بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
یک تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها
نخستین نکته از آخرین مطلب اینستاگرام رئیس بانک مرکزی درخصوص رمز پول‌ها، آن است که بانک‌مرکزی پذیرفته روندی جدید و جهانی شکل گرفته و باید در این مسیر گام برداشت .
کد خبر : ۲۳۶۰۴۳
نویسنده :
محمد میرزایی _ کارشناس اقتصادی

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها

به گزارش بورس‌نیوز، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود پستی با عنوان رمز پول بانک مرکزی منتشر کرده اند که در این پست، چند نکته حائز اهمیت وجود دارد.

اولین نکته ای که خیلی به چشم می آید، این است که بانک مرکزی ما پذیرفته یک روند جدید و جهانی شکل گرفته و باید در این مسیر قدم برداریم و خروجی پذیرش روند جدید، ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده اند و قطعا در آینده اقدام به انتشار آن خواهند کرد.

در همین پست، ۳ مزیت برای رمز پول مطرح کرده اند: افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار؛ بین المللی رمز ارز؛ و همچنین خبر در مورد تغییر در معماری سیستم پولی در سطح جهانی.

به نظر می رسد قبل از بررسی این نکات، بهتر است به دلیل شکل گیری این روند در سطح جهانی بپردازیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده که آقای همتی مطلبی را منتشر کنند و در آن اعلام کنند که احتمالا تغییری در معماری سیستم پولی دنیا اتفاق خواهد افتاد و ما باید خود را با آن منطبق کنیم و در مسیر این تغییر قدم برداریم و منافع خودمان را در این تغییرات تثبیت کنیم.

در طول تاریخ همواره شاهد تغییر سیستم مالی و ماهیت پول بوده ایم و همیشه پول از یک پول با ارزش میل به سمت یک پول بی ارزش کرده و زمانی که تبدیل به یک پول بی ارزش شده، از بین رفته و این چرخه دائما در حال تکرار است.

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها

 تنها چیزی که از حدود ۵ هزار سال قبل تا کنون توانسته ارزش ذاتی خود را حفظ کند، طلا و نقره بوده است. در گذشته که حجم مبادلات پولی پایین بوده، از طلا و نقره بعنوان پول رایج استفاده می شده؛ ولی با گسترش مبادلات پولی، کارایی طلا و نقره بعنوان پول رایج از دست رفته و بعنوان پشتوانه ای برای پول های رایج مورد استفاده قرار گرفته اند.

البته در دوره هایی هم پول رایج یک کشور، بعنوان ارز ذخیره مورد استفاده قرار گرفته است. مثلا از سال ۱۴۵۰ تا ۱۵۳۰ به مدت ۸۰ سال پول پرتغال، بعنوان ارز ذخیره جهانی مورد استفاده قرار گرفته و بعد از آن هم پول اسپانیا، هلند و فرانسه و انگلستان به ترتیب بعنوان ارز ذخیره جهانی مورد استفاده قرار گرفته و از سال ۱۹۲۰ تا کنون دلار آمریکا این نقش را در سیستم مالی دنیا ایفا کرده است.

در سیستم پولی جدید از سال ۱۸۷۳، روندی را طی کرده که باعث شده دلار از ارزی با پشتوانه طلا به ارزی بدون پشتوانه تبدیل شود. آلمان در آن زمان استانداری بنام استاندارد کلاسیک طلا داشته که هر واحد پول کاغذی با مقدار مشخصی طلا، در خزانه پشتیبانی می شده و هر فرد این امکان را داشته که در ازای تحویل پول کاغذی (همان پولی که بعنوان ارز ذخیره جهانی مورد استفاده قرار می گرفته) به خزانه، طلا دریافت کند. اما بعد از جنگ جهانی، حق دریافت طلا در ازای پول کاغذی لغو می شود و چاپ پول برای پوشش هزینه های جنگ آغاز می شود.

در فاصله دو جنگ جهانی، هر ۵۰ دلار آمریکا با طلا به ارزش ۲۰ دلار پشتیبانی می شده و این یعنی نرخ ذخیره، ۴۰ درصد بوده است. در خلال جنگ جهانی دوم، آمریکا مایحتاج سایر کشورهای درگیر جنگ را تامین می کرده و دو/سوم از کل طلای دنیا را جمع می کند. بعد از آن مشخص می شود آمریکا بیش از حد دلار چاپ کرده و کشورها درخواست می کنند خزانه داری آمریکا دلارها را دریافت کرده و در ازای آن، طلا تحویل دهد و حدود ۵۰درصد از ذخیره طلای آمریکا در این بازه زمانی از دست می رود.

بعد از آن، آمریکا در سال ۱۹۴۴، نمایندگان اکثر کشورها را دور هم جمع کرده و نظام مالی جدیدی شکل میگیرد و در سال ۱۹۷۱ اعلام می شود که دیگر دلار با طلا پشتیبانی نخواهد شد. از آن روز، دلار تبدیل به یک پول بدون پشتوانه شد و آمریکا می تواند به هر میزان که بخواهد دلار چاپ کند و تورم ایجاد شده در نتیجه چاپ پول بدون پشتوانه را به دلیل اینکه دلار بعنوان ارز ذخیره جهانی در خزانه سایر کشورها نگاهداری می شود، به این کشورها منتقل می گردد و به این وسیله دولت آمریکا توانسته قدرت نظامی و اقتصادی بزرگی ایجاد کند.

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها

اگر این مسیر را دنبال کنیم متوجه میشویم هر ۳ الی ۴ دهه یکبار، تغییری در نظام اقتصادی جهانی ایجاد شده و حالا به سبب انتشار دلار بدون پشتوانه توسط دولت آمریکا در حجم بالا، به نظر می رسد به زودی در سطح کلان شاهد تغییر ماهیت اقتصاد جهانی خواهیم بود و آقای همتی هم در پست اینستاگرامی، اشاره کوچکی به همین موضوع داشته اند. مقام معظم رهبری هم در سخنان خود بارها فرموده اند آمریکا شکست خواهد خورد و در نامه ای به "پوتین" هم صراحتا اعلام کرده اند که چرخش اقتصادی و سیاسی به سمت قاره آسیا خواهیم داشت.

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها

این چرخه تبدیل پول با ارزش به پول بی ارزش، همیشه منتهی به استفاده از طلا و نقره شده است. اما از آنجا که حجم مبادلات پولی در دنیا بسیار بالا است و مردم هم از زندگی فیزیکی به زندگی دیجیتال کوچ کرده اند، باید نظام مالی جدید بر پایه پول جدیدی ایجاد شود که بتواند پاسخگوی نیاز انسان ها در دنیای دیجیتال باشد. به همین سبب هم رمز ارزها بر پایه بلاکچین عرضه شده و مورد استقبال مردم هم قرار گرفته و تمام کشورها به این نتیجه رسیده اند که این جریان، جریان غالب اقتصادی در دهه پیش رو خواهدبود.

عده ای معتقدند رمز ارزها از جمله بیت کوین، نمی توانند نقش پول را ایفا کنند؛ اما اتفاق نظر زیادی وجود دارد و عده ای هم بر این باورند که بیت کوین بعنوان ارز ذخیره جهانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در این بستر، سیستم های تسهیل کننده مالی ایجاد شود که دولت ها با معرفی رمز ارز خود روی سیستم بلاکچین از این فضا استفاده کنند.

اما دلیل اهمیت تغییر روی یک سیستم مالی جدید این است که همواره بزرگترین قدرت ها در دنیا، اشخاصی بوده اند که به لحاظ اقتصادی، قدرت بالایی داشته اند و به خاطر همین قدرت اقتصادی بالا، روی تصمیمات سیاسی سایر کشورها تاثیرگذار باشند و منافع خود را در این سیستم جهانی تامین کنند.

حوزه رمز ارزها، حوزه ای است که هنوز تقسیم بندی سیاسی و اقتصادی روی آن اتفاق نیفتاده و اگر ایران به موقع در این زمینه اقدام کند، می تواند سهم قابل توجهی از سیستم مالی جدید را تصاحب کند و در آینده در اتفاقات سیاسی بین المللی، نقش موثرتری داشته باشد و این اتفاق علاوه بر آنکه تامین کننده منافع اقتصادی ما خواهد بود، به تقویت قدرت سیاسی ایران هم کمک خواهد کرد‌. البته به نظر می رسد در این زمینه اقداماتی بعمل آمده که امیدواریم تداوم یابد.

بیشتر بخوانید:

استخراج بیت کوین، فرصت یا تهدید

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی برای بورس‌نیوز تشریح کرد:

چطور می‌توان بیت کوین خرید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
آخه بیت کوین 50000دلاری ارزش خرید داره؟؟؟ چرا توی این قیمت مردم رو ترغیب می کنید. در شرایطی که نه از لحاظ تحریم ها شرایط جهت فعالیت در اکسچنج ها فراهمه نه قیمت برای خرید و نگهداری مناسبه. شما که بورسی هستید و تکنیکال می دونید عیبه براتون گناه دارند مردم عادی با این خبرها پول شون با اولین اصلاح بیت کوین صفر میشه
بازنشسته ای که پس اندازش در بورس دزدیده شد.
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
سلطانهای بورسی در بدنه ...و .هستن که پول مردم را در بورس مال خود کرده اند .میلیونها نفر 70 تا 90 درصد پس انداز و داراییشان در بورس به جیب این سلطانها منتقل شده و هر کدام چند ده هزار میلیارد تومن قبل از سقوط بورس به جیب زدن و بعد با خیال راحت فرمان ریزش و سقوط بورس صادر شد..قطعا ایران تنها کشور روی کره زمین است که .و .جیب مردمش را میزنند و به جیبهای بی انتهای خودشان میریزند غافل از اینکه یکروزی همه ان پولهای حرام از حلقومشان بیرون کشیده خواهد شد...
علی‌کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
این دولت قابل اعتماد نیست وخیلی راحت مردم را دعوت وفراخوان به بردن پس‌انداز وسرمایه ناچیزشان به بورس میکند و حقوقی‌های دولتی وخصولتی‌های رانت‌دار سهام خودرا درسقف قیمت به مردم میفروشندونقدینگی را خارج میکنندوباریزش وظاهرا اصلاح قیمت سهام بیش از ۸۰٪ پس‌انداز مردم را ذوب میکنند و حتز حاضربه خرید سهام خود به یک سوم قیمت نیستند.این دولت چند برابر کسری بودجه خودرا ناجوانمردانه از جیب مردم برداشت‌کرد وبه احدی هم جوابگو نبود و مردم را دراین وضعیت تحریم وگرانی به حال خود رها کرد هرگونه کاری میخواهید انجام دهید بگارید این دولت تاریخ مصرفش تمام شود و با رای خود آنها و همفرانشان را به تاریخ بسپارید و آنوقت با خیال راحت هرکجا دوست داشتیدسرمایه گذاری کنید.