های اخیر مهمترین اخبار مرتبط با وضعیت بازار ارز کشور را می‌توان به اظهارات جالب توجه رییس بانک مرکزی پس از اظهارات روحانی در خصوص قدرت دولت در کنترل نرخ ارز پس از رفع تحریم‌ها نسبت داد.

رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات انتهای هفته خود عنوان کرد: این روز‌ها در خصوص روند کاهشی نرخ ارز، بر اساس دیدگاه‌های سیاسی، تحلیل‌های مختلف ارائه و قضاوت‌های خاص می‌شود.

روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد؛ بنابراین بر اساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، خصوصاً تشدید انتظارات در افزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است؛ بنابراین انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند.

همانگونه که ریاست جمهوری تأکید کردند با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت مؤثرتر در بازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی، فراهم می‌شود. در این میان حفظ قدرت رقابت پذیری اقتصاد، به همراه صیانت از ذخایر ارزی، برای بانک مرکزی اهمیت دوچندان دارد.

بانک مرکزی در طول دو سال و نیم گذشته تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریم‌های دولت آمریکا را خنثی و در حد توان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری و دشمن را از رسیدن به هدف فروپاشی اقتصادی، مأیوس و ناموفق بسازد.

بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی به کار می‌گیرد. انتظارم از فعالین سیاسی این است که رقابت‌های حزبی و جناحی خود را به تلاش‌های بانک مرکزی برای بهبود شرایط اقتصاد و استفاده از فرصت‌های بین‌المللی برای خنثی سازی و کاهش تحریم و تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند.

بازار امروز:

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد برخی بازارگردانان و متولیان این روز‌های بازار سرمایه تلاش کردند تا با استفاده منابع مفت بدست آورده از محل‌هایی همچون کارمزد کارگزاری‌ها و ...، با رنج‌های مثبت در برخی نماد‌های تاثیرگذار بازار نظیر خودرو و خساپا، به نوعی شرایط بازار روز جاری بهتر از روز‌های قبل صحنه سازی کنند.

با این حال آنچه در بازار این روز‌های بازار سرمایه بیش از پیش خودنمایی می‌کند تمایل بالای فروشندگان به عرضه سهام خود در نماد‌های بزرگ و میل بسیار پایین خریداران و سرمایه گذاران به خرید سهام می‌باشد که این شرایط قطعا حمایت‌های کورکورانه متولیان بازار سرمایه را از بین خواهد برد.

با این وجود با توجه به معاملات نگران کننده در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با عرضه‌های خفیف پیش بینی می‌کنیم که در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها باشیم ممکن است در ساعت انتهایی بازار شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های مختلف باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
بازار نیاز به منابع سنگین جهت حمایت از بازار ندارد. بازار اعتماد و اطمینان می خواهد. هر شرکت سهامی به اندازه خود منابع مالی جهت حمایت هم دارد. همین آدرس غلط کارشناسان است که بورس و سرمایه مردم را نصف کرده است.
شرکت های عرضه اولیه به اندازه کافی منابع دارند ولی حمایت نمی کنند. چرا حمایت نمی کنند، چون نهاد ناظر خواب است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
دولت 12 میلیارد دلار به صندوق توسعه بدهی دارد و سال آینده باید جوابگوی اوراق فروخته شده با سود 20 درصد باشد که حدود 120 هزار میلیارد تومان است. دولت فقط سال آینده باید 20 میلیارد دلار هزینه کند تا جوابگوی بازنشستگان نظامیان کارمندان و... باشد. بودجه نهادها و غیره بماند.
روباه بنفش دلار 15 تومانی را از کجا به زبان آورد. جز این است که قصد جمع کردن ارز و طلا در نرخ پایین دارد. دولت دارد با ارز پاشی و ترس بازارها را به نفع خودش جمع می کند. خروس بایدن هم تخم دو زرده برای روباه بنفش نمی گذارد تا دلار 30 هزار تومان شود.
این روباه انگلیسی تصمیم دارد تا حزبش برنده انتخابات 1400 شود و بعد طی 8 سال، دلار 100 هزارتومانی را ملت خواهند دید.