بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"سهام" دارایی بی‌رقیب برای سرمایه‌گذاری

دو نکته باید مورد توجه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بگیرد تا در حرکت بازار سرمایه، دوباره اصطکاکی ایجاد نگردد.
کد خبر : ۲۳۵۷۷۱

سهام، یک دارایی بی رقیب برای سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه امروز مثبت است و رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در ابتدای هفته، نویدبخش روزهای خوشی است.

بهروز زندی‌فر کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: با توجه به تصمیمات اخیر شورای عالی بورس، بسیاری از خریداران چند روز گذشته انتظار دارند دامنه نوسان نامتقارن و... سبب مثبت شدن روند بازار شده و در روزهای آینده بازدهی مناسبی کسب کنند.

وی ادامه داد: به‌هرحال تصمیمات شورای عالی بورس حاکی از آن است که متولیان بازار سرمایه تصمیم دارند به‌نوعی از هیجان منفی سهامداران جلوگیری کنند ضمن آنکه انتشار اوراق تبعی می‌تواند شبیه بیمه کردن سهم عمل نماید.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: از سوی دیگر، بازارسرمایه همواره نیم‌نگاهی هم به بازار ارز داشته و اتفاقات بازار ارز در هفته‌های اخیر هم نشان داد تصورات افراطی از بازار ارز، محقق نشده و دلار به‌راحتی کف ۱۵هزارتومانی را لمس نخواهد کرد و با این تفاسیر، با فروش سهام شاید سرمایه‌گذاران امکان جایگزین کردن دارایی دیگری در بازار مشابه نداشته باشند.

رئیس هیات مدیره شرکت آرتمیکو افزود: مجموع این شرایط بعضی سرمایه‌گذاران را مجدداً جذب بازار سرمایه کرد اما؛ دو نکته باید موردتوجه مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بگیرد تا درحرکت بازار سرمایه، دوباره اصطکاکی ایجاد نگردد. نکته اول آنکه عرضه دولتی‌ها متوقف‌شده یا بسیار محدود باشد تا روند بازار تحت تأثیر قرار نگیرد. نکته دوم هم اینکه به بازار گردان‌ها القا شود که قرار نیست بازار گردان تحت هر شرایطی، به بهانه ایجاد تعادل در روند سهم، اقدام به عرضه کند. بازار سرمایه در حال حاضر در وضعیتی نیست که برای ایجاد تعادل نیاز به عرضه باشد.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: بازارگردانی یعنی روان کردن معاملات؛ اما روان کردن معاملات به معنای سرکوب هر رشد قیمتی در سهم و یا عرضه سهام چند درصد بالاتر از قیمتی که در منفی‌ها خریداری‌شده، نیست و باید خریدوفروش‌ها باقاعده‌ای صورت بگیرد که سهم به قیمت واقعی برسد. قیمت اکثر سهم‌ها در حال حاضر کمتر از ارزش ذاتی است و وقت آن رسیده که بازار گردان‌ها به‌جای سرکوب قیمت سهم‌ها، اجازه دهند سهم‌ها به قیمت واقعی برسند و بعد برای ایجاد تعادل در سهم وارد عمل شوند.

وی در ادامه در رابطه با اوراق تبعی و انتقاداتی که برخی سهامداران به این اوراق دارند، گفت: به‌طورکلی خرید اوراق اختیار خرید و اختیار فروش و ابزارهای مشابه بر اساس افق سرمایه‌گذاران در زمان سررسید اوراق صورت می‌گیرد و باید شرایطی فراهم شود که خریداران اوراق، مطمئن باشند اگر روند قیمت سهم در بازه زمانی خرید تا سررسید اوراق، به نحوی نبود که بازده مورد انتظار خریداران را محقق کند، ناشر اوراق در زمان سررسید، آن اوراق را با نرخی که حداقل کمتر از سود بانکی نباشد، از دارندگان اوراق بازخرید خواهد کرد.

زندی فر، افزود: البته با توجه به ابهامات اقتصاد ما و دشواری‌های پیش‌بینی آینده سهم‌ها در بازه زمانی بلندمدت، بهتر است سررسید اوراق ۳ ماهه باشد ضمن اینکه محدودیت حجم اوراق هم نگران‌کننده است و مادامی‌که اوراق تبعی در حجم بسیار پایین منتشر می‌شود، این ابزار کارایی لازم را ندارد و برای اثرگذاری بیشتر باید اوراق تبعی، درصد مشخصی از میزان شناوری سهم‌ها (مثلاً ۱۰ درصد شناور) باشد‌. مثلاً اگر شرکت فولاد مبارکه قصد انتشار اوراق تبعی را دارد، باید حجم اوراق و قیمت بازخرید آن‌ها، به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که این سیگنال به بازار داده شود که با خرید این اوراق، حداقل به‌اندازه "اخزا" یا سپرده بانکی، بازدهی کسب خواهند کرد ‌و اگر هم قیمت سهام رشد کرده باشد، سهم را می‌فروشند و ذخیره سود می‌کنند. در چنین شرایطی می‌توان گفت اوراق تبعی، بیمه سهم محسوب می‌شود و اگر از این اهرم به‌درستی استفاده شود از تمام مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های بازار جذاب‌تر خواهد بود.

رئیس هیات مدیره شرکت آرتمیکو تصریح کرد: از سوی دیگر، اوراق تبعی نکاتی هم دارد که قبل از خرید، باید به آن‌ها توجه کرد. برای مثال هر سفارش خرید، ممکن است ضریبی داشته باشد و مثلاً هر ۱ واحد اوراق، ۱۰ هزار سهم یا ۱۰۰ هزار سهم را شامل شود.

وی ادامه داد: برای معامله اوراق تبعی یا هر آپشن دیگری، باید پیام ناشر با جزئیات مطالعه شود تا نسبت به این ابزارها شناخت کافی داشت یا از مشاوره با نهادهای مشاور سرمایه‌گذاری و... بهره گرفت و افراد کم‌تجربه هم اصلاً اقدام به خرید اوراق تبعی نکنند؛ در غیر این صورت ممکن است ضرر و زیان سنگینی به خریداران تحمیل گردد. امیدواریم به‌زودی اوراق تبعی به‌طور شفاف و ساده به بازار معرفی شود و این ابزار، از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار و رفتارهای هیجانی فعالان این بازار بکاهد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تأکید بر ضرورت معامله‌گری در بازار سرمایه‌بر اساس تحلیل، اظهار کرد: بسیاری از فروشندگان این روزهای بازار، توجهی به ارزندگی یا عدم ارزندگی سهم‌ها ندارند و فقط بر اساس هیجان در جایگاه فروش قرار می‌گیرند تا از سهم‌ها خارج شوند.

بیشتر بخوانید:

تنبیهی برای سهامداران

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دو نسبت مهم در محاسبه جذابیت سهم ها
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو نسبت مهم در محاسبه جذابیت سهم ها

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرصتی دوباره برای دست‌کاری در بازار

دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد

فراز و فرودی دیگر در انتظار بورس تهران
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

فراز و فرودی دیگر در انتظار بورس تهران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
بورس باید مثبت باشد تا همه بهرمند گردند و دعا گو باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
داداشای گلم بازیگر ثلوند و ثرود یکیه سهامداراشونم نگاه کنید بعد خودتون میفهمید داستان چیه ولش کنید شب عید ۴۴۰۰ بفروشید تمام
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۸
درود برشما. دقیقا مشکل این روزهای بازار را بیان نمودید. ضمنا جنبه اموزشی هم داشت بجهت توضیحات اوراق تبعی. تندرست باشید.
علیزاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
خیلی دیر شده است اکثر مال باختگان , بعداز یکسال صبر توأم با رنج و استرس، سهام خود را به ثمن بخس فروخته و امروز در جلو صرافی ها برای دریافت اکانت ارز دیجیتال به صف ایستاده اند و سرمایه ای که باید برای ایجاد اشتغال و تأمین نقدینگی بنگاه های اقتصادی بکار گرفته می شد از بازار سرمایه کوچ و به بازار های جهانی ارز دیجیتال گسیل شده است امید است که در بازار نوظهور ارز دیجیتال موفق باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
یه کسی که نظر درست داده باشه ایشون بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۹
بشرطی که پس از پایان تغییر دامنه نوسان در یک ماه به حذف کامل دامنه نوسان منجر شود