بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
کد خبر : ۲۳۴۶۷۵

 

حمیدرضا زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت و نماینده دولت در هیات نمایندگان اتاق تهران

اتحادیه اوراسیا با جمعیت ۱۸۳.۶ میلیون نفر، دارای ۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی است و نرخ بیکاری در آن به ۵.۴ درصد ‌می‌رسد. هم‌چنین درآمد سرانه متوسط در این کشورها ۲۷ هزار دلار بوده و این اتحادیه مساحتی معادل ۲۰ میلیون کیلومتر مربع را در بر ‌می‌گیرد.

صادرات اوراسیا به ایران در سال ۲۰۱۹ معادل یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون دلار بوده و صادرات ایران به اوراسیا ۸۲۳ میلیون دلار برآورد شده است. تجارت ۸ ماهه ۲۰۲۰ میان ایران و اوراسیا نیز نشان‌دهنده رشد ۲ درصدی در تجارت طرفین است و دلیل این افزایش، رشد ۲۳۰ میلیون دلاری صادرات ایران به اوراسیا است.

محصولات کشاورزی اصلی‌ترین اقلام تجارت دو طرف است. ۸۰ درصد صادرات اوراسیا به ایران بالغ بر ۹۳۹ میلیون دلار محصولات کشاورزی بوده که نیمی از آن مربوط به غلات است و ۶۸ درصد از صادرات ایران به اوراسیا شامل محصولات کشاورزی به خصوص میوه و خشکبار معادل ۵۷۵ میلیون دلار بوده است.

امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی توسط اعضای اتحادیه اوراسیا و ایران در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ انجام گرفت و از آبان ماه سال جاری، مذاکرات برای برقراری تجارت آزاد میان طرفین آغاز شد که انتظار ‌می‌رود، موافقت‌نامه تجارت آزاد نیز از آبان ماه ۱۴۰۱ اجرایی شود.

امتیازات اعطایی کشورمان (کشاورزی و صنعتی) شامل ۳۹۰ کد هشت رقمی است که از این تعداد ۱۵۰ ردیف بدون تخفیف تعرفه هستند. همچنین امتیازات اعطایی توسط اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز شامل ۵۰۴ کد ۱۰ رقمی (کشاورزی و صنعتی) است که از آنها ۴۴ کد بدون تخفیف تعرفه از سوی اتحادیه هستند.

بررسی‌ها حاکی از رشد ۸ درصدی در حجم تجارت کل فیمابین و رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر