بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
مدیر مالی "وخارزم" در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای کاهش احتمال انحراف EPSها

پیشنهادی برای کاهش احتمال انحراف EPSها
مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی گفت: محاسبه EPS برای مدیران مالی که دانش حسابداری دارند، فرآیند فنی سختی نخواهد بود؛ اما این است که گزارش پیش‌بینی سود بر اساس چه مفروضاتی ارائه خواهد شد و این مفروضات ممکن است محتاطانه‌تر لحاظ گردند.
کد خبر : ۲۳۵۲۸۲

پیشنهادی برای کاهش احتمال انحراف در اعلام EPSها

به گزارش بورس نیوز، بازگشت گزارش پیش‌بینی EPS کلید خورده و با بازگشت پیش‌بینی سود به گزارش‌های الزامی شرکت‌ها، دغدغه‌هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجادشده است. ازجمله آنکه ممکن است سود پیش‌بینی‌شده نسبت به سود قابل تحقق انحراف بااهمیتی داشته باشد. بررسی عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد سود تحقق‌یافته در برخی شرکت‌ها تا این لحظه اختلاف فاحشی با سود سال قبل داشته و با این وضعیت، پیش‌بینی سود بر اساس اطلاعات گذشته منطقی بعلاوه درصدی افزایش، منطقی نخواهد بود. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم قرار است پیش‌بینی EPS ارائه کنند یا نه.

"وخارزم" یکی از نمادهای گروه سرمایه‌گذاری است که در ۶ ماهه امسال با پرش ۹۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، سود ۱۱۹۲ ریالی محقق کرد و قطعاً پیش‌بینی سود با چنین پرش‌هایی، برای بازار جذاب خواهد بود.

شکوهی مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز مشخص نیست که آیا شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم باید گزارش پیش‌بینی سود ارائه کنند یا خیر اما؛ به‌هرحال پیش‌بینی EPS در شرکت‌های سرمایه‌گذاری از سایر صنایع دشوارتر خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سبدی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف دارند و اگر قرار باشد گزارش پیش‌بینی EPS ارائه کنند، باید پیش‌بینی سود شرکت‌های زیرمجموعه را لحاظ کنند و اگر در هر یک از زیرمجموعه‌ها، خطایی در پیش‌بینی سود وجود داشته باشد، گزارش پیش‌بینی سود شرکت سرمایه‌گذاری را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: به نظر می‌رسد پیش‌بینی سود در ۳ سناریو بدبینانه، خوش‌بینانه و میانگین بهتر از ارائه یک رقم به‌عنوان EPS خواهد بود.

شکوهی تصریح کرد: مسلماً تهیه گزارش با ۳ سناریو زحمت بیشتری برای شرکت‌ها دارد؛ اما سهامداران و تحلیلگران با بررسی این سناریوها، اطلاعات شفاف‌تر و دقیق‌تری در اختیاردارند. البته محاسبه EPS برای مدیران مالی که دانش حسابداری دارند، فرآیند فنی سختی نخواهد بود؛ اما این است که گزارش پیش‌بینی سود بر اساس چه مفروضاتی ارائه خواهد شد و این مفروضات ممکن است محتاطانه‌تر لحاظ گردند.

مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از این مفروضات ازجمله نرخ ارز ممکن است تحت تأثیر ملاحظات مدیریتی صورت بگیرد و اگر گزارشی محتاطانه یا متهورانه ارائه شود، نمی‌توان فقط مدیر مالی را در انحراف سود پیش‌بینی‌شده با سود واقعی مقصر دانست؛ به‌هرحال مفروضات هر رقمی که به‌عنوان EPS شرکت‌ها پیش‌بینی شود، اعلام خواهد شد و سهامداران با بررسی مفروضات، امکان تحلیل شخصی هم خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

چالشی پیش روی بازار سرمایه 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اثرگذاری دامنه نوسان نامتقارن در گرو یک شرط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اثرگذاری دامنه نوسان نامتقارن در گرو یک شرط

ریسکی جدید در انتظار بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

ریسکی جدید در انتظار بازار سرمایه

پیش‌بینی غیر واقعی ممنوع
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیش‌بینی غیر واقعی ممنوع

رسوخ نوسانگیری میان سهامداران
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رسوخ نوسانگیری میان سهامداران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی علمشاهی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
شرکت وخارزم باولخرجی که درتقسیم سود50ریالی درمجمع داشته برای اینکه استرس نداشته باشد.می تواند 10ریال سود پیش بینی کند تاهم خوش بینانه باشدوانجرافی هم پیش نیاید.