بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر : ۲۳۶۳۲۲
نویسنده :
جعفر عزیزی - کارشناس بازار سرمایه

به گزارش بورس‌نیوز، "جعفر عزیزی - کارشناس بازارسرمایه" در یادداشتی برای بورس‌نیوز نوشت:


تحقیق و تفحص یارشاطر یا بارخاطر؟

در ماه‌ها و‌روز‌هایی که به گواه اعداد و‌ارقام بدترین رکورد‌های تاریخ بازار سرمایه در حال رقم خوردن است و سرمایه گذاران شاهد از بین رفتن سرمایه‌های خود هستند مجلس بخاطر رقابت و کینه جویی‌های قدیمی و به ویژه از زمان تعیین ریاست جدید سازمان بورس طرحی در دست اقدام دارد به اصطلاح تحت نام" تحقیق و‌تفحص از سازمان بورس " (شما بخوانید طرح نابود کردن اعتماد باقیمانده در بازار).

زمان انتخاب ریاست جدید سازمان بورس رقابت شدیدی بین مجلس و دولت برای رساندن فرد مورد نظر خود به ملاصدرا بود، بنابراین عده‌ای از نمایندگان مجلس به دنبال تحمیل نظر خود بر وزیر اقتصاد بوده و حتی این موضوع را به اطلاع وی رسانده اند که درصورت انتخاب آقای دهقان دهنوی مسؤلیت ریزش شاخص را باید بپذیرند.

این دو قوه محترم درست تشخیص داده اند، ریاست سازمانی که بطور مستقیم بر معاملات دارایی‌های بیش از ۵۰ میلیون ایرانی نظارت دارد بدون شک در مقاطع مهمی مثل انتخابات و به ویژه انتخابات خرداد ماه سال آینده نقش به سزایی در سلب یا ایجاب محبوبیت بین اکثریت افراد جامعه دارد. اما این روز‌ها متاسفانه آنچه برای این دو قوه به هیچ وجه اهمیتی ندارد سرمایه‌های مردمی است که در پاسخ به ندای رهبر و رئیس جمهور در سال ۹۹ رهسپار بازار سرمایه شدند. در شرایطی که تیغه‌های قیچی تحریم، کرونا و رکود هر روز بر جامعه و اقتصاد فشار بیشتری وارد می‌ساخت مردم با امید به پشتیبانی حاکمیت از بازار سرمایه به تعبیر رئیس جمهور همه دار و‌ندار خود را به بورس سپردند و همین موجب شد تا دولت بتواند در سخت‌ترین سال اقتصادی نیم قرن اخیر (به گواه آمار) بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کند.

به محض انتخاب ریاست جدید سازمان بورس ایشان روز‌های خوش را نوید می‌دهند، اما مجلس فردای آن روز لایحه از دستور کار خارج شده " تنظیم بازار فولاد " که یکی از مهمترین عوامل ریزش قیمت‌ها در هفته‌های پیش از آن بود را به اصطلاح نبش قبر کرده، به جریان می‌اندازد تا نشان دهد برای ریاست جدید سازمان شمشیر از رو بسته است!

کینه توزی نمایندگان به همین جا ختم نمی‌شود و در اثنای بحث‌های بودجه برخی از نمایندگان از افزایش نرخ انرژی صنایع صحبت می‌کنند که همواره مانند "شمشیر داموکلس" بر سر بازار سرمایه بوده است. در نهایت آنچه از سرمایه و اعصاب سهامداران مانده است این روز‌ها مورد هدف تیر "طرح تحقیق و تفحض " واقع شده تا هر طور شده تا قبل از انتخابات پشت دولت را در بازار به خاک چسبانده و او را ضربه فنی کنند. البته این نمایندگان شاید نمی‌دانند که این تیر، تیر خلاص خواهد بود و آن هم نه فقط بر پیکر نحیف بازارسرمایه که بر قلب اقتصاد و حتی بر اعتماد مردم است و چه بسا تاک و تاک نشان بهم بدوزد!

در شرایطی که روزانه شاهد خروج منابع از کشور برای خرید خانه در ترکیه و دبی از یک طرف و ورود بدون مطالعه هموطنان به بازار‌های رمز ارز‌ها هستیم متاسفانه ستیزه جویی و رقابت‌های منفی انتخاباتی بین مجلس و‌دولت (از نوع خرچنگی) به شدیدترین نحو ممکن ادامه دارد و می‌رود که یکی از فجیع‌ترین رکورد‌های نابودی "سرمایه اجتماعی " را رقم بزند.

جعفر عزیزی ۴ اسفند۱۳۹۹

بیشتر بخوانید:

غبار زدایی از تالار شیشه ای یا سیاسی کاری با اسم رمز 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
اگه این کشتی غرق شود همه با هم غرق خواهیم شد!!!!
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷
بازهم ی نفر پیدا شد ،بر خلاف تحلیل کران کار شناسان آب دوغ خیاری ،ی سری حقایق امروز بازار سرمایه را بگه وآدرس های کوچه علی چپی رانده، حال که بهارستانی ها دولت به گود کشانده ،از دولتی ها انتظار می رودخود نیش تر به پیکر خون آلود بازار نزنند .با حمایت بخشی از نقدی که خارج کرده رابه بازار تزریق واز بی اعتنایی به بازار دهن کنجی به ی سری تازه واردان بازارو از اعتماد و سرمایه اجتماعی صیانت وآن را خدشه دار نکند این دولت بود که مردم را بازار دعوت کرد وحال اهرمی در دست جناح مخالف شده ،ویا درصورت دیگر به اذعان اکثریت کامنتهای که در سایت ها برخورد می‌کنیم بر این نظر ند که دعوا وسناریو ظاهری است وهر دو قوه بر این اهتمام داشتند ،و سرپوشی براعتراضات می باشد،