بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

دلار کوتاه می‌آید

کد خبر : ۲۳۵۲۲۷

عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران:

کاهش ریسک‌های سیستماتیک با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، احتمال کاهش نرخ ارز در ایران را تقویت کرده است با این حال باید دید مفروضات لازم برای کاهش نرخ ارز در بازار داخل و تنظیم آن با تورم، محقق می‌شود یا خیر.

هرچند راهبردها و رویکردهای کلان ایالات متحده آمریکا در مواجهه با کشورهای مختلف مثل ایران، بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان یکسان است با این حال، این دو حزب، در انتخاب روش‌ها و اجرای آن یکسان عمل نمی‌کنند. همین تفاوت، فرصتی برای ایران است و باید از این فرصت استفاده کرد.

تقویت احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و حذف فشار حداکثری که ترامپ آن را دنبال می‌کرد، زمینه افزایش صادرات نفت ایران را فراهم می‌کند. با افزایش عرضه نفت ایران، اقتصاد کشور این فرصت را دارد تا از وضعیت بی‌تعادلی خارج شود و نرخ ارز می‌تواند با بهبود توان بازارساز به کمتر از 20 هزار تومان برسد.

با تحقق این فرض است که انتظارات تورمی به سراشیبی افتاده و کاهش پیدا می‌کند. با کاهش انتظارات تورمی و حفظ ارزش پول ملی بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز که پیش‌تر برای حفظ دارایی خود در بازار ارز سرمایه‌گذاری کردند، ارز خود را می‌فروشند و همین، زمینه کاهش یبشتر قیمت را فراهم می‌کند.

یک نکته مهم در این بین عدم تکرار تجربه سال‌های گذشته در دوره‌های فراز و فرود نرخ ارز است. عرضه بیشتر به کاهش قیمت می‌انجامد اما سرکوب قیمت، اقدامی علیه مکانیسم بازار است. بازارساز باید شرایط نقدینگی و اقتصاد را در نظر بگیرد و اجازه بدهد نرخ دلار خود را با تورم تنظیم کند.

دامن زدن به هیجان‌زدگی در بازار به ضرر ثبات است و بی‌ثباتی هم دست فعال اقتصادی را برای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری می‌بندد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر