بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کسب ۱.۲۸۲ ریال سود به ازای هر سهم در دوره ۹ماهه؛

رشد سودآوری فولاد ارفع در سه ماهه سوم سال

مقادیر فروش شمش فولاد به عنوان تنها محصول شرکت در این بازه زمانی به بیش از ۵۶۸ هزار و ۴۰۰ تن رسیده و این فروش ۸ درصد کمتر از دوره ۹‌ماهه سال ۹۸ است.
کد خبر : ۲۳۴۳۸۹

ارفع

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت فولاد ارفع در دوره ۹‌ماهه منتهی به پایان آذر‌ماه سال جاری و بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال، موفق به کسب سود خالص ۱۵‌هزار و ۳۸۳ میلیارد ریالی شده و این سود که معادل ۱.۲۸۲ ریال به ازای هر سهم بوده نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش محسوس و قابل توجه ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد سودآوری فولاد ارفع در سه ماهه سوم سال

درآمد‌های عملیاتی محقق شده این شرکت در این دوره به ۴۳‌هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال رسیده که این درآمد‌ها نسبت به سال گذشته ۸۶ درصد افزایش داشته است.

مقادیر فروش شمش فولاد به عنوان تنها محصول شرکت در این بازه زمانی به بیش از ۵۶۸ هزار و ۴۰۰ تن رسیده و این فروش ۸ درصد کمتر از دوره ۹‌ماهه سال ۹۸ است.

شرکت پیش‌بینی کرده که در سه ماهه پایانی سال جاری موفق به فروش بیش از ۲۴۱ هزار و ۵۸۰ تن شمش در بازار‌های داخلی و صادراتی شود. بخش عمده فروش در بازار‌های داخلی صورت گرفته است.

نرخ فروش هر تن شمش فولاد در دوره ۹‌ماهه سال جاری بیش از ۷۵ میلیون ریال در هر تن بوده که این نرخ در سه ماهه سوم سال اندکی بیش از ۱۰۰ میلیون ریال در هر تن محقق شده است.

نسبت حاشیه سود عملیاتی شرکت به بیش از ۴۵ درصد رسیده و این در حالی است که سال گذشته این نسبت مالی مهم برای فولاد ارفع کمتر از ۲۵ درصد بوده و رشد سنگین سود ناشی از تسعیر ارز دارایی‌های ارزی شرکت موجب رشد محسوس حاشیه سود عملیاتی شرکت شده است.

در بخش سایر هزینه‌های غیرعملیاتی، شاهد شناسایی مبلغ ۴.۰۳۹ میلیارد ریال و معادل ۳۴۰ ریال به ازای هر سهم بابت زیان تسعیر بدهی‌های ارزی شرکت هستیم. با این حال، رقمی معادل همین عدد بابت سود تسعیر ارز در بخش سایر درآمد‌های عملیاتی شناسایی شده است.

با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز و پیش‌بینی کاهش آن در ماه‌های آینده به نظر می‌رسد که در سنوات پیش رو شاهد شناسایی درآمد و یا هزینه‌ای از بابت تسعیر نرخ ارز نباشیم.

ماده اولیه مصرفی شرکت گندله بوده که بخش مهمی از هزینه‌های مواد اولیه مصرفی شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به آزادسازی نرخ سنگ آهن در ماه گذشته به نظر می‌رسد که شاهد کاهش حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت از محل رشد هزینه‌های تولید باشیم. مالیات شرکت همچون سنوات گذشته، صفر منظور شده است.

در نمودار زیر روند کسب درآمد، سود عملیاتی و سود خالص در سه فصل گذشته از سال مالی شرکت ارائه شده است.

رشد سودآوری فولاد ارفع در سه ماهه سوم سال

علی رغم رشد درآمد‌های عملیاتی شرکت در سه ماهه سوم سال، سود خالص شرکت نسبت به سه ماهه دوم سال رشد محسوسی را نداشته است.

بیشتر بخوانید:

افزایش محسوس نرخ فروش محصولات فولاد ارفع

اشتراک گذاری :
ارسال نظر