بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
ارزش صندوق‌های سهامی به کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.
کد خبر : ۲۳۴۶۶۴

خروج بیش از ۸۹۵ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌های سهامی

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این گزارش به بررسی نوسانات ارزش و بازدهی صندوق‌های سرمایه در سهام پرداخته شده است. اقلام اصلی مربوط به صندوق‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید.

ارزش کل صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام تا پایان روز سه شنبه ۳۰ دی ماه به کمتر از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال رسید.

همچنین در هفته گذشته شاهد خروج ۸.۹۵۰ میلیارد ریال منابع مالی از این صندوق‌ها در قالب ابطال واحد‌های سرمایه گذاری بودیم.

این مبلغ نسبت به هفته سوم دی ماه افزایش بیش از ۱۲۰ درصدی را داشته است و با توجه به بازدهی منفی بازار سرمایه خروج این منابع مالی از صندوق‌های سهامی قابل انتظار بود. تنها در دو هفته اخیر بیش از ۱۳.۰۰۰ میلیارد ریال خروج منابع مالی از بازار سهام صرفا از طریق صندوق‌های سهامی اتفاق افتاده است.

پس از ارائه جدول مربوط به بازدهی کسب شده صندوق‌های سهامی و همچنین ارزش این صندوق ها، سایر موارد مربوط تشریح شده است.

خروج بیش از ۸۹۵ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌های سهامی

خروج بیش از ۸۹۵ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌های سهامیخروج بیش از ۸۹۵ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌های سهامیخروج بیش از ۸۹۵ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌های سهامی

 ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام در پایان روز سه شنبه ۳۰ دی ماه سال جاری به ۲۹۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال رسیده است تا شاهد ثبت کمترین ارزش صندوق‌های سهامی طی ۶ ماه اخیر باشیم.

ازرشمندترین صندوق‌ها کدام بودند

همچنان دو صندوق پیشرو و پیشتاز که مدیریت آن‌ها بر عهده گروه مفید است به ترتیب با ۲۳.۸۱۳ و ۱۷.۳۵۳ میلیارد ریال پر ارزش‌ترین صندوق‌های سهامی هستند. این دو صندوق به تنهایی ۱۴ درصد از کل ارزش صندوق‌های سهامی را به خود اختصاص داده اند. صندوق‌های گنجینه ارمغان الماس و سینا به ترتیب با ۲۲۹ و ۲۵۳ میلیارد ریال کم ارزش‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام هستند.

متوسط ارزش صندوق‌ها

۱۴ صندوق از ۶۸ صندوق سهامی به ارزش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده اند. متوسط ارزش هر صندوق در پایان دی ماه به ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

بازدهی صندوق‌ها زیر ذره بین رفت

متوسط بازدهی صندوق‌های سهامی در یک هفته منتهی به ۳۰ دی ماه امسال معادل ۸.۴ درصد منفی بوده و در هفته‌ای که بازدهی تمامی صندوق‌های سهامی منفی بوده است ۹ صندوق سهامی بازدهی منفی دو رقمی و بیش از ۱۰ درصدی داشتند.

بد‌های صندوق‌ها را بشناسید

صندوق‌های دماسنج، بانک خاورمیانه و بانک اقتصاد نوین به ترتیب با ۱۲.۹، ۱۲.۸ و ۱۱.۶ درصد بازدهی منفی بدترین عملکرد هفتگی را داشته اند و سه صندوق قابل معامله هستی بخش آگاه، آسمان آرمانی سهام و سهم آشنا به ترتیب با ۴.۶، ۵.۳ و ۵.۴ درصد بازدهی منفی کمترین افت ارزش را داشته اند.

تمامی صندوق‌های سهامی در یک ماه اخیر نیز بازدهی منفی داشتند

متوسط بازدهی ماهیانه صندوق‌های سهامی نیز وضعیت نامطلوبی را دارد و به ۱۷.۸ درصد بازدهی منفی رسیده است. بدترین عملکرد ماهیانه مربوط به صندوق مشترک بانک خاورمیانه با ۲۷.۳ درصد بازدهی منفی است. بهترین عملکرد ماهیانه را نیز صندوق فیروزه موفقیت داشته است که تنها ۷.۵ درصد بازدهی منفی داشته است. تمامی صندوق‌های سهامی در یک ماه اخیر نیز بازدهی منفی محقق نموده اند.

متوسط بازدهی سه ماهه صندوق‌های سهامی نیز به ۱۲ درصد بازدهی منفی رسیده است. صندوق مشترک یکم سامان در فصل اخیر ۲۵ درصد بازدهی منفی داشته است تا ضعیف‌ترین عملکرد فصلی را داشته باشد. صندوق سهم آشنا نیز با ۱۶.۵ درصد بازدهی مثبت بهترین عملکرد سه ماه اخیر را به نام خود ثبت کرده است.

بازدهی‌های سالانه به ۱۸۳ درصد رسید

بازدهی متوسط سالیانه صندوق‌های سهامی در یک سال منتهی به ۳۰ دی ماه معادل ۱۸۳ درصد بوده است تا به این ترتیب برای اولین بار طی ۶ ماه اخیر بازدهی این صندوق‌ها به کمتر از ۲۰۰ درصد برسد.

سه صندوق قابل معامله سرو سودمند مدبران، آسمان آرمانی سهام و قابل معامله هستی بخش آگاه به ترتیب با ۲۹۱، ۲۷۶ و ۲۵۲ درصد بازدهی مثبت بهترین عملکرد سالیانه را داشته اند. همچنین صندوق‌های سینا، دماسنج و یکم سامان به ترتیب با ۱۱۵، ۱۲۲ و ۱۲۶ درصد بازدهی ضعیف‌ترین عملکرد سالیانه را داشته اند.

همان گونه که در ابتدای گزارش نیز ذکر شد، در هفته قبل شاهد خروج در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق‌های سهامی بودیم که نسبت به هفته سوم دی ماه ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. این مبلغ معادل ۳ درصد از ارزش صندوق‌های سهامی است.

سه صندوق امیدتوسعه، بورسیران و ارزش کاوان آینده به ترتیب با خروج ۱۵۵، ۱۳۲ و ۸۹ میلیارد تومان بیشترین خروج منابع مالی را در قالب ابطال واحد‌های سرمایه گذاری داشته اند. همچنین صندوق مشترک بانک خاورمیانه با جذب ۲۵۴ میلیارد تومان بیشترین افزایش در ارزش صندوق از این محل را داشته است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر