بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۳
کد خبر : ۲۳۴۷۰

خبر: در حالی که بیش از 300 هزار سهامدار شرکت ایران خودرو پس از چندین ماه بی‌خبری از وضعیت مالی این شرکت طی هفته‌های اخیر در برابر هجوم اخبارهای ضد و نقیضی مبنی بر وضعیت زیان این شرکت و از طرفی مطلع شدن از وضعیت جدیدی که حاکی از آن بود که در صورت برگزاری مجمع ایران خودرو سودی عاید سهامداران نخواهد شد و در این راستا حرف از ورشکستگی 10 میلیارد تومانی ایران خودرو که مزید بر علت شده بود تا بر آشفتگی سهامداران بیفزاید، بالاخره روز گذشته مجمع ایران خودرو به دور از همه این حرف‌ها در سالن اجتماعات ساپکو برگزار شد و مدیران اعتراف به زیان 123 میلیارد تومانی این گروه صنعتی کردند.

قابل ذکر است مجمع در حالی برگزار می‌شود که ارزش سهام ایران خودرو به 138 تومان یعنی نزدیک به قیمت اسمی رسیده است و مروری بر شرایط سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد در حالی که معادل 4 میلیارد تومان تقاضای واگذاری سهام به کارگزاران ارائه شده، هیچ تقاضایی برای خرید وجود ندارد.

براساس آخرین افزایش، سرمایه شرکت ایران خودرو 630 میلیارد تومان ثبت شده است که با احتساب این رقم می‌توان گفت زیان 123 میلیاردی معادل 19 درصد دارایی شرکت است. در ابتدای این مراسم مدیر عامل شرکت ایران خودرو به ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت‌شان طی یکسال گذشته پرداخت و در ادامه این مجمع اعلام شد که ایران خودرو تا سال 1390 هشت محصول جدید را معرفی و روانه بازار خواهد کرد.

همچنین زیان انباشته این شرکت در سال گذشته 123 میلیارد تومان اعلام شد. از سهامداران حقوقی زیرمجموعه ایران خودرو 13 شرکت در مجمع حاضرند که در مجموع 76/8 درصد از سهامداران حقوقی و 5/54 درصد سهامداران حقیقی درجلسه حاضر بودند که در مجموع می‌توان گفت 62/81 درصد از کل سهامداران در این مجمع حضور دارند. اما آنچه در این راستا ذهن را با خود درگیر می‌کند این است که؛ بنگاه خودروسازی ایران خودرو یک شرکت صرفاً اقتصادی نیست بلکه این شرکت به دلیل ابعاد اجتماعی و همچنین نقش اقتصاد فرامرزی که با تأسیس سایت‌های مختلف خارجی ایفا کرده از نظر سیاسی اهمیت زیادی نزد دولتمردان پیدا کرده است.

شرکتی که بیش از ده‌ها سایت تولید یا مشارکت در سرمایه‌گذاری یا صادرات خودرو را به کشورهای دیگر کلید زده و به بهره برداری رسانده همچنین محصولات آن در کوچه و خیابان و در مناطق مختلف فقیر و غنی کشور در رفت و آمد است طبیعی است که موقعیت آن از بعد سیاسی از حساسیت بالا برخوردار می‌شود. از بعد اقتصادی نیز این شرکت بازار را در انحصار خود داشته و می‌توانست بر ثبات خود بیفزاید. اما متأسفانه برخلاف آنچه منطقی پیش‌بینی می‌کرد سیاست‌های دولت نهم در خصوص وضعیت اقتصادی این شرکت نه تنها کمکی به ایران‌خودرو نکرد، بلکه بر مشکلات غول بیمار خودروسازی کشور نیز افزود.

از آنجایی که دولت این اطمینان را به خودرو سازان داده بود که از محل انحصارات دولتی می‌تواند همچنان بازار خود را حفظ کند ومحصولات خودر را با حمایت دولت به فروش برساند و نظام بانکی با ارائه وام‌های مختلف توان خرید خودرو را در میان مردم تقویت کند اما متأسفانه تنها چیزی که عایدش شد زیان 123 میلیاردتومانی بود.

در این جلسه مسئولان ایران خودرو درزمانی که از عدم پرداخت سود به سهامداران خبر دادند برای راضی نگه‌داشتن سهامداران سریعاً برای حمایت و دلجویی از سهامداران جزء، ازعدم پرداخت پاداش به مدیران شرکت و تخفیف در فروش خودرو به این سهامداران خبر داد تا کمی از بار ناراحتی سهامداران جزء برداشته شود و حتی محمد جواد نجم‌الدین بدون هیچ رودروایستی به سهامداران گفت: «امسال سودی برای تقسیم نداریم و برای راضی نگه داشتن سهامداران جزء تصمیم گرفتیم تا به ازای هر سهم از 10 تا 20 تومان تا 50 هزار سهم به سهامداران حقیقی و حقوقی بر اساس جدولی، تخفیف در خرید خودرو ارائه کنیم.»

وی افزود: «در این میان زمانی را مقرر می‌کنیم که اگر شخص تا زمان یاد شده خودرو خریداری نکرد، به شرکت‌های لیزینگ مجموعه مراجعه و مبلغ مورد نظر را دریافت کند. این طرح حدود 132 هزار سهامدار را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. البته باید توجه داشت که این طرح نیز برای ما هزینه دارد، ولی در این میان سعی کردیم با توجه به این‌که سودی اعلام نکردیم، بتوانیم بخشی از حق سهامداران را ادا کرده باشیم.» در انتهای این جلسه البته اعلام شد که «امسال مدیران این شرکت پاداشی دریافت نخواهند کرد و طی امسال ایران خودرو به سودآوری معادل 220 میلیارد تومان خواهد رسیدکه در این رقم فروش دارایی‌های ثابت لحاظ نشده است که با توجه به زیانی که ایران خودرو در سال گذشته داشت، این رقم به 110 میلیارد تومان خالص به عنوان انباشته‌ سال 1388 خواهد رسید.» در این جلسه محمد جواد نجم‌الدین مدیر عامل ایران خودرو؛ با ارائه برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش تولید خودرو در این گروه و همچنین ارائه محصولات جدید که منجر به افزایش سود آوری این گروه صنعتی خواهد شد، پرداخت. به این جهت وی از ارائه 8 محصول جدید تا سال 1390 خبر داد.

نجم‌الدین اولویت این شرکت را مراقبت جدی هزینه‌ها و اجتناب از سرمایه گذاریهای توسعه‌ای دانست و افزود: با توجه به توسعه ظرفیت سازیهای انجام شده، این شرکت دوران جدیدی را با اهداف ارتقای بهره وری و خلق ارزش ازداشته‌ها و دارائیها آغاز کرده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: درسایه برنامه‌های راهبردی این شرکت در سال‌جاری، امید است با افزایش حاشیه سود محصولات و بهبود ترکیب تولید به نفع محصولات سود آور بتوانیم سود خوبی را رقم زده و EPS مناسبی برای سال 88 داشته باشیم.

افشاگری‌های منطقی پس از استعفا

چندی پیش منوچهر منطقی با بیان اینکه الان در صورت‌های مالی ایران‌خودرو سه اتفاق افتاده است، توضیح داده بود: اول اینکه یک سری زیان‌ها، بیش از حد واقعی دیده شده، دوم آنکه برخی سودها را کم در‌نظر گرفته یا اعمال نکرده‌اند و سوم هم اینکه برخی هزینه‌ها را بالاتر از حد واقعی به حساب آورده‌اند. وی با ارائه مثال برای هر سه مورد گفت: ما سال گذشته 122میلیارد تومان از ستاد تبصره 13 طلبکار بودیم و پس از تلاش‌های زیاد این طلب را وصول کردیم. میزان دریافت طلب طبق اعداد اعلام شده از حوزه مالی بود، ولی پس از ارائه صورت‌های مالی حدود 20میلیارد تومان را جزو زیان انباشته ایران‌خودرو به حساب آورده‌اند. مدیر عامل سابق ایران خودرو با افشای این موضوع که سود بعضی از سایت‌های شرکت را اعمال نکردند بیان کرده بود: به عنوان مثال ایران‌خودرو تبریز 22میلیارد تومان سود تحصیل کرد و با بهانه‌های مختلف سود آن را محاسبه نکردند و یا 40درصد سود یک‌میلیون دلاری سایت سوریه و 60درصد از سود 800هزار دلاری سایت سنگال که متعلق به ایران‌خودرو است را. . . مورد محاسبه قرار ندادند. منطقی با این توضیح که عمده زیان انباشته‌ای که در صورت‌های مالی سال 87 ایران‌خودرو آمده است را می‌توانستیم به نفع سهامدار و نفع حفظ دارایی‌های ایران‌خودرو در نظر نگیریم افزود: معتقدم نگرشی که هم‌اکنون به وضعیت مالی ایران‌خودرو وجود دارد، سخت‌گیرانه و شاید هم جهت‌گیرانه است. ایران‌خودرو به دلیل حساسیت و پیچیدگی بسیار بالایی که بخش مالی آن دارد باید از افراد مجرب و حرفه‌ای و فارغ از جهت‌گیری‌های خاص استفاده کند تا به یکباره سودآوری 11 ماه طی یک ماه به زیان تبدیل نشود! البته با وجود اینکه این شرکت اعلام زیان کرده است اما همچنان سهامداران آن می‌توانند امید‌وار باشند با وجود اینکه این شرکت مشمول ماده 141فانون تجارت شد این امکان را دارد که بلافاصله از این سازمان حذف نشود و به دنبال آن می‌تواند با اصلاح مالی به فعالیت مجدد خود ادامه دهد. در حال حاضر وضعیت این شرکت بدین صورت است که مدیران ایران خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که با سازمان حسابرسی به توافق برسند تا یکسری هزینه‌ها را شناسایی و ذخیره لازم را بگیرند. سال گذشته این شرکت از تابلوی اصلی بورس به تابلوی فرعی تنزل یافت که مقاومت‌هایی هم در این راستا صورت گرفت، با توجه به این که تابلوها و بازارهای مختلف بورس نشان‌دهنده ریسک شرکت‌ها هستند، اما سازمان بورس این کار را انجام داد و به نوعی با اطلاع‌رسانی در بازار سهامداران و خریداران این سهام متوجه شدند که خرید سهام این شرکت از ریسک بالایی برخوردار است. هم‌اکنون نماد ایران خودرو با تنزل از تابلوی فرعی به فهرست اولیه بورس منتقل شده است.

فروش 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای رفع مشکل بدهی

اما در این راستا یکی از اقداماتی که این شرکت به منظور رفع مشکل بدهی خود می‌توانست انجام دهد بنا به گفته قائم مقام محصول و کیفیت ایران خودرو فروش 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت بر‌اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بود.

میر‌جواد سلیمانی متذکر شد: بر‌اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و برای رفع مشکل بدهی ایران خودرو سقف اعتباری این شرکت هزار میلیارد تومان افزایش یافت که 500 میلیارد تومان آن از طریق بانک‌ها، 200 میلیارد تومان از محل فروش دارایی ایران خودرو از جمله سهام بانک پارسیان و 300 میلیارد تومان بقیه نیز از طریق فروش اوراق مشارکت تأمین خواهد شد.

به تعبیر دیگر ایران خودرو در ویترین اقتصاد بین‌المللی و داخلی که دولت برای خود چینش کرده آن هم در جایگاه مطرح قرار داده بنابر‌این سخن گزافی است بپذیریم ایران خودرو ورشکست شده است و به همین راحتی از کنار آن رد شد و در صورت باور کردن چنین حرفی به نظر می‌رسد اگر بدین صورت باشد دولت و مجلس تاکنون بسیار غافل بودند چه بسا که شرکتی با این دبدبه و کبکبه با بی‌تدبیری مدیرانش امروز به اینجا رسیده است و به همین راحتی آیا می‌توان از کنار آن گذشت؟!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر