بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کارشناس بازار سرمایه گفت: معضل بازار عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است که باید با تزریق نقدینگی به بازار سمت تقاضا را تقویت کنیم تا در صورتی که محدودیت عرضه حقوقی‌ها برطرف شد بازار با ریزش مواجه نشود.
کد خبر : ۲۳۴۷۸۲

عدم تعادل بین عرضه و تقاضا معضل بازار/ تاثیر محدود کرد حقوقی‌ها بر شاخص

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: با ریزشی که قیمت سهام طی ماه‌های اخیر داشتند و بواسطه فضایی که به وجود آمد که باید زیان پالایش یکم را جبران کنیم، اقبال خوبی به بازار ایجاد شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همزمان با استقبال از سهام پالایشی سایر سهامی که ریزش داشتند نیز مورد توجه قرار گرفتند و زمانی که فضا اینگونه می‌شود فروشنده‌ها به حداقل می‌رسند و فعلا با لیدری پالایشی‌ها بازار روبه رشد قرار دارد.

وی گفت: بواسطه کاهش نرخ دلار، بازار واکنش بیش از اندازه به آن نشان داد، اما پس از اینکه نرخ دلار مجددا به محدوده ۲۴ هزار تومان برگشت دامنه اقبال به سهام در بازار بیشتر شد و همزمان با پالایشی ها، خودرویی ها، بانکی‌ها و معدنی‌ها که کاهش قیمت پیدا کرده بودند بواسطه ارزندگی در قیمت‌های فعلی با اقبال مواجه شدند و کل گروه‌هایی که شدید اصلاح شده بودند به سمت بالا در حال حرکت هستند.

اشتیاقی بیان کرد: عمده صف خرید مربوط به سهم‌هایی بوده که طی دو هفته اخیر اصلاح زیادی داشتند.

کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه آیا روند رشد شاخص نگران کننده نیست؟ تصریح کرد: به هیچ عنوان نگرانی وجود ندارد، با توجه به گزارش‌های ۹ ماهه کف شاخص باید بر روی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قرار گیرد البته این مشروط به این است که دلار زیر ۲۰ هزار تومان نباشد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بازار قیمت دلار سال آینده را نمی‌داند به همین دلیل تصمیم گیری سخت است، اگر قیمت دلار طبق صحبت کارشناسان بر روی ۲۴ هزار تومان تثبیت شود شاخص در سال آینده می‌تواند به آرامی تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رشد کند، اما اگر قیمت دلار زیر ۲۰ هزار تومان باشد شاخص احتمالا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست خواهد داد.

اشتیاقی با بیان اینکه محدود کردن حقوقی در عرضه‌ها بر شاخص تاثیر مثبتی دارد، گفت: اکثر نفراتی که در بازار فعال هستند نوسانگیر هستند که اهمیتی به ارزش ذاتی نمی‌دهند و فقط تمرکز بر قیمت دارند در نتیجه کمبود نقدینگی موجب می‌شود اکثر سهم‌ها به زیر ارزش ذاتی بروند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همیشه باید یک پارک پولی در صندوق تثبیت بازار سرمایه وجود داشته باشد که جلوی هیجانات کاذب را بگیرد و کف بازار را ببندد که در حال حاضر این نقدینگی وجود ندارد و حقوقی‌های بازار نیز با کمبود نقدینگی برای حمایت از سهم‌ها مواجه هستند زمانی که نقدینگی وجود ندارد تا در طرف تقاضا قرار بگیریم باید با ابزاری که وجود دارد جلوی فشار عرضه را گرفت بنابراین محدودیت حقوقی‌ها برای عرضه اقدام درستی بوده است.

وی تاکید کرد: معضل بازار عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است که باید با تزریق نقدینگی به بازار سمت تقاضا را تقویت کنیم تا در صورتی که محدودیت عرضه حقوقی‌ها برطرف شد بازار با ریزش مواجه نشود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش کارایی بورس با تفکیک بازار معاملاتی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

افزایش کارایی بورس با تفکیک بازار معاملاتی

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قصور مدیران بورسی و تنبیه سهامداران

کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبل انتخابات ۱۴۰۰، شاخص ۲میلیونی می‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
آخه به دلار چه دروغگو
مشتری سهم ها کم شده بازار مردم کم خرید میکنن . چون همه تو ضرر اند بعضی سهم ها یک سوم شدن . انتظار چی دارید بعد حقوقی ها هم خیلی میخوان سود کنن . همین حقوقی فارس امروز با ۵ درصد سهم باز کرد . پروژه بید بلند خیرش واسه ما ۵ درصد بود
همه سرها در یک آخور است.
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
نیست و نابود باد دولت و ...دزد که تمام پس انداز ماهارا در بورس خورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
سهم ورنا .
سرمایه مردم رو گروگان گرفتن خدا لعنتتون کنه که دو زار شرف ندارین. از همون مجمع پیدا بود چه ادمای بیخودی هستین. هی ..........و مردم رو بدبخت میکردین. یه سهام دار حقیقی هم تو جلسه بود و تو روتون وایساد که نذاشتین حرف بزنه و انداختینش بیرون. خدا همتون رو لعنت کنه.
هر روز نوسان میگیرین از مردمی که بین پنجاه تا هفتاد درصد تو ضررن. شرف چیزیه که شماها ندارین.
هر روز گزارش ماهانه و سالیانه میدین سرمایتون با پول مردم چندین برابر میکنین و از اونور مردم رو بدبخت میکنین.
همتون ادمای فاسدی هستین. فساد تو این خراب شده بیداد میکنه.
مردم رو بیچاره کردین بسه دیگه. چرا جیباتون پر نمیشه اخه
امیر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
چی میگی اقا
60 درصد پول مردم را برده اید . قیمتها کف و صف فروش ملیونیست. دروغگو به دلار چه مربوطه . کار خودتونه . کسری بودجه از جیب 50 ملیون بورسی