بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
سود ۱.۲۶۴ ریالی هر سهم فولاد فراب کویر در دوره ۹ ماهه؛

نیاز به شفافیت هزینه‌های سنگین مالی "کویر"!

محصول شرکت انواع میلگرد بوده که در ۹ماهه سال گذشته به میزان ۶۱۵ هزار تن به فروش رسیده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱۰‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۳۴۳۸۷

سود ۱.۲۶۴ ریالی هر سهم فولاد فراب کویر در دوره ۹ ماهه

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت تولیدی فولاد سپیدار فراب کویر در دوره ۹‌ماهه منتهی به پایان آذرماه سال جاری و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده شرکت موفق به کسب سودخالص ۱۳‌هزار و ۶۵۳میلیارد ریالی شده که این سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد جالب توجه و محسوس ۳۳۹ درصدی را داشته است.

مبلغ درآمد‌های عملیاتی محقق شده شرکت در این دوره به ۵۵ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال رسیده و این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی بورس نیوز از گزارش های کویر

محصول شرکت انواع میلگرد بوده که در ۹ماهه سال گذشته به میزان ۶۱۵ هزار تن به فروش رسیده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱۰‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شرکت پیش‌بینی فروش ۲۰۴ هزار تن محصول را در سه ماهه پایانی سال داشته و لازم به ذکر است که تقریبا نیمی از فروش‌های شرکت در این دوره به صورت صادراتی بوده است.

حاشیه سود عملیاتی شرکت به ۲۵.۷ درصد رسیده که تقریبا دو برابر این حاشیه سود در ۹‌ماهه سال ۱۳۹۸ محسوب می‌شود و یکی از دلایل رشد محسوس سودآوری شرکت است.

با این حال، شرکت فولاد کویر در دوره ۹‌ماهه امسال مبلغ ۱.۲۶۶ میلیارد ریال سود تسعیر ارز و همچنین مبلغ ۱.۷۱۹میلیارد ریال سود غیرعملیاتی از محل خرید و فروش سهام و سود سهام دریافتی را شناسایی و ثبت کرده است.

این شرکت در جهت راه‌اندازی خط ریخته‌گری به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن افزایش سرمایه ۷.۲۰۰ میلیارد ریالی را در حال انجام دارد.

هزینه‌های مالی شرکت یکی از نکات مبهم صورت سود و زیان آن بوده و در حالی که قاعدتا هزینه‌های مالی وام‌های اخذشده جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت، می‌بایست به حساب دارایی در جریان تکمیل منظور شود، اما این شرکت هزینه‌های مالی محقق شده را در صورت سود و زیان ثبت و شناسایی می‌کند و از سوی دیگر، در صورتی که شرکت این وام‌ها را با هدفی غیر از اجرای طرح توسعه دریافت کرده، می‌بایست مشخص شود که دلیل اخذ وام بیش از ۱۳.۷۰۰ میلیارد ریالی با توجه به وضعیت مطلوب نقدینگی شرکت و سودآوری آن چیست؟

ماده اولیه مصرفی شرکت شمش فولاد بوده که بیش از ۹۰ درصد از هزینه‌های تولید شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

این شرکت در ۹‌ماهه امسال مبلغ ۸۴۰ میلیارد ریال و معادل ۶ درصد از سود قبل از کسر مالیات، هزینه مالیات شناسایی کرده است.

در نمودار زیر روند کسب درآمد، سود عملیاتی و سود خالص در سه فصل گذشته از سال مالی شرکت ارائه شده است.

بررسی بورس نیوز از اقلام صورت های فولاد فراب کویر

همان گونه که در نمودار نیز مشخص است علیرغم رشد درآمد‌های عملیاتی شرکت به میزان بیش از ۶۰‌درصد در سه ماهه سوم، سود خالص شرکت در سه ماهه سوم تغییر خاصی را نسبت به فصل تابستان نشان نمی‌دهد.

این موضوع به این دلیل است که سود سرمایه‌گذاری‌های شرکت که جزو اقلام غیرعملیاتی طبقه‌بندی می‌شود، تماما در سه ماهه دوم سال محقق شده و در سه ماهه سوم سال از این بابت، مبلغ خاصی در صورت سود و زیان شناسایی نشده است.

بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "کویر"، آمادگی درج پاسخ «شرکت تولیدی فولاد سپیدار فراب کویر» را دارد.

بیشتر بخوانید:

سرمایه به "کویر" رسید

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر برگزار می‌کند؛

"کویر" در اندیشه هیات مدیره جدید

مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

تقابل انتظارات و ابهام بزرگ سرمایه‌گذاران/ مهم‌ترین دغدغه بازار برای سرمایه‌گذاری

در پی انتشار خبر مجمع این فولادساز؛

"کویر" به تغییر هیات مدیره می‌اندیشد

ارسال نظر