بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
انتظار جمع شدن صف فروش برای بازار امروز
برای بازار امروز انتظار جمع شدن صف‌های فروش را داریم. با این حال به نظر می‌رسد که همچنان جو نزولی بر کلیت بازار سرمایه حاکم باشد و حمایت‌های حقوقی در جمع کردن صف‌های فروش صرفا در کوتاه مدت می‌تواند منجر به ایجاد فرصت فروش برای سهامداران شود.
کد خبر : ۲۳۶۵۳۶

انتظار جمع شدن صف فروش برای بازار امروز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ثبت یکی دیگر از روز‌های منفی بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با کاهش بیش از ۱۱هزار و ۸۰۰ واحدی به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی بازگشت و این نماگر در پایان معاملات روز گذشته به یک میلیون و ۱۹۴ هزار واحد رسید. این افت در حدود یک درصد از شاخص کل بود.

شاخص کل هم وزن نیز کاهش ۰.۲۳ درصدی و جزئی را به دلیل عدم معاملات سهام شرکت‌های کوچک در صف فروش را ثبت کرد.

ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس به ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسید که بخش مهمی از آن مربوط به معاملات بلوکی، معاملات اورق بدهی دولتی و صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم بود. همچنان حجم معاملات خرد در سطح نازلی بوده و روز گذشته شاهد خروج بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه توسط سهامداران حقیقی در سطح بازار بودیم.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز، معامله‌گران دلار گارد صعودی گرفته اند؛ آن‌ها در معاملات پشت‌خطی روز جمعه، خرید‌های ارزی خود را افزایش دادند، عاملی که موجب شد این ارز در مقعطی بالای ۲۵هزار و ۵۰۰ تومان مورد معامله قرار بگیرد.

به گفته فعالان، مجموعه اخبار در روز‌های تعطیل به گونه‌ای بود که سمت و سوی انتظارات معامله گران ارزی را تغییر داد. یکی از این اخبار نحوه انعکاس سخنان محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور بود. از قول وی نقل شد که دولت برای مدیریت تحریم‌ها ناچار به افزایش قیمت دلار شده است.

البته این سخنان از سوی خود واعظی رد شد و اعلام کرد جملات وی درست منتقل نشده است. بانک مرکزی نیز به این سخنان اعتراض کرد. اما بخشی از بازار نقل قول اولیه را پذیرفت و بار دیگر اتهام دولت به دخالت افزایشی در بازار ارز برجسته شد. اتهامی که نوسان گیران ارزی روی آن موج سواری می‌کنند.

متاسفانه برخی سخنان نسنجیده مقامات دولتی در روز‌هایی که انتظار کاهش قیمت ارز وجود دارد و مشخص نیست که عامدانه یا سهوی بیان می‌شود، منجر به برخی نوسانات بی دلیل در قیمت ارز که یک متغیر اساسی در این روز‌های اقتصاد کشورمان محسوب می‌شود، شده و این مقامات بدون هیچ پاسخ دهی و مسئولیتی نسبت به عواقب حرکات ناصحیح خود به فرافکنی و سلب مسئولیت از سخنان خود می‌پردازند.

در خبری از حوزه تجارت خارجی، سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در بهمن‌ماه به ۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار رسید که سهم صادرات، سه میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کشور در بهمن ماه، توضیح داد: چین با یک میلیون و ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار، افغانستان با ۵۷۶ هزارتن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلا و ترکیه با ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار و جمعا با پنج میلیون و ۱۸۵ هزار تن کالا و ارزش دومیلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۰ درصد کل وزن و ۷۰ درصد ارزش کالا‌های صادراتی کشورمان در بهمن ماه را به خود اختصاص دادند.

در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان، مرکز آمار اعلام کرد که تورم خانوار‌های کشور در ماه بهمن ۲.۵ درصد افزایش یافت. در بهمن ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٩٢.٨ رسید که نسبت به ماه گذشته ٢.٥درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ٣.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و گیلان با ١.٧ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٤٨.٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٤ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به عدد ٣٤.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٧.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (٣٠.٩ درصد) است.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار جمع شدن صف‌های فروش را داریم. با این حال به نظر می‌رسد که همچنان جو نزولی بر کلیت بازار سرمایه حاکم باشد و حمایت‌های حقوقی در جمع کردن صف‌های فروش صرفا در کوتاه مدت می‌تواند منجر به ایجاد فرصت فروش برای سهامداران شود.

همچنین احتمال ادامه تعدیل نرخ کامودیتی‌ها در روز‌های پیش رو و با بازگشایی بازار‌های جهانی می‌تواند جو نزولی را در گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اساسی نگه دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
میثم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
خدا کنه که صفها جمع بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
دیگرنمیخواهیم بازارجم شود بهتر است مدیران بی لیاقت جم شوند