بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
معرفی پر بازده ترین بازار برای سرمایه گذاری
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به تو دهنی میرداماد به مداخله کنندگان و ...
کد خبر : ۲۳۶۵۳۳

بورس

به گزارش بورس نیوز، امروز هم صورت بازار از سیلی فروشنده ها سرخ بود‌. هشدار روزهای قبل مان در مورد موعد تسویه کارگزاری ها هم به جایی نرسید و این روزها خیلی از کارگزاران یکی پس از دیگری، به مشتریان خود پیام می دهند تا تسویه کنند. اما نکته عجیب بازار هم این است که بورس این روزها حکم چای تازه دم و دم دستی پیدا کرده و هر کسی از راه می رسد، برایش تحلیلی ارائه می کند. یکی سقف و کف تعیین می کند و دیگری مردم را دعوت می کند و... اما همین آقایان که خودشان را نخود هر آش می کنند، نوبت به حوزه خودشان که می شود، چنان به هر کسی که اظهار نظر کند، تو دهنی می زنند که دیگر جرات مداخله نداشته باشد. کاش ملاصدرا هم مثل میرداماد یک متولی با جربزه داشت که این طور تو دهنی زدن ها را بلد باشد.

 

قانون من درآوردی تازه وارد بازار

با منفی های بورس، خیلی چیزها دیگر مثل قبل نیست‌. جذابیت عرضه های اولیه هم مثل اعتماد سرمایه گذاران رنگ باخته و بخشی از عرضه اولیه اخیر، روی دست عرضه کنندگان باد کرده! اما انگار دوستان که تیغ شان آنطور که می خواستند نبریده، قرار است از در دیگری وارد شوند. فرموده اند ۷ درصد بیشتر عرضه نمی کنیم! این ۷ درصد از کجا آمده معلوم نیست؛ یا دوستان لابی کرده و قانون را دور زده و شناورشان را خودشان تعیین کرده اند یا تبانی کرده اند سهم را باد کنند و جبران عقب ماندگی روز عرضه اولیه را بکنند.

 

پز عالی از جیب مشتری 

تخلف کارگزاری ها (عمدا یا سهوا) اتفاق جدیدی نیست و هر از چند گاهی گوشه ای سواستفاده می کنند و... یکی از کارگزاری ها گویا در راستای حمایت از بازار؛ البته نه تمام بازار، بلکه نمادهای خاصی که خودشان برگزیده اند؛ بی اجازه از حساب سهامداران برداشت می کند و سهم میخرد و مسدود می کند که نتوانند بفروشند و بعد که حمایت جواب داد و سهم مورد نظر بالا رفت، می فروشند! حالا همین بزرگواران که با جیب سهامدار پز می دهند، اگر اعتباری به مشتری بدهند، بهره اش را می گیرند! اهالی ملاصدرا هم خود را به آب و آتش می زنند که مدارک ارائه کنید تا مچ هر چه متخلفی است، بگیریم؛ ولی طوری هیچ واکنشی نشان نمی دهند که هزار سوال بی جواب به ذهن مان خطور می کند!

 

شفافیت از نوع بانکی

بعضی بانک ها هم در عدم شفافیت، آنچنان نمونه اند که احتمال می دهیم مخالفت با شفافیت طبق مقررات بین المللی به خاطر عملکرد گهربار این بانک ها هم باشد! مثلا یکی از بانک ها، آخر سال ۹۹ که شده، تازه گزارش ۹۸ ارائه کرده؛ آن هم نصفه و نیمه و بدون اعلام هیچ جزئیاتی! فقط با افتخار اعلام کرده اند زیان انباشته شان به ۹ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رسیده! خدا قوت. به مردم که تسهیلات می دهید، خوب بهره اش را می گیرید و آنقدر برای ضامن محکم کاری می کنید که بعید است طلبی سوخت شود؛ حالا زیان تان از کجا آمده، خدا می داند...

 

پر بازده ترین بازار برای سرمایه گذاری 

و اما خبر خوب پایانی اینکه اگرچه سرمایه گذاری در بازارهای مالی بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران به همراه نداشته؛ ولی بعضی ها هم جایی که کمتر فکرش را کنید، سرمایه گذاری کرده اند و خوب سودی به جیب زده اند. مثلا طرف کنجاله سویا (خوراک دام و طیور) انبار کرده و یک ماهه، ۳۷۰ درصد سود کرده! با این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید بجز خوراک دام و عنبر نسارا، در کدام حوزه دامی میتوان سرمایه گذاری کرد که این چنین سود کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شمس یاوری ساوجی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
جهت تکمیل اطلاعات باید بعرض برسانم که بعضی‌ها از کودکی خوشبخت هستند مثل همین خانواده سویاباز که بعداز انقلاب ،تاکنون ۳۷ هزار میلیارد
در صد از باب سویا واقوام سویا کسب حلال نموده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
....................،........،.....
............ دولت مردم فریب.
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
............ دولت مردم فریب.